Rytų europiečiai teigia, kad nauja tvarka išstums periferijos šalių transporto kompanijas iš rinkos ir padidins taršą keliuose.
Susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius BNS patvirtino, kad dėl galimo skundo jau prasidėjo pasirengiamieji darbai.
„Ne tik rimtai svarstome tokią galimybę, bet jau pradėjome parengiamuosius darbus, vertiname kreipimosi apimtį“, – BNS atsiųstame komentare sakė ministras.
„Manau, kad teismo išaiškinimas padės apginti ne tik Lietuvos ir mūsų vežėjų interesus. Jis bus taip pat naudingas ir visai Europai, nes Mobilumo paketo nuostatos ne tik pažeidžia bendros rinkos principus, bet ir neatitinka didelių aplinkosauginių ambicijų“, – pridūrė J. Narkevičius.
Apie Rytų Europos šalių iniciatyvą praeitą savaitę pirmiausia pranešė naujienų agentūra „Reuters“.
Vežėjų veiklą griežtinančiam Mobilumo paketui dauguma valstybių narių pritarė gruodžio mėnesį. Dėl jo dar bus rengiamas balsavimas Europos Parlamente.
BNS šaltinių Europos Parlamente teigimu, balsavimo data dar nenustatyta, bet jis turėtų vykti „ne anksčiau kaip gegužę“.
Lietuvos nuolatinio atstovo ES pavaduotojas Simonas Šatūnas sakė, kad galutinis sprendimas dėl skundo teismui turbūt bus priimtas po Europos Parlamento balsavimo.
„Taip, Briuselyje apie tai aktyviai diskutuojama. Galutiniai kolektyviniai sprendimai greičiausiai bus priimti po to, kai Europos Parlamentas galutinai priims šį teisės aktų paketą“, – teigė diplomatas.
BNS šaltinių teigimu, be Lietuvos, naujosioms taisyklėms prieštarauja dar aštuonios šalys – Latvija, Estija, Lenkija, Rumunija, Bulgarija, Vengrija, Kipras ir Malta. Jų nepakanka blokuoti sprendimą.
Lietuvos ir kitų periferijos šalių verslininkai ir vyriausybės sako, kad griežtesnėmis taisyklėmis vežėjams Vakarų europiečiai siekia juos išstumti iš rinkos.
Kritikai teigia, kad vilkikų privalomas grąžinimas padidins taršą keliuose ir taip trukdys kovoti su klimato kaita.
Naujų taisyklių iniciatoriai sako, kad privalomas vilkikų grąžinimas padės kovoti su fiktyvių krovinių vežimo įmonių registravimu, kai bendrovės, siekdamos sumažinti kaštus, steigiamos vienur, o veiklą vykdo visai kitur.
Vakarų europiečiai teigia, kad taisyklių griežtinimas užkirs kelią nesąžiningai konkurencijai pigia Rytų Europos darbo jėga ir mažesniais mokesčiais bei pagerins darbuotojų padėtį.
Priėmus naujas taisykles, per pusantrų metų valstybės narės turėtų jas perkelti į nacionalinę teisę.
Europos Komisija taip pat dar turėtų pateikti poveikio aplinkai vertinimą.
„Esame dėkingi Europos Komisijai, kuri išgirdo mūsų nuogąstavimus, ir dar praėjusį gruodį pažadėjo imtis atlikti vilkiko grąžinimo reikalavimo poveikio vertinimą ES vidaus rinkos funkcionalumui. Tikimės išsamaus vertinimo proceso ir pasiruošę teikti reikalingą informaciją šiam tyrimui“, – sakė S. Šatūnas.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ teigia, kad dėl Mobilumo paketo Lietuvos transporto sektorius patirs didžiulius praradimus, kurie labiausiai paveiks smulkias įmones, be darbo liks beveik 35 tūkst. sektoriuje dirbančių asmenų.