Lietuvai vis dar gana sunkiai sekasi atsikratyti senų automobilių kapinyno etiketės. Į gatves išriedantys 30-ies metų automobiliai – kaip ši marijampoliečio Sigito „Audi“ – tikrai nėra retenybė. Tad nenuostabu, kad iš pirmo karto techninę apžiūrą Lietuvoje pereina vos kas antras automobilis. Ir tai tik dėl to, kad dar prieš apžiūrą dažnas vairuotojas kai kuriuos gedimus pašalina.
„Kai vyksta techninės automobilių būklės patikrinimai keliuose, tai tas procentas netvarkingų, turinčių trūkumų, darančių įtaką saugiam eismui automobilių yra gerokai didesnis – apie 70 proc. Iš trijų du automobiliai kelia tam tikrą riziką“, – sako „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas.
Šiuo metu Lietuvoje įregistruota apie pusantro milijono automobilių. kurių vidutinis amžius – 15 metų, tačiau į šalį įvežamos vis naujesnės mašinos. Jų amžiaus vidurkis maždaug 11 metų. Skaičiuojama, kad naudotam automobiliui lietuvis vidutiniškai išleidžia apie 4300 eurų. O populiariausi išlieka dyzelinu varomi automobiliai – tokių šalyje registruojama 7 iš 10.
„Visgi renkasi kokybiškesnius, stengiasi, kad automobilis būtų neturėjęs auto įvykių. Taip pat vis dar aktualu yra kuro sąnaudos. Nepamainomas lieka dyzelinis auto. Pagrinde yra ekonomija. Su dyzeliniu auto, kad ir kaip jūs žiūrėsite ir apskaičiuosite, kilometrų skaičių didesnį nuvažiuosite su pilnu baku“, – teigia BRC pirkimų skyriaus vadybininkas Paulius Klimka.
Visgi Lietuvoje naujų automobilių rinka auga. Ekonomistų teigimu, atmetus reeksportą, šiemet šalyje parduota aštuoniais procentais daugiau naujų mašinų nei pernai. Estai, su kuriais vis mėgstame pasilyginti, mus gerokai lenkia.
„Užtenka pažiūrėti į vieną skaičių, t. y. kiek Estijoje nuo visų įvežamų į šalį automobilių sudaro nauji automobiliai. Tai ten daugiau negu 50 proc. visų naujai įregistruojamų automobilių yra nauji. Tuo tarpu Lietuvoje šie skaičiai yra gerokai mažesni. Tris kartus mažiau negu Estijoje“, – pasakoja SEB ekonomistas Tadas Povilauskas.
Mat toli gražu ne visi šie automobiliai lieka Lietuvoje.
„Kadangi turime labai didžiulį reeksportą (šiais metais ypatingai didelį), tai vos ne pusė tų automobilių, kurie deklaratyviai yra įregistruojami Lietuvoje, paskui būna išregistruojami ir jie nepatenka į mūsų gatves ir kelius“, – kalbėjo autorinkos ekspertas Vitoldas Milius.
Visgi daugelis lietuvių apie naują automobilį gali tik pasvajoti, tad tenka skolintis – vieniems iš tėvų, kitiems tenka belstis į bankų duris:
„Jeigu tėvai nebūtų davę, tai tikrai nebūčiau turėjusi. – Kiek išleidot mašinai? – Virš 1000. Tai mums kaip penkių asmenų šeimai, tai dideli pinigai.“
„Lizingu nebent, o taip tai ne.“
Bankų atstovai tvirtina, kad lietuviai ne tik vis dažniau lizingu perka automobilius, bet ir už skolintus pinigus renkasi vis brangesnes mašinas – naujas už maždaug 25 tūkstančius eurų, naudotas – už kiek daugiau nei 15 tūkstančių eurų.
„Net 64 procentai automobilių lizingo būdu įsigyjama yra būtent naujų. Tačiau paėmus patį skaičių iš savęs, kad Lietuvoje važiuoja milijonas transporto priemonių, kurių vidutinis amžius yra apie 15 metų, tai metinis naujų automobilių įsigijimo lizingo būdu skaičius, kuris yra apie 15-20 tūkstančių, paskęsta tame viename milijone. Ir tai iš tikrųjų šiek tiek jaunina tą parką, bet tikrai ne tokiais dideliais tempais“, – teigia SEB Lizingo departamento direktorius Saulius Mickus.
Šiemet Lietuvoje populiariausių naujų automobilių markių trejetukas – „Toyota", „Škoda" ir „Volkswagen", naudotų – „Volkswagen", BMW ir „Opel".