Seimo Antikorupcijos komisija, pradėjusi domėtis, ar skaidriai teritorinės ligonių kasos (TLK) skirsto lėšas medicinos paslaugas teikiančioms įstaigoms, turi įtarimų dėl neteisėtų veiksmų ir galimos korupcijos.
Įtarimą TLK veiklos skaidrumu komisijai sukėlė gauta informacija, jog visos penkios Lietuvoje veikiančios teritorinių ligonių kasų įstaigos lėšas skirsto savo nuožiūra, vadovaudamosi pačių susikurtomis taisyklėmis, nors visos turėtų remtis vienu sveikatos apsaugos ministro 2004 m. patvirtintu įsakymu. Jis reglamentuoja privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų paskirstymą pagal gyventojų skaičių ir kaimo gyventojų išlaidų koeficientą.
Anot Antikorupcijos komisijos pirmininko Kęsto Komskio, panašu, kad TLK įstaigos tvarkosi taip, lyg būtų atskiros niekam nepavaldžios institucijos, niekas jų nekontroliuoja ir nežino, kaip jos naudoja iš valstybės biudžeto gautus pinigus.
Kol kas Antikorupcijos komisija dėl lėšų skirstymo apklausė tris TLK įstaigas ir iš visų gavo skirtingus atsakymus. Paaiškėjo, kad Klaipėdos TLK apskritai nesivadovauja sveikatos apsaugos ministro patvirtintais metodais ir netaiko numatyto 1,25 koeficiento, skirstydama lėšas miesto ir rajono greitosios pagalbos paslaugas teikiančioms įstaigoms. Klaipėdos TLK remiasi savo nuožiūra sudarytomis taisyklėmis ir neaiškiu būdu nusistatytu "išlyginamuoju" koeficientu. Komisijos duomenimis, dėl šių priežasčių įstaigos, turinčios gauti didesnes sumas, gauna žymiai mažesnes, o mažiau finansuotinos apdovanojamos didesnėmis sumomis. Dažniausiai tokiomis tampa privačios greitosios medicinos pagalbos įstaigos.
Kauno TLK komisijai nurodė, kad minėto koeficiento taip pat netaiko, nes vadovaujasi visai ne šiuo sveikatos apsaugos ministro įsakymu. Pirminiais duomenimis, vienintelė iš apklaustų TLK įstaigų Panevėžio TLK šio ministro įsakymo nepažeidė.
"Priekaištus pirmiausia reikėtų išsakyti ne tik pačioms teritorinėms ligonių kasoms, kurios gavusios lėšas su jomis toliau daro ką nori, bet Sveikatos apsaugos ministerijai ir Valstybinei ligonių kasai, kurios nereikalauja pateikti ataskaitų apie savo veiklą iš pavaldžių institucijų. Be to, mūsų nuomone, sveikatos ministro patvirtintos taisyklės yra labai abstrakčios, bendro pobūdžio, todėl paliekama vietos interpretuoti bei rasti galimybių, kaip jas apeiti, ir elgtis taip, kaip pačiai įstaigai parankiau. Toks kontrolės nebuvimas sudaro palankias sąlygas atsirasti netvarkai ir net korupcijai", - teigė K. Komskis.
Minėtų institucijų lėšų skirstymu Seimo antikorupcijos komisija, turėdama įtarimų dėl neteisėtų veiksmų ir galimos korupcijos, domėsis išsamiau bei sieks, kad būtų priimti atitinkami sprendimai.