Nauja grupė žmonių, pirmadienį Saugaus eismo centre pradėjusi lankyti vairavimo kursus, susidurs su šiokiomis tokiomis permainomis. Bene reikšmingiausia naujovė – kursų pabaigoje teks laikyti privalomą teorinių žinių patikrinimo įskaitą, kuri parodys, ar kursų lankytojai įsisavino išdėstytas žinias ir yra pasiruošę laikyti egzaminą valstybės įmonėje ,,Regitra“.
Tikrins teorines žinias
Saugaus eismo centro direktorius Raimundas Buinevičius sako, kad teorinių žinių patikrinimo įskaita bus tokia pat, kaip ir ,,Regitroje“ rengiamas egzaminas.
Būsimieji vairuotojai turės išlaikyti testą, kurį sudarys 30 klausimų. Kaip ir laikant egzaminą, taip ir per įskaitą bus leidžiama suklysti tik šešis kartus. Padariusieji daugiau klaidų vairavimo kursų pažymėjimo negaus ir turės labiau pagilinti savo žinias.
Įskaitos rezultatai Saugaus eismo centre, kaip ir kitose vairavimo mokyklose, turės būti saugomi vienerius metus, kad prireikus būtų galima įrodyti, kaip kažkuris kursų lankytojas išlaikė testą.
Apkaltindavo pinigavimu
R. Buinevičius teigia, kad anksčiau vairavimo mokyklos irgi privalėdavo rengti vadinamuosius mokyklinius egzaminus ir tikrinti, ką per būtinąjį mokymosi laiką išmoko kursų lankytojai.
Bet maždaug prieš dešimtmetį ši tvarka buvo panaikinta, ir mokykloms leista pačioms nuspręsti, daryti tai ar nedaryti. Saugaus eismo centre būdavo bandoma patikrinti ir įvertinti kursų lankytojų pasiruošimą, bet su išvadomis tekdavo būti atsargiems.
,,Bijodavome mūsų visuomenei įprasto požiūrio ir reakcijos. Jei pasakai, kad žmogui akivaizdžiai nepakako privalomo mokymosi laiko, tuoj išgirsti atgarsius: jie nori pasipinigauti! Todėl beliko tik mokyti, o egzaminus palikti vien ,,Regitrai“, – sako R. Buinevičius.
Bus ir vairavimo įskaita
Dar vienam rimtam pokyčiui vairavimo mokyklos turi pasiruošti iki 2012 metų sausio 1-osios. Nuo tada jos privalės rengti ir praktinio vairavimo įskaitą.
Įskaitos eiga turės būti fiksuojama vaizdo ir garso įrašymo aparatūra, o įrašai irgi turės būti saugomi mažiausiai metus laiko. Taigi vairuotojus rengiančios įstaigos iki tol turės įsigyti tam reikalingos aparatūros ir įrangos, o Transporto inspekcija – paruošti tokio įgūdžių patikrinimo tvarką.
R. Buinevičius įsitikinęs, kad praktinio vairavimo patikrinimas ir jo įrašai padės reikalui esant apsiginti nuo kaltinimų, kad ,,Regitroje“ egzamino neišlaikęs žmogus buvo prastai paruoštas:
,,Jei žmogus neišlaiko egzamino, dabar kalčiausia lieka mokykla. Bet jeigu pas mus bus nufilmuota, kad jis vairavo puikiai, vadinasi, problemų reikės ieškoti kitur.“
Įkainiai nepasikeitė
Šiuo metu daug kalbama ir rašoma, kad nuo rugsėjo 1-osios pabrango vairavimo kursai, tačiau R. Buinevičius su tokiu apibūdinimu nesutinka:
,,Mūsų centre jokie įkainiai nepasikeitė. Ir kursų kaina ta pati – 600 litų, ir už praktinio vairavimo valandą reikia mokėti tiek pat, kiek anksčiau – 30 litų.“
Tiesa, rugsėjo 1-ąją įsigaliojus susisiekimo ministro įsakymui, privalomų praktinio vairavimo valandų padaugėjo nuo 20-ties iki 30-ties, vadinasi, kursų lankytojai nuo šiol turės išleisti 300 litų daugiau.
,,Tai – nieko nauja. Ir iki šiol dauguma kursų lankytojų prašydavo papildomų vairavimo pamokų. Skirtumas tik toks, kad anksčiau jie tai darė savo noru, o dabar ilgiau pasimokyti vairuoti bus privaloma“, – teigia R. Buinevičius.
Žingsnis egzamino link
Per visą Saugaus eismo centro veiklos praktiką pastebėta, kad tik vienas kitas šiek tiek mažiau gabus arba jokių vairavimo pagrindų neturintis žmogus po privalomos mokymo programos galėdavo laikyti egzaminą ,,Regitroje“.
Kiti jeigu ir bandydavo, tai nesėkmingai, o kai kurie išlaikydavo tik po kelių bandymų, aišku, papildomai pasimokę.
,,Daugelis galvoja: jeigu nustatytas privalomas mokymosi laikas, vadinasi, per jį žmogus privalo viską išmokti ir tinkamai pasiruošti egzaminui. O iš tiesų tai – tik pradinis žingsnis egzamino link, riba, kuri žymi, kad mažesnio krūvio neturėtų būti“, – teigia minėtojo centro vadovas.
O prancūzai ar švedai?
R. Buinevičiaus teigimu, padidinus privalomų praktinio vairavimo valandų skaičių Lietuva vis viena išlieka šalimi, kurioje šis skaičius – vienas mažiausių Europoje.
Prancūzijoje būsimiems vairuotojams privaloma vairuoti mažiausiai 60 valandų. O štai Švedijoje mokymasis vairuoti matuojamas kilometrais, ir čia privalu įveikti 3 tūkst. kilometrų, kas maždaug atitinka 80 mokymosi valandų.
Beje, Lietuvoje pailginus praktinio vairavimo laiką priimtas ir kompromisas – vairavimo mokyklos gavo teisę gerai vairuojantiems kursų lankytojams šį laiką sumažinti 20 proc.
Papildomai – kiek nori
Dar viena naujovė, įsigaliojusi nuo rugsėjo 1-osios – teorijos mokymosi laikas sumažintas nuo 60-ies iki 40-ies valandų.
Saugaus eismo centro vadovas mano, kad ši permaina neturės jokios įtakos būsimų vairuotojų mokymo sėkmei, nes besimokantieji ir iki šiol galėjo mokytis tiek, kiek norėjo, ir už tai papildomai mokėti neteko. ,,Be to, europinė praktika, kuria remtasi kuriant šią nuostatą, rodo, kad žmogus, silpniau mokantis teoriją, prie vairo nėra toks pavojingas, kaip tas, kuris nemoka vairuoti ir kelia grėsmę sau bei aplinkiniams“, – sako R. Buinevičius.
Pažymėjimas galios metus
Kur kas reikšmingesnė permaina – apribotas vairavimo mokyklos baigimo pažymėjimo galiojimas. Iki šiol šis dokumentas galiojo neribotą laiką, o dabar galios viso labo tik vienerius metus.
Turėti omenyje šį apribojimą ypač svarbu 17-čiams, kuriems nuo šiol galima išduoti šį pažymėjimą nesulaukus pilnametystės.
,,Septyniolikmečiai džiaugiasi, kad gavę pažymėjimą ir išlaikę teorijos egzaminą ,,Regitroje“ galės vairuoti prižiūrimi šeimos narių. Tačiau gali atsitikti taip, kad mūsų išduotas pažymėjimas nustos galioti anksčiau negu jie išlaikys vairavimo egzaminą“, – perspėja R. Buinevičius.