Ar pamenate, kokios buvo mūsų žiemos – šaltos, daug sniego. Mes vaikai visą laisvalaikį leisdavom kieme, statydavom sniego pilis, svaidėmės sniego gniūžtėmis, slidinėjom, čiuožinėjom, visus kalnus išbandydavom kas su rogutėmis, kas ant faneros gabalo. O dabar? Sniego turim vos kelias dienas, likusią žiemos dalį lyja, tamsu, drėgna. O vasaros? Jau ne pirmus metus skaitom, kaip nuo sausrų žūsta žmonės, nyksta augalija, gyvūnija. Visa tai pasekmė nuolatinės aplinkos taršos. Kaip mes savo kasdienėj veikloj galėtume išsaugoti tą sezonų kaitą ateities kartoms?
Europos Komisija pasiūlė išsamų priemonių paketą, skirtą naujos Europos energetikos politikos kūrimui siekiant kovoti su klimato kaita. Priemonių pakete keliami įvairūs ambicingi tikslai, susiję su šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijų mažinimu ir atsinaujinančios energijos šaltinių naudojimu. Siūloma siekti, kad iki 2020 m. 20 % visos energijos būtų gaunama iš atsinaujinančių energijos šaltinių. Šalia kitų priemonių Komisija taip pat siūlo spartinti mažai degalų vartojančių transporto priemonių naudojimą. Automobilių gamintojams iškeliami nauji reikalavimai dėl CO2 išmetimų, kurie 2012 metais neturi viršyti 120g/km.
Tačiau ar vien automobilių gamintojams turi tekti CO2 mažinimo našta? Ką galime mes, vairuodami savo turimus nenaujus automobilius padaryti gero savo aplinkai?
Apie tai jau pagalvojo Japonijos automobilių gamintojai (JAMA (Japan Automobile Manufactures Association), pasiūlydami vairuotojams dešimt vairavimo taisyklių, leidžiančių sumažinti CO2 išmetalus ir taupyti kurą:
1. Stabdyti iš lėto. Vengti staigaus greičio mažinimo ar stabdymo. Laipsniškas greičio mažinimas - 20km/h greičio sumažinimas per 5 sekundes, degalų vartojimo ekonomiją padidina 11 proc.
2. Važiuoti kuo pastovesniu greičiu. Važiuojant kuo pastovesniu greičiu tausojami degalai. Staigus važiavimo greičio kitimas sumažina degalų efektyvumą 2 proc. miesto teritorijoje ir 6 proc. - užmiestyje.
3. Stabdyti varikliu. Nespausti akceleratoriaus, kai netrukus ketinama mažinti greitį ar stabdyti spaudžiant stabdžio pedalą - tai padidins degalų efektyvumą 2 proc. Maksimaliai išnaudoti varikliu stabdymo efektą.
4. Naudoti kondicionierių tik esant būtinybei. Keiskite temperatūrą transporto priemonėje ne vien kondicionieriaus pagalba. Naudojant kondicionierių, kai lauko temperatūra +25 laipsniai, sumažina degalų efektyvumą 12 proc.
5. Užgesinti variklį mašinai stovint. 10 minučių variklio darbo mašinai stovint (neutralioje pavaroje, išjungus kondicionierių) sueikvoja 130 kub. cm. degalų. Sustojus mašinai, užgesinkite variklį.
6. Nekaitinti variklio prieš užvedant. Mašinos, išskyrus esant šaltam klimatui arba ilgam jų nenaudojimo periodui, dažniausiai užsiveda prieš tai nekaitinant variklio - pakanka lėto mašinos judėjimo važiavimo pradžioje.
7. Gerai susiplanuokite važiavimo maršrutą. Žemėlapio ar navigacinės sistemos pagalba susiplanuokite važiavimo maršrutą - 10 minučių nereikalingo važiavimo 1 valandos trukmės kelionėje sumažina degalų efektyvumą 14 proc.
8. Reguliariai tikrinkite slėgį padangose. Pernelyg mažas slėgis padangose, pavyzdžiui, 0.5kg/cm2, sumažina degalų efektyvumą 2 proc. miesto teritorijoje ir 4 proc. - užmiestyje.
9. Nevežti nereikalingų krovinių. Vežant 100 kg nereikalingo svorio, degalų efektyvumas sumažėja 3 proc.
10. Paisyti automobilių parkavimo taisyklių. Automobilių parkavimas neleistinose vietose didina mašinų spūstis ir išmetamų dujų kiekį. Greičio sumažėjimas nuo 40km/h iki 20km/h paprastai sumažina degalų efektyvumą 31 proc.
Šios, atrodo paprastos ir lyg ir visiems žinomos, taisyklės yra efektyvūs būdai, kiekvienam iš mūsų prisidėti prie gamtos taršos mažinimo. Tad, kai sėsit už automobilio vairo – pagalvokit, ar viską padarėt, kad mūsų vaikai galėtų statyti senį besmegenį.
Dr. Danutė Budreikaitė yra Europos Parlamento, Liberalų ir demokratų aljanso už Europą frakcijos narė.
Daugiau informacijos internete www.budreikaite.lt