„Esama situacija reikalauja greitų sprendimų, todėl būtina rasti veiksmingą algoritmą ir pagalbos galimybes. (...) Šiuo metu pasitaikantys apsinuodijimo ir net mirties atvejai tarp paauglių aiškiai rodo, kaip svarbu imtis neatidėliotinų sprendimų“, – šią savaitę vykusiame bendrame Seimo Savižudybių ir smurto prevencijos, Neįgaliųjų teisių bei Priklausomybių prevencijos komisijų posėdyje pabrėžė pastarosios pirmininkas Saulius Čaplinskas.
Pasak jo, jei būtų kuo skubiau patvirtintas Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) bei Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) parengtas Vyriausybės nutarimo projektas ir jo tvarkos aprašas, būtų galima nustatyti vienodą reagavimo į psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, platinimo ir disponavimo atvejus mokyklose algoritmą, taip pat tolimesnės pagalbos galimybes.
„Tikimės, kad Vyriausybė imsis lyderystės sutelkti visų institucijų pastangas ir patirtį, siekiant kompleksiškai spręsti susidariusią situaciją. Būtina stiprinti tarpinstitucinį bendradarbiavimą, proaktyviai taikyti efektyvias prevencijos priemones, laiku ir tinkamai reaguoti į iškilusius iššūkius“, – akcentavo Seimo Savižudybių ir smurto prevencijos komisijos pirmininkė Jekaterina Rojaka.
„Pernai buvo parengtas Vyriausybės nutarimo projektas, nustatantis bendrą atpažinimo, reagavimo ir pagalbos algoritmą. (...) Tačiau nauja Vyriausybė nusprendė, kad toks teisinis reguliavimas netinkamas, neva užtenka trijų ministrų įsakymo ar tik rekomendacijų“, – akcentavo Priklausomybių prevencijos komisijos narė Daiva Ulbinatė.
Todėl Neįgaliųjų teisių komisijos vicepirmininkė Rita Tamašunienė pasiūlė raginti Ministrų kabinetą minėtą aprašą tvirtinti Vyriausybės nutarimu, o ne trijų ministrų – sveikatos apsaugos, švietimo, mokslo ir sporto bei vidaus reikalų – įsakymu, kaip yra planuojama šiuo metu.
Aprašo projekto įgyvendinime mato iššūkių
2023 metų gruodį Vidaus reikalų ministerija (VRM) inicijavo bandomąjį projektą pasirinktose septyniose Vilniaus, Alytaus miestų ir Klaipėdos rajono mokyklose. Projekto metu buvo išbandytos įvairios reagavimo į narkotikų vartojimo, platinimo ir disponavimo atvejus priemonės.
Nors šią savaitę vykusio Seimo komisijų posėdžio metu bandomajame projekte dalyvavę ugdymo įstaigų vadovai tikino palankiai vertinantys pastarojo nuostatas, anot jų, lieka neaišku, kas bus atsakingas už mokyklos personalo apmokymą.
Taip pat, mokyklų vadovų teigimu, įgyvendinant aprašo nuostatas gali kilti sunkumų dėl efektyvaus psichoaktyviųjų medžiagų platinimo mokykloje užkardymo, kai disponavimu įtariamo mokinio tėvai nesutinka, kad ugdymo įstaigos personalas tikrintų vaiko daiktus.