Vienintelis Lietuvos uostamiestis turi tik vieną beveik be priekaištų funkcionuojantį išvažiavimo kelią, kuris, beje, veda į Latviją. Jei įsivaizduotumėte, kad, sakykime, uoste įvyko cheminis incidentas, suprastumėte, jog miestiečiai beveik neturi galimybių evakuotis iš Klaipėdos.
Pastarosiomis savaitėmis uostamiestis tapo tikru sovietinių kelių projektuotojų ir šiuolaikinių jų remontininkų įkaitu - praktiškai tris išvažiavimo iš miesto arterijas turinti Klaipėda normaliai gali naudotis tik viena - vedančia į Palangą, o po to - į Latviją.
Kiti du „atsitraukimo“ keliai paralyžiuoti - Jakų žiedas, atrodo, pats nebesupranta, kas jis toks ir kam skirtas, o Rimkų gatvė jau nuo vasaros pradžios uždaryta remontui. Ir, panašu, tokia liks dar kurį laiką.
Maža to, remontininkai paruošė pasalą ir pačiame mieste - ėmėsi rekonstruoti vienoje iš trijų svarbiausių Klaipėdos arterijų esantį Mokyklos gatvės tiltą, tačiau prisiminė, kad nėra rekonstrukcijos projekto, ir nežinomam laikui metė darbus, vairuotojams palikdami tik po vieną tiesiog akyse trupančią eismo juostą kiekviena kryptimi.
Suprantama, Klaipėda - ne Goris, ir Rusijos lėktuvų atakų čia greičiausiai nesulauksime, tačiau aišku viena - kilus ekstra atvejui judėjimas mieste ir išvažiavimas iš jo būtų ištiktas komos per kelias minutes.
Viltis nuplovė lietus
Šią vasarą sovietmečio projektuotojų minties viršūnei Jakų žiedui teko daug - ne tik atlaikyti tradicinį transporto srautą Klaipėda-Vilnius ir Vilnius-Palanga bei atgal, tačiau ir priimti savo bejėgiškan glėbin tuos, kurie norėjo išvažiuoti iš miesto ar įvažiuoti „pietiniais vartais“ - Rimkų gatve.
Pastarąją imtasi rekonstruoti. Tai - puiku. Tačiau ji buvo visiškai uždaryta. Tai - ne taip puiku.
„Čia - ne alus, per vieną dieną neišrūgs. Puikiai suprantu vairuotojų pasipiktinimą, tačiau tereikia dar šiek tiek kantrybės, ir viskas bus gerai“, - ramina Vytautas Babarskis, Rimkų kelią rekonstruojančios UAB „Lemminkainen Lietuva“ Klaipėdos atstovybės technikos direktorius.
Kiek tos kantrybės reikėtų pasisemti taisyklių besilaikantiems, todėl „per plytas“ nevažinėjantiems klaipėdiečiams?
„Iš ritmo išmušė lietūs. Jei ne jie, būtume jau pakloję pirmąją asfalto dangą, apatinį sluoksnį, ir atidarę eismą. Tikėkimės, kad šią savaitę mums pavyks tai padaryti, ir vairuotojai jau galės judėti pro Rimkus“, - vylėsi V. Babarskis.
Šiuo metu Rimkų kelias padengtas skalda, t. y. pasiruošęs priimti pirmąsias asfalto porcijas. Iš viso čia turi būti pakloti du asfalto sluoksniai ir trečias, ant viršaus, asfaltbetonio mišinio. Pagal projektą numatyta darbų pabaiga - lapkričio 15-oji.
„Iki tos datos Rimkų gatvė turi būti pabaigta rekonstruoti visu šimtu procentų - su danga, kelio ženklais, pažymėtomis juostomis, pėsčiųjų takais ir taip toliau. Manome, kad visus darbus spėsime atlikti greičiau“, - už savo kalbas pasiruošęs atsakyti V. Babarskis.
Kam atiteks Jakų žiedas
O tuo metu Jakų žiede, iš tos pusės, kur jis pamatydavo vieną kitą mašiną per minutę - iš Šilutės - driekiasi Rimkų gatvės rekonstrukcijos aukų automobiliai. Kartais jų čia susirenka net daugiau nei važiuojančiųjų iš Vilniaus ar Palangos. Susirenka tiek, kad net atidarė dar vieną savotišką eismo juostą, judėjimui į dešinę pasitelkdami šalikelę.
Atrodo, būtų logiška vairuotojų patogumui ir jų mašinų saugumui čia vietoje žvyro ir smėlio palieti šiek tiek asfalto, tačiau to neįvyks, net jei susinervinę klaipėdiečiai įkaitais paims Susisiekimo ministerijos vadovybę.
„Nėra prasmės leisti pinigų, kai konkursas dėl pirmojo etapo rekonstrukcijos darbų jau paskelbtas“, - argumentuoja šiai ministerijai pavaldžios Lietuvos automobilių kelių direkcijos direktoriaus pavaduotojas Petras Tekorius.
Jo geros žinios tokios: prieš maždaug trejetą savaičių buvo paskelbtas konkursas išrinkti pirmojo darbų etapo rangovą. Konkurso terminas - 54 dienos, tad jau rugsėjo pabaigoje turėtų būti atplėšti vokai su pasiūlymais. Tada - du keliai: arba niekas neskundžia konkurso rezultatų ir jau spalį pasirašoma sutartis su laimėtoju bei pradedami realūs darbai, arba kas nors iš nepatenkintų dalyvių rašo skundą ir tuo pačiu siunčia Klaipėdos vairuotojus į neribotos trukmės nokdauną.
Iki galo - kaip iki Marso
Pirmajame darbų etape numatyta, vadovaujantis bendrovės „Kelprojektas“ parengtu projektu, virš žiedo nutiesti viaduką, sujungsiantį automagistralę Klaipėda-Vilnius su Vilniaus plentu.
Jei vis dėlto darbai bus pradėti - optimistiniu variantu - spalio mėnesį, kada jie bus baigti?
„Mes planuojame, atsižvelgdami į darbų technologijas ir medžiagas, kad šio viaduko įrengimas užtruks maždaug dvejus metus. Tačiau tai priklausys nuo rangovo - jei jis turės pakankamai jėgų ar technologinių naujovių, galbūt darbus baigs ir po pusantrų metų“, - sako P. Tekorius.
Tačiau čia - kalba tik apie pirmąjį etapą. Antrasis skendi kur kas didesnėje migloje. Šiuo metu, pasak P. Tekoriaus, ruošiamas jo rekonstrukcijos darbų konkurso projektas. Jį žadama baigti šių ir ateinančių metų sandūroje, o paties konkurso paskelbimas numatomas antroje 2009-ųjų pusėje. Spėjama, jog, paaiškėjus laimėtojui, darbai užtruktų irgi apie dvejus metus ar daugiau.
Tad galutinės Jakų žiedo rekonstrukcijos pabaigtuvių juostelės perkirpimo ceremonijos sulauksime jau pasibaigus 2012 metų Londono olimpiadai - optimistiniu variantu. Tuo metu jau nemažai vairuotojų, galėjusių mėgautis saldžiais šių darbų vaisiais, jau bus pasukę į Lėbartus ir iš ten nebegrįžę...
Tomas GUKAUSKAS