Šturmuoti prezidentūrą besiruošiantys politikai dar nelinkę atskleisti būsimos rinkimų kampanijos kozirių; abstrakčiai kalba apie meilę Tėvynei bei paprastų žmonių gerovę. Viešųjų ryšių specialistai įsitikinę, kad kovos ašimi taps ekonominė krizė, tiksliau - siūlymai, kaip su ja kovoti.
Oficiali prezidento rinkimų agitacijos kampanija prasidės po trijų savaičių - balandžio 17-ąją. Tądien Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) paskelbs kandidatų į šalies vadovus sąrašą. Tačiau oficialaus kandidato statuso kol kas neturintys politikai ir jų štabai jau ruošiasi rimtai kovai.
Dėl pinigų stygiaus ši rinkimų kampanija žada būti gerokai kuklesnė nei ankstesnės. Politikai dėl to nenusimena: žada konkuruoti ne dirbtinai sukurtais įvaizdžiais ar pompastiškomis reklamomis, bet idėjomis ir aštriu protu.
Remsis savo komanda.
Partijos "Tvarka ir teisingumas" iškeltas kandidatas į prezidentus Valentinas Mazuronis LŽ tikino, kad rinkimų kampanijai rengiasi labai rimtai. Drauge su rinkimų štabu politikas jau baigia kurti veiksmų planą, rinkimų programos nuostatas. "Dirbame visu pajėgumu", - tikino "tvarkietis".
V.Mazuronio rinkimų kampanijos ašimi turėtų tapti nuolatinės išvykos į provinciją ir susitikimai su rinkėjais. Politikas taip pat daug dėmesio ketina skirti informacijai asmeninėje ir partijos interneto svetainėse.
V.Mazuronis tikisi išsiversti be ryšių su visuomene ar reklamos specialistų pagalbos. Jam bent jau kol kas visiškai pakanka rinkimų štabo pajėgų: "Abejoju, ar kas nors šį darbą išmano geriau negu mūsų suburta komanda. Ji puikiai geba organizuoti ir su viešaisiais ryšiais susijusius darbus."
Kaip ir dauguma kitų galimų kandidatų į prezidentus, V.Mazuronis galutinai dar neapsisprendė dėl savo rinkiminio šūkio. "Tvarkietis" norėtų, kad jį pristatančiame sakinyje sutilptų pagrindiniai jo įsipareigojimai rinkėjams. "Sieksiu mūsų šalies piliečiams sugrąžinti per 19 metų iš jų pavogtą valstybę" , - būsimojo šūkio temą nusakė jis.
Svarbiausia - skaidrumas
Šūkį, kuriuo prezidento rinkimų kampanijos metu belsis į rinkėjų širdis, kol kas turi tik Dalia Grybauskaitė. Tapti šalies vadove ji bandys tvirtindama: "Valstybė patikimose rankose." Eurokomisarės rinkimų štabo vadovas Vitas Vasiliauskas LŽ neatskleidė, kas sugalvojo šį šūkį, tik patikino, kad kuriant jį labai prisidėjo pati eurokomisarė.
D.Grybauskaitės rinkimų štabas rengiasi kukliai agitacinei kampanijai. Per ją žadama remtis daugiausia savanoriška pagalba. "Jei finansinė parama rinkimams bus nedidelė, atitinkamo masto bus ir mūsų priemonės", - aiškino V.Vasiliauskas.
Pagrindinis D.Grybauskaitės agitacijos tikslas - kokybė. V.Vasiliauskas aiškino, kad jie vengs pigių triukų žiniasklaidos ir visuomenės dėmesiui atkreipti, o daugiausia pastangų skirs kampanijos skaidrumui užtikrinti.
Po kelių savaičių D.Grybauskaitė ketina laikinai sustabdyti savo veiklą Europos Komisijoje. Sugrįžusi iš Briuselio ji planuoja nemažai susitikimų su rinkėjais. Tiesioginis kontaktas su žmonėmis, anot V.Vasiliausko, eurokomisarei yra prioritetas.
Dirba ne dėl įvaizdžio
Netrukus prasidėsianti agitacinė kampanija - didelis rūpestis ir nepriklausomai kandidatei Kazimierai Prunskienei. Organizuodama ją politikos senbuvė pirmiausia ketina remtis savo rinkimų štabu. K.Prunskienei greičiausiai padės viena ryšių su visuomene agentūra. "Su šiais specialistais bendradarbiavome ir per Seimo rinkimus. Nepaisant tuomet įprasto pasirodymo, jie geriausiai žino mano politines nuostatas, todėl bus lengva vieniems kitus suprasti", - LŽ aiškino ji.
K.Prunskienė jau sugalvojo rinkimų šūkį, tačiau jo neatskleis iki paskutinės minutės. Politikė tikino anksčiau ne kartą susidūrusi su plagiatu, todėl nori būti tikra, kad pagrindinė jos rinkimų kampanijos mintis iki agitacijos pradžios bus saugi. Ji tik užsiminė, kad šūkyje kalbama apie ekonomiką ir žmonių gerovę.
Ruošiantis rinkimams K.Prunskienei galvos skausmo nekelia tik apranga. Ji žada išlaikyti daugelį metų puoselėjamą aprangos stilių. "Daugiausia renkuosi klasikinio stiliaus kostiumėlius ir nieko nesiruošiu keisti, - aiškino politikė. - Manau, svarbiausia kandidato protas, reikalų išmanymas, jo turimos šalies ateities vizijos ir gebėjimas jas įgyvendinti, o ne įvaizdis."
Meilė ir rūpestis dėl žmonių
Darbo partijos iškelta kandidatė į prezidentus Loreta Graužinienė prieš rinkimus susirūpino savo išvaizda. Nauju garderobu, aksesuarais, avalyne ir rankinėmis Seimo narei padeda rūpintis stilistas Mantas Petruškevičius. "Atėjo pavasaris, todėl kaip ir kiekvienai moteriai man norisi pasikeisti", - permainų priežastis paaiškino ji.
Apie netrukus prasidėsiančią rinkimų kampaniją L.Graužinienė kalba nenoriai. Visas jos smulkmenas politikė atskleis tik tada, kai Vyriausioji rinkimų komisija paskelbs ją oficialia kandidate į prezidentus. "Kaip neoficiali kandidatė galiu pasakyti, kad man svarbiausia - meilė Tėvynei ir žmogui. Dirbu ir dirbsiu būtent žmonėms", - aiškino ji.
Rūpinimasis žmonėmis bus pagrindinis Socialdemokratų partijos kandidato Algirdo Butkevičiaus agitacinės kampanijos leitmotyvas. Tai veikiausiai atsispindės ir A.Butkevičiaus pasirinktame šūkyje.
Rinkėjai bus racionalūs
Vienos didžiausių mūsų šalyje komunikacijų agentūros vadovas Mykolas Katkus pabrėžia, kad į rinkimus einantiems politikams svarbu labai daug dalykų: politinės idėjos, rinkimų pažadai, asmeninis žavesys, šūkiai, šmėžavimas žiniasklaidoje, bendravimas su rinkėjais. Tačiau šios prezidentinės agitacijos ašimi greičiausiai taps ekonominė krizė.
M.Katkaus nuomone, sėkmingais kandidatais bus galima laikyti tuos, kurie įrodys, kad sugeba prisidėti prie ekonominės krizės problemų sprendimo. "Konservatoriai Seimo rinkimus laimėjo pabrėždami, kad jie geriau pasirengę spręsti ekonomines problemas. Iš būsimojo prezidento bus tikimasi to paties. Kiti dalykai - net tvarkos ir teisingumo siekimas - nueis į antrą planą, - įsitikinęs komunikacijos ekspertas. - Apklausos rodo, kad rinkėjai šįsyk bus labai racionalūs ir balsuos galvodami apie pagrindinius išgyvenimo poreikius."
Uždraudus politinę reklamą per televiziją, efektyviai žinias apie save rinkėjams perduoti norintys kandidatai, anot M.Katkaus, turėtų nukreipti akis į spaudą ir lauko reklamą. Mikrokampanijos (kelionės po regionus ir susitikimai su rinkėjais) daug naudos neduos, nebent parodys, kad kandidatai linkę kalbėtis su tauta.
Nors reali agitacija neprasidėjo, M.Katkus viešųjų ryšių požiūriu palankiausiai įvertino du galimus kandidatus į prezidentus. Jam įspūdį paliko D.Grybauskaitės prisistatymas ir gana efektingos, nors ir prieštaringai vertinamos, V.Mazuronio iniciatyvos Seime.
Roberta Tracevičiūtė