Peržiūrėjus Domeikavos gyventojų „Facebook“ grupę, galima rasti ne vieną skundą dėl prastos vandens kokybės. Vienas gyventojas buvo pasidalinęs nuotrauka, kurioje matomi visiškai purvu užkišti vandens filtrai. Savo istorija portalui tv3.lt sutiko pasidalinti ir Domeikavos gyventoja Eglė (vardas pakeistas). Pasak jos, praeityje yra tekę nukentėti dėl prastos vandens kokybės, o nuostoliai kompensuoti nebuvo.
„Vieną kartą turėjom didelių nuostolių, kai dar nebuvome įsirengę vandens filtrų. Skalbiau baltus rūbus, viską sugadino tas rudas vanduo, o ten buvo balti, brangūs šilkiniai marškiniai. Skambinau į „Kauno vandenis“, jie liepė vadovui rašyti skundą, pridėti pirkimo kvitus. Žinoma kvitų jau neturėjau, net dabar nepamenu, ar ką toliau rašiau“, – teigė Eglė.
Pasak skaitytojos, nuo to laiko ji yra įsirengusi brangus vandens filtrus, bet ir tai ne visada padeda.
„Domeikavoje su juodu vandeniu būdavo problemos, tai pasistatėm šaldytuvo dydžio filtrą, už kurį mokėjom apie 1,500 eurų ir reguliariai keičiam filtrus ir druską, taip patys savo lėšomis vandenį išsivalome. Filtrai būna juodi, o kartais ir juos pramuša“, – pasakojo Eglė.
Reikalauja pasirašyti prašymus, kad neturėtų pretenzijų
Eglės teigimu, įmonė „Kauno vandenys“ jos šeimai yra siuntusi prašymus, kuriuose prašoma neteikti jokių pretenzijų. Ji paaiškino, kokiomis aplinkybėmis šis laiškas buvo atsiųstas.
„Tą prašymą gavome dėl naujai statomo namo. Persiėmėm senų sklypo savininkų abonementą, o jie paskambino vyrui ir pasakė, kad turim naują abonementą susikurti ir prašymą parašyti. Kol kas prašymo dar nerašėme ir senas abonementas veikia“, – teigė Eglė.
Panašų laišką gavo ir kitas skaitytojas – Raimondas.
„Aš pats netoliese statausi namą. Man įvedus vandenį, jie atsiuntė man prašymą, kur turiu sutikti, jog neturėsiu pretenzijų dėl geriamojo vandens kokybės. Aš jo nepasirašiau, nes nesupratau, kodėl aš negaliu turėti pretenzijų jų tiekiamam vandeniui“, – sakė Raimondas.
Pasak Raimondo, problemos susijusios su įmonės „Kauno vandenys“ teikiama paslaugų kokybe prasidėjo nuo pat pradžių – buvo beveik neįmanoma gauti reikiamus leidimus, statant namą.
„Dabar pats statausi namą, tai prieš du metus reikėjo išsiimti visus leidimus. Visus tuos leidimus gavau tik išsikoliodamas. Pagal vyriausybės nutarimus, jie privalo atsakyti per 20 darbo dienų. Man paskambinus po mėnesio, jie sako – dabar vasara, darbuotojų trūksta, dar palaukit. Jie man sako: mums taip liepta sakyti, atsakymo greitai negausi, daug prašymų turim.
Kitą dieną parašiau technikos direktoriui ir pridėjau gal pusę įmonės vadovų, paklausiau kodėl yra nesilaikoma Vyriausybės nutarimų. Galiausiai atsiuntė sąlygas leidimu gauti per 3 valandas“, – teigė Raimondas.
Skaitytojo teigimu, priklausomai nuo situacijos, „Kauno vandenys“ inspektoriai yra linkę ieškoti priežasčių, kodėl neverta suteikti leidimo.
„Esu girdėjęs, jog kai yra sudėtingesnės sąlygos, jie ieško bet kokių priežasčių neduoti leidimų. Gal jie taip kyšio reikalauja? Esu girdėjęs gandų, kad jie už pinigus greitai viską padaro“, – svarstė Raimondas.
Eglei taip pat yra tekę susidurti su klientus linkusia ignoruoti įmone. Jos teigimu, informaciniais kanalais susisiekti neįmanoma,
„Kai savo brangius rūbus sugadinau ir bandžiau ieškoti teisybės, informacijos numeriais neprisiskambinau. Kadangi dirbu su infrastruktūra, turėjau jų buhalterijos numerį. Jiems paskambinus su kažkuo sujungė ir liepė rašyti vadovui pretenziją“, – pasakojo Eglė.
Prasta paslaugų kokybė – kyšininkavimo rezultatas?
Eglės teigimu, tokia prasta kokybė yra susijusi su įmonės paimtais kyšiais, leidusiais statytojams išdavinėti prisijungimo prie vandentiekio sąlygas, nors nebuvo pajėgumų aprūpinti taip sparčiai besiplečiančio rajono. Žiniasklaida praėjusiais metais rašė apie tokią bylą.
Bylos duomenimis, įvairius darbų ir paslaugų užsakymus bendrovėje „Kauno vandenys“ gaudavo bei išskirtinį palankumą turėjo tik tos įmonės, kurių vadovai duodavo kyšius bendrovės vadovaujamas pareigas einantiems darbuotojams.
Kyšius verslininkai mokėdavo reguliariai pagal susitarimą, nuo 3 iki 10 proc. nuo kiekvienos „Kauno vandenų“ įmonėms pervedamos sumos, apmokant už šių įmonių atliktus darbus ar suteiktas paslaugas.
Tyrimą atlikusios Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) duomenimis, patikrinus didelę dalį 2012 ir 2013 metais bendrovėje „Kauno vandenys“ atliktų viešųjų pirkimų, nustatyta, kad per pusantrų metų kyšius mokėjusios bendrovės buvo gavusios daugiau kaip 70 užsakymų, bendra jų vertė viršijo milijoną eurų.
Nustatyta, kad tiriamuoju laikotarpiu nurodytų bendrovės darbuotojų priimti kyšiai siekdavo 2 tūkst. eurų. Kyšiai mokėti ne tik pinigais, bet ir įvairiais daiktais.
2023 m. „Kauno vandenų“ korupcijos bylą išnagrinėjęs apeliacinis teismas buvusiam bendrovės technikos direktoriui Valiui Venslovui skyrė 30 tūkst. eurų piniginę baudą, bei laisvės atėmimą su bausmės vykdymo atidėjimu. Pasak Lietuvos aukščiausiojo teismo atstovės, kasacinio skundo aukščiausiajam teismui jis nepateikė, tad sprendimas laikomas galutiniu. Apeliacinio teismo teisėjų kolegijos nuosprendžiu iš nuteistųjų V. Venslovo, verslininkų A. G. ir T. G. lygiomis dalimis bus konfiskuota daugiau nei 8 tūkst. eurų kaip nusikalstamos veikos rezultatas.
Atveža geriamojo vandens
Pasak Raimondo, itin prastos kokybės vanduo – vis pasikartojanti tendencija. Tokiais atvejais, jis skambina į įmonę ir prašo atvežti vandens.
„Toks prastas vanduo gana dažnai būna. Kai tik taip nutinka, aš skambinu į įmonę „Kauno vandenys“ ir sakau – laba diena, man geriamo vandens atvežkit. Galbūt visiems reikėtų taip daryti ir „Kauno vandenys“ susiimtų. Kitas turbūt pats nuvažiuoja ir nusiperka. Man nėra sunku nuvažiuoti nusipirkti vandens, bet tai yra principo reikalas“, – sakė Raimondas.
Skaitytojo teigimu, bent šį įsipareigojimą įmonė atlieka visada.
„Aš jiems paskambinu ir jie per valandą laiko atveža. Jie manęs klausia – iš kur aš žinau, kad tas vanduo užterštas. Aš jiems sakau, kad esu tyrimus pasidaręs, nors aišku ir vizualiai matosi, kad vanduo yra purvinas, negeriamas. Pagal sutartis jie privalo tiekti geriamąjį vandenį. Ne kartą buvo atvežę: ir ryte ir vakare.
Kai paskambinu, du ar trys darbuotojai iš Kauno miesto važiuoja į Domeikavos kaimą atvežti vandens. Gana absurdiška situacija“, – teigė Raimondas.
„Kauno vandenų“ atsakymas
Naujienų portalas tv3.lt kreipėsi į UAB „Kauno vandenys“. Atsakydama į klientų skundus dėl prastos vandens kokybės, „Kauno vandenų“ viešųjų ryšių specialistė Vaida Bytautė teigė, jog Kaune užbaigta vandenviečių gerinimo įrenginių statyba, o vanduo higienos normų reikalavimus atitinka, tačiau problemiška sritimi išlieka seni, nuosėdas kaupiantys vamzdynai.
„Praėjusių metų rudenį Kaune, Kleboniškyje, atidaryti tretieji vandens gerinimo įrenginiai, kuriais užbaigta visų Kauno miesto vandenviečių gerinimo įrenginių statyba.
Geriamojo vandens koštuvų pagalba sumažinamas natūraliai vandenyje esantis mangano ir geležies kiekis. Iš vandenviečių išteka itin kokybiškas geriamasis vanduo, tačiau jis teka per vamzdžius, kuriuose nuo seno yra prisikaupę nuosėdų. Dalis vamzdynų jau atnaujinti, dalį bus bandoma praplauti. Per metus vamzdynai pamažu bus išplauti, juose nuosėdos nebesikaups ir vanduo nebesidrums. Ateityje planuojama rekonstruoti likusius blogos būklės vamzdynus“, – atsakyme rašė V. Bytautė.
Pasak „Kauno vandenų“ atstovės, klientai turi teisę gauti kompensaciją už dėl prastos vandens kokybės sugadintus rūbus, pateikus vaizdo įrodymus.
„Gautas pretenzijas dėl blogos vandens kokybės ir prašymus kompensuoti patirtus nuostolius nagrinėja bendrovės generalinio direktoriaus sudaryta komisija. Esant pagrįstam prašymui, pateiktam kartu su įrodymais (nuotraukos, video medžiaga), komisija teikia išvadas, įvertindama žalos dydį, ir siūlo kompensuoti patirtus nuostolius, atliekant užskaitą sąskaitoje už paslaugas“, – rašė „Kauno vandenų“ atstovė.
V. Bytautė patikino, jog el. paštu gaunami klientų klausimai atsakomi per 1-3 darbo dienas. „Kauno vandenų“ atstovė taip pat paaiškino, kuomet siunčiami prašymai klientams.
„Prašymus leisti naudotis vandentiekio ir nuotekų nuvedimo paslaugomis, kuriant mokėtoją, vartotojas pildo, kai valda yra prijungta prie privataus tinklo, kuris nėra perduotas vandens tiekimo įmonei“, – rašė „Kauno vandenų“ atstovė.