Konkurencijos taryba pateikė atsakymą į Seimo nario Jurgio Razmos kreipimąsi dėl išaugusių degalų (benzino, dyzelino) kainų
Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos seniūnas prašė išsiaiškinti, ar dabartinis degalų kainų šuolis Lietuvoje atitinka degalų kainų pokyčius kitose Europos šalyse ir ar tai nėra kartelinių susitarimų ar dominavimo atitinkamoje rinkoje išraiška.
Vasario pabaigoje degalų kainos Lietuvoje buvo pasiekusios bene aukščiausią lygį. Statistikos departamentas prognozavo, kad tai turės didžiausią įtaką vasario mėnesio infliacijai.
Konkurencijos taryba paaiškino, kad žalios naftos kaina, daranti įtaką degalų kainoms pasauliniu mastu, šių metų vasarį staigiai šoktelėjo iki vidutinio 119,2 USD/t kainos lygio (2012 m. vasario 27 d. viršijo net 126 USD/t), o pirmosiomis šių metų kovo mėnesio dienomis svyravo ties 126-124 USD/t riba.
Konkurencijos taryba tvirtina, kad degalų svyravimo tendencija pastebima visose ES valstybėse, tad nėra pakankamo pagrindo daryti išvadas, kad kylančios kainos, o taip pat ir panašios kainos tarp degalų mažmenine prekyba užsiimančių bendrovių yra draudžiamo susitarimo įrodymas ar piktnaudžiavimas dominuojančia padėtimi atvejis. Atsakyme taip pat teigiama, kad Lietuvos degalinių parduodamų degalų kainų pokyčių tendencijos atitinka vidutines ES tendencijas, kitaip tariant, situacija Lietuvoje atitinka bendrą ES kainų lygį.
Pigesni degalai kai kuriose kaimyninėse valstybėse galimai yra dėl skirtingų konkurencijos sąlygų didmeniniame degalų prekybos lygmenyje. Tuo tarpu mažmeninės degalų prekybos rinkose Lietuvoje konkurencija tarp atskirų degalinių tinklų yra nemažesnė nei daugelyje ES valstybių narių. Tačiau Konkurencijos taryba pažymėjo, kad Lietuvoje didelę dalį degalinių valdo tik keli degalinių operatoriai, tad galima teigti, kad mažmeninė degalų pardavimo rinka yra oligopolinė.
„Iš pateikto atsakymo matau, kad nėra realaus pagrindo tikėtis Konkurencijos tarybos sprendimų, tramdančių degalų kainų Lietuvoje augimą, belieka ieškoti kitų veiksnių, kurie bent kiek leistų tikėtis kainų mažėjimo. Šiandien kreipiausi į energetikos ministrą Arvydą Sekmoką, siūlydamas inicijuoti degalų importą per valstybės kontroliuojamą Klaipėdos naftos įmonę (dyzelino ir benzino). Tai sudarytų konkurenciją AB „Orlen Lietuva“ ir, tikėtina, bent keliais procentais sumažintų degalų kainas“, – teigia J. Razma.
J. Razma taip pat kelia klausimą, ar Lietuvoje numatyti ne per aukšti kokybės degalams reikalavimai. Tai, anot Seimo nario, nurodyta ir Konkurencijos tarybos rašte.