Per devynis šių metų mėnesius daugiausiai krito spirituoto vyno ir alkoholinių kokteilių pardavimai skaičiuojant tūriu – atitinkamai 63 proc. ir 35 proc. Mažiausias kritimas buvo fiksuota putojančio vyno grupėje, kur pardavimai sumenko vos 1,5 proc.
Tuo tarpu šviežių vynuogių ramaus vyno pardavimai litrais sumenko beveik penktadaliu. Tuo pat metu, didžiausias pajamas biudžetui iš akcizo mokesčio generuojančios stipraus alkoholio ir alaus grupės pardavė atitinkamai 9,9 proc. ir 8,5 proc. mažiau nei prieš metus per paskutinius 9 mėnesius.
Žvelgiant į 9 mėnesių rezultatus galima daryti išvadą, kad akcizų padidinimas lėmė visų alkoholio grupių pardavimų kritimą ir tikslai buvo pasiekti, tačiau reikėtų atkreipti dėmesį į paskutinius tris mėnesius, kurie rodo pavojingą tendenciją – stipraus alkoholio pardavimai auga lyginant su silpnais gėrimais.
Liepos, rugpjūčio ir rugsėjo mėnesiais, lyginant su analogiškais mėnesiais pernai, stipraus vaisių vyno pardavimai augo atitinkamai 263 proc., 145 proc. ir 159 proc. rugsėjį. Taip pat augo ir stipraus alkoholio pardavimai – 40,3 proc. liepą, 22,7 proc. rugpjūtį ir 12,7 proc. rugsėjį.
Tuo pat metu vyno pardavimai minimais mėnesiais bangavo – liepos ir rugpjūčio mėnesiais kilo po 20 proc., o rugsėjį krito net 6,5 proc. Alaus pardavimams nepadėjo ir itin šilta vasara, nes buvo fiksuotas augimas tik liepos mėnesį – 4,6 proc., o rugpjūtį ir rugsėjį pardavimai toliau mažėjo su neigiama tendencija. Kritimas atitinkamai sudarė 4,5 ir 5,8 proc.
Tokie skaičiai sako kelis dalykus. Visų pirma greičiausiai baigėsi gausios atsargos parduotuvių sandėliuose, kur buvo sukauptos dar 2017 metų pradžioje, prieš įvedant akcizus. Tačiau antra išvada gali būti labiau gąsdinanti. Pakeisti mokesčiai perstumdė pirkėjų įpročius ir panašu, kad pradeda dominuoti stiprus alkoholis bei vėl į lentynas grįžta spirituotas vaisių vynas, kuris dažnai siejamas toli gražu ne su kultūringu alkoholio vartojimu.
Reikia sulaukti daugiau duomenų, tačiau dabar matosi, kad formuojasi tendencija, kai vartotojai labiau atsigręžia į stipresnį alkoholį ir tai yra neigiama drastiško akcizų kėlimo pasekmė. Jei šios tendencijos išliks, tada bus galima konstatuoti, kad tolstame nuo Vakarų Europos kur minimaliais akcizais politikai skatina labiau rinktis vyną bei alų.
Marius Dubnikovas yra Lietuvos verslo konfederacijos mokesčių komisijos pirmininkas.