Daugiau apie tai – TV3 žiniose.
Kai verslininkas Augustinas Jankevičius nusipirko 1911 m. gamybos „Daimler“ automobilį, jis atrodė labai prastai. Variklis buvo surūdijęs ir prikepęs. Detales mašinai atgaivinti teko siųstis net iš Australijos. Tačiau dabar Augustino kolekcijoje yra išskirtinis automobilis.
„Automobilis toks yra vienas pasaulyje. Vienas pasaulyje man žinomas automobilis“, – sako kolekcininkas.
Ir tokių retų bei išskirtinių senovinių automobilių Augustinas turi ne vieną. Nebenorėdamas jais gėrėtis tik su draugais, klaipėdietis nusprendė uostamiestyje įkurti senovinių mašinų muziejų.
„Automobiliai yra, taip ir buvo siekta, kad būtų pristatyti iki 1920 m., automobilizmo pradžia. Aišku, visas projektas nėra pilnai užbaigtas, dar kažko laukiam“, – teigia A. Jankevičius.
Eksponatas vis dar važiuoja
Augustinas pristato ir seniausią jo kolekcijos eksponatą. Tai „Oldsmobile“ markės, 1903 m. pagamintas automobilis. Norint važiuoti sutemus, reikėdavo kiekvieną jo žibintą uždegti rankiniu būdu užkuriant juose sustatytus knatus. Užvesti tekdavo sukant šone esančią rankeną, vairas taip pat veikdavo kitaip nei įprasta šiandien. Toks automobilis išvystydavo maksimalų 40 km/h greitį.
„Jis važiuojantis pilnai. Šiuo metu išleisti tepalai, kad nelašėtų ant galvos“, – komentuoja Augustinas.
Augustinas pasakoja, 1912 m. sukurta mašina „Renault“, kaip ir vaizduojama filme „Titanikas“, iš tikrųjų keliavo legendiniu laivu. Gamintojai šį modelį norėjo pristatyti amerikiečiams.
Tačiau ši mašina kainuoja velniškus pinigus, tad muziejuje jos nėra. Bet stovi kita – 1910 m. pagaminta „Brush“. Tokia mašina turėjo grįžti „Titaniku“ iš valstijų į Europą.
„Kaip žinom, laivas nuskendo, tai parplaukė su „Atlantiku“. Pristatymui toks modelis. Buvo trys laivai Anglijoje: „Britanikas“, „Titanikas“ ir „Atlantika“. Tai va, parplaukė ir buvo pristatytas Anglijoje būtent toks modelis“, – pasakoja senovinių automobilių kolekcininkas.
Muziejus – dujų fabrike
Na, o pats muziejus įkurtas pusšimčiu metų už „Titaniką“ senesniame pastate Klaipėdoje – dar 1861 m. pastatytame dujų fabrike. Čia, pagal tuo metu moderniausią sistemą, iš anglies išgaunamos dujos apšviesdavo Klaipėdą.
Mieste sužibdavo net 400 žibintų ir pusantro tūkstančio butų. Atsiradus elektrai, fabrikas dujas gamindavo buitiniam vartojimui. Pastatai atlaikė abu pasaulinius karus, tačiau Klaipėdą okupavę sovietai dujų fabriko eksploatuoti nebeleido. Rusai sugalvojo čia įrengti komunalinius butus, o vėliau alaus barą.
„Buvo pradėtas jis ardyti, nuardytas. Ir jau prieš Nepriklausomybę jis buvo gerokai nuardytas ir apleistas. Paskui dar ilgą laiką pastovėjo toks ir jo kančios irimo baigėsi 2014 m., kai Augustinas Jankevičius įsigyja šiuos pastatus ir pradeda jais rūpintis“, – dalijasi fondo „Augustus“ direktorius Arvydas Urbis.
Augustino Jankevičiaus senovinių automobilių muziejus duris lankytojams atvers birželio 1 d. Kol kas veiks tik savaitgaliais ir priims tik užsiregistravusius lankytojus. Suaugusiam asmeniui bilietas kainuos 20 eurų. Šeimoms, senjorams ir vaikams bus taikomos nuolaidos.
Daugiau apie tai sužinokite vaizdo reportaže, esančiame straipsnio viršuje.