2009 m. gruodžio 18 d. LR Konstitucinio Teismo išvados patvirtino reformos eigoje Lietuvos studentų atstovybių sąjungos (LSAS) išsakytus trūkumus naujam LR Mokslo ir studijų įstatymui. Konstituciniam Teismui pateikus išvadas dėl Mokslo ir studijų įstatymo paaiškėjo, jog dabartinė studijų finansavimo – “studijų krepšelių” – sistema yra negalima, kadangi valstybės finansavimas turi būti skiriamas valstybės užsakymo principu, o valstybės užsakymas turi būti formuojamas remiantis šalies ūkio ir specialistų poreikių analizėmis.
Konstitucinio Teismo išaiškinime taip pat teigiama, jog valstybės užsakymu valstybės biudžeto lėšomis studentai gali būti rengiami ir nevalstybinėse aukštosiose mokyklose, tačiau tik tuo atveju, kai tokių specialistų negali parengti nei viena valstybinė aukštoji mokykla. Šiais metais nevalstybinėms aukštosioms mokykloms buvo leista priimti studentus į valstybės finansuojamas studijų vietas, nors tokius specialistus gali parengti ir valstybinės aukštosios mokyklos.
LR Konstitucinio Teismo išaiškinime pabrėžiama, jog iki pirmosios sesijos studentams turi būti laiduojamas nemokamas mokslas, po to studijų finansavimas priklauso nuo studijų rezultatų ir finansuojami tie studentai, kurie atitinka tik įstatyme, o ne poįstatyminiuose teisės aktuose, numatytą gerai besimokančio studento sąvoką. Studentų mokymosi rezultatų vertinimas turi būti reguliariai vykdomas po kiekvienos sesijos, nors šiuo metu galiojančiame įstatyme ji numatyta tik po dvejų studijų metų.
“Konstitucinis Teismas išaiškino ir dar kartą patvirtino Mokslo ir studijų įstatymo trūkumus, kuriuos LSAS ministerijai teikė ne vieną kartą, esminėse studijų apmokęstinimo, studijų rezultatų vertinimo bei valstybės finansavimo skyrimo aukštosiose mokyklose srityse. Laiko iki kitų metų studentų priėmimo į aukštasias mokyklas lieka vis mažiau, todėl yra būtina kuo skubiau taisyti esamą situaciją. Nerimą kelia ir tai, jog aukštosios mokyklos yra priverstos organizuoti studijas bei valstybės lėšos yra skirstomos pagal Konstitucijos nuostatų neatitinkantį įstatymą”, – teigia LSAS prezidentas Arūnas Mark.
LSAS primena ir tai, kad 2009 m. spalio 28 d. Konstitucinis Teismas jau buvo pateikęs išvadą dėl aukštųjų mokyklų valdymo, jog Tarybos nebūtų politizuotos, tačiau tam reikalingi LR Mokslo ir studijų įstatymo pakeitimai dar nėra parengti, o aukštųjų mokyklų Tarybos jau pradedamos formuoti.
Po KT išaiškinimo dėl LR Mokslo ir studijų įstatymo, kuriame nustatyta daugybė trūkumų ir prieštaravimų Konstitucijai, LSAS jau sulaukia studentų klausimų, ar toks LR Mokslo ir studijų įstatymas, koks yra galiojantis šiuo metu, yra teisėtas bei kaip ministerija žada kompensuoti padarytą žalą šiemet įstojusiems abiturientams.
“Švietimo ir mokslo ministras Gintaras Steponavičius turi atsakyti visuomenei, kokių priemonių bus imamasi po to, kai Konstitucinis Teismas išaiškino, jog dauguma dabartinio Mokslo ir studijų įstatymo nuostatų prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai bei kokių veiksmų ministerija imsis dėl studentų, kurių padėtis pablogėjo priėmus įstatymą su Konstitucijai prieštaraujančiomis nuostatomis.” – teigia LSAS vadovas.
Remiantis 2009 m. gruodžio 18 d. bei 2009 m. spalio 28 d. Konstitucinio Teismo išaiškinimais LR Mokslo ir studijų įstatyme iš esmės turės būti keičiami šie straipsniai: 19 str., 20 str., 21 str., 69 str., 70 str., 71 str., 73 str., 76 str.