"Lietuvos žinių" provokacija akivaizdžiai parodė, kad prašymų nagrinėjimas kai kuriose Vyriausybei pavaldžiose institucijose gali užsitęsti iki begalybės.
Interesantu pasivadinęs LŽ žurnalistas atliko eksperimentą: išsiuntė arba atnešė prašymus į dešimtį iš mokesčių mokėtojų pinigų išlaikomų institucijų. Bandyta patikrinti, ar užteks, kaip valdžios teigiama, vieno kontakto su tarnautojais, ar pareiškėjas bus priverstas varstyti valdininkų kabinetų duris.
Paaiškėjo, kad į institucijas per jų priėmimo skyrius pateikus raštišką dokumentą, reikalai užsitęsia ne vieną dieną, o greičiausiai "vienas langelis" veikia prašymą išsiuntus internetu. Tačiau net internetas negarantuoja, kad sulauksite valdininkų atsakymo.
Čia pat ir gyvai
Didžiausią apsukrumą aptarnaudama interesantus per "vieną langelį" pademonstravo Ūkio ministerija. Atnešus prašymą su klausimu, ar verslo projektą Europos Sąjungos paramai gauti gali padėti rengti valstybės institucija, priėmimo skyriuje budėjusi Dokumentų valdymo skyriaus vedėja Rūta Abramaitienė nesutriko ir pasiūlė nedelsiant susitikti su konkrečios informacijos galinčia suteikti tarnautoja. Struktūrinių fondų valdymo skyriaus specialistė, nusileidusi iš kito aukšto, buvo rimtai nusiteikusi padėti. Ūkio ministerijoje "atradome" ir specialiai lankytojams nuolat įjungtą kompiuterį, pristatantį "vieno langelio" principą bei suteikiantį kitos naudingos informacijos. Priėmimo skyriaus vedėja Rūta Kožemiakienė vėliau LŽ gyrėsi, jog šioje ministerijoje "vienas langelis" buvo įdiegtas anksčiau nei visose kitose.
Atsakymo vis dar laukiame
Panašų prašymą pateikti Finansų ministerijos valdininkams buvo nepalyginamai kebliau. Asmenų aptarnavimo tarnybos kabinetas penktadienį popiet buvo užrakintas, todėl čia teko apsilankyti kiek vėliau. Užsukus į ministeriją tą pačią dieną, kabineto durys jau buvo atviros, bet niekur nesimatė pačios priimamojo vedėjos Ritos Dasevičienės. Tarnautoja į kabinetą grįžo tik tuomet, kai ją telefonu pakvietė įstaigos apsaugos darbuotojai. Prašymas buvo užregistruotas, tačiau atsakymo į jį LŽ negavo ilgiau kaip savaitę. Ir tebelaukia iki šiol.
Laukti tenka ne vieną dieną
"Vienas langelis" strigo ir Susisiekimo ministerijoje. Apsaugos darbuotoją pavadavusi tarnautoja "lankytoją" nukreipė į kabinetą, kuriame aptarnaujami juridiniai, o ne fiziniai asmenys. Todėl "fiziniam asmeniui" teko pačiam ieškoti gyventojų priimamojo.
Lyg ir tvarkingai "vienas langelis" veikia Vartotojų teisių apsaugos tarnyboje prie Teisingumo ministerijos. Pateikus tikrą skundą dėl mobiliojo ryšio paslaugų, jis buvo nagrinėjamas pareiškėją informuojant apie tyrimo eigą. Vartotojų gynėjai savo iniciatyva kreipėsi į Konkurencijos tarnybą atlikti ekspertizę dėl galimai klaidinamos reklamos. Tačiau informacijos, kuo baigėsi LŽ žurnalisto pateikto skundo nagrinėjimas, nesulaukta iki šiol - ilgiau kaip mėnesį.
Skambiai pavadintą "vieno langelio" principą ir valdininkų "apsisukimus" nusprendęs patikrinti žurnalistas taip pat nesulaukia atsakymų iš Būsto ir urbanistinės plėtros agentūros prie Aplinkos ministerijos. Ši institucija dar turi laiko siųsti atsakymą, nes pagal prieš porą metų Vyriausybės nustatytas taisykles "asmenų prašymai turi būti išnagrinėti per 20 darbo dienų nuo jų gavimo institucijoje".
Internetu - greičiau
Atsakymo į prašymą, pateiktą internetu, 20 dienų laukti kartais neprireikia. Kai kuriose institucijose į jį atsakoma per dieną ar kelias, nors kai kurie valdininkai geba "apsisukti" ir per valandą.
Antai Švietimo ir mokslo ministerijos vyresnioji specialistė Genovaitė Bingelienė į institucijos svetainėje užpildytą prašymą dėl informacijos apie lietuviško aukštojo mokslo studijų baigimo diplomo pripažinimą kitose šalyse atsiuntė kitą dieną.
Atsakymas iš Krašto apsaugos ministerijos keliavo dvi darbo dienas, bet "vienas langelis" joje suveikė puikiai. Ministerijos tinklalapyje nurodytu bendro elektroninio pašto adresu išsiuntus prašymą dėl savanoriškos tarnybos, atsakymą atsiuntė Krašto apsaugos savanorių pajėgų kapitonas Audrius Maleravičius. Atskiru dokumentu prisegęs ir dviejų puslapių informacinę skrajutę, jis pateikė patarimų, kaip tapti savanoriu.
Jokių garantijų
Šią instituciją pranoko tik Asmens dokumentų išrašymo centras prie Vidaus reikalų ministerijos. Į bendru elektroniniu paštu pateiktą prašymą dėl neva pamesto piliečio paso centro darbuotojai sureagavo itin operatyviai - per valandą. "Be to, siūlytume nedelsti, kol koks nedorėlis Jūsų vardu nepadarė nusikaltimo", - patarė valstybės tarnautojas.
Tačiau į Užsienio reikalų ministeriją internetu siųstas prašymas su paprastu buitiniu klausimu - dėl automobilių stovėjimo prie šios įstaigos pastato Vilniuje, matyt, pasiklydo jos koridoriuose. LŽ įsitikino: nors ministerijos tinklalapyje nurodoma, kaip ir kur kreiptis interesantams, tačiau negarantuojama, kad jie tikrai sulauks bent trumpiausio šios įstaigos valdininkų atsakymo.
Marijus Širvinskas