Į portalo tv3.lt redakcijos žurnalistus kreipėsi du vilniečiai Lukas (vardas pakeistas – aut. past.) ir Viktorija. Abu skaitytojai pasakoja susidūrę su sunkiai pakeliamu karščiu Vilniaus viešiajame transporte.
Viduje – kaip pirtyje
Skaitytoja Viktorija pasakoja troleibusu kiekvieną dieną vykstanti į darbą. Kadangi darbą Viktorija pradeda nuo pietų, kai oro temperatūra paprastai būna gerokai aukštesnė nei ryte ar vakare, mergina pasakoja, kad pasiekusi galutinę stotelę ji būna tiesiog šlapia.
„Tuose troleibusuose taip karšta, kad į darbą reikia vežtis papildomą aprangą. Viena kelionei, nes taip sukaisti, kad daugiau tokia šlapia niekur eiti nebenori ir reikia persirengti. Tos kaukės irgi nieko gero neprideda tokiame karštyje“, – tv3.lt sako Viktorija.
Skaitytoja teigia nesuprantanti, kodėl naujuose troleibusuose kondicionieriai neužtikrina žemesnės oro temperatūros nei lauke. Šiuo metu esą jokio skirtumo tarp temperatūros lauke ar viduje nesijaučia.
„Bilietas be vilniečio kortelės ar studento pažymėjimo kainuoja eurą. Nesuprantu, važiuoti tai kainuoja, o naujas ar senas troleibusas, vis tiek smirda ir tvanku kaip pirtyje. Gerai, kad bent važiuoju ne piko valandomis, jei reikėtų su kitais žmonėmis spaustis, tiesiog kviesčiau taksi – dabar dar bent kiek sutaupau“, – dalinasi Viktorija.
Studentui Lukui kantrybė trūko tada, kai viename troleibuse jis pasijautė taip prastai, kad manė, jog atsidurs ligoninėje.
„Per tokius viešajame transporte yra paprasčiausiai per karšta, ypač senuose troleibusuose ar autobusuose. Įkepusios sėdynės, kaitri atmosfera pačiuose troleibusuose visą kelionę verčia viena didele kankyne.
Praėjusią savaitę važiuojant 2 troleibusu iš centro į Saulėtekį galvojau, kad nuo karščio nualpsiu, nors esu šilumos mėgėjas. Bet nejudant sėdėti ant kepinančios kaitros net didžiausi mėgėjai, manau, gali jausti smarkų diskomfortą. Stebėjausi, kaip kitiems keleiviams nieko nebuvo“, – tv3.lt pasakoja Lukas.
Vaikinas pasakoja, kad tokiomis it pirties sąlygomis pradeda smarkiai prakaituoti, tad ir jam kyla nemalonumų dėl to, kaip atrodo išlipęs iš troleibuso.
„Save laikau gana ramiu ir tokiu žmogumi, kuris per daug nepergyvena dėl to, kaip žmonės į mane žiūri. Tačiau sėdint troleibusuose, kai esu išmirkęs savo paties prakaite, kuprinė nudažiusi marškinių nugarą ir rankoves rudai – tikrai viduje pasijaučiau nepatogiai“, – dalinasi Lukas.
Kondicionuojami 9/10 autobusų ir troleibusų
„Susisiekimo paslaugos“ komunikacijos vadovė Miglė Bielinytė pasakoja, kad atnaujinus sostinės viešojo transporto parką, 90 proc. viso kasdien kursuojančio viešojo transporto turi veikiančias kondicionavimo sistemas.
Tai esą yra didžiulis šuolis, mat dar pernai vasarą šis skaičius siekė 76 proc., o 2018 m. kondicionuojama buvo apie 40 proc. viešojo transporto.
Taip pat, kaip ir ankstesniais metais, karštomis dienomis viešojo transporto kontrolieriai keleiviams dalina vėsų šaltinio vandenį. Dėl saugumo reikalavimų vanduo šiemet keliautojams yra įteikiamas stotelėse, nes pačiose transporto priemonėse tebegalioja reikalavimas dėvėti veido kaukes.
Vis dėlto, kad iššūkių karštomis dienomis pasitaiko, „Susisiekimo paslaugas“ pripažįsta.
„Kartu su vežėjais stengiamės užtikrinti patogias ir kiek įmanoma gaivesnes keliones, tačiau tokiomis karštomis dienomis iššūkių kartais kyla. Judėti naujomis ir šiuolaikiškomis transporto priemonėmis, kurių parke jau virš 370, keleiviams natūraliai komfortiškiau, tačiau vežėjų tikslas užtikrinti, kad kondicionieriai veiktų ne tik naujausiuose autobusuose ar troleibusuose“, – tv3.lt komentuoja M. Bielinytė.
Keleiviams yra primenama, kad jie gali iš anksto susiplanuoti kelionę vėsesniu viešuoju transportu.
„Stotelių švieslentėse, m.Ticket programėlėje ir www.stops.lt matysite snaigės ikoną – ji žymi, kurie autobusai, troleibusai turi kondicionavimo sistemas. Tokia galimybė stebėti kondicionierius turinčias transporto priemones itin aktuali tiems keleiviams, kuriuos karštis dėl sveikatos būklės galėtų paveikti jautriau“, – pasakoja M. Bielinytė.
Karštis patenka iš lauko
M. Bielinytė sako, kad nors kondicionavimo sistemas jau turi didžioji dalis viešojo transporto priemonių Vilniuje, užtikrinti vėsią temperatūrą transporto priemonės viduje gali būti sunku dėl kelių priežasčių.
„Pirma, viešojo transporto stotelėse nuolat atidaromos transporto priemonių durys, o įlipant bei išlipant keleiviams karštas oras patenka į saloną, taip natūraliai pakeldamas bendrą vidaus temperatūrą. Dėl to net ir įjungus kondicionierius, lauke esant aukštai oro temperatūrai, vėsus oras ne visada išlaikomas“, – sako M. Bielinytė.
Tokia esą yra bendra viso viešojo transporto kondicionavimo specifika, o senesniuose autobusuose ar troleibusuose dėl mažesnio kondicionierių darbinio efektyvumo vėsinti orą karštomis dienomis yra dar sudėtingiau.
„Be to, dalyje senesnių viešojo transporto priemonių – ypač troleibusų – vėdinimas vyksta per stoglangius ar orlaides. Juose esant aukštai lauko oro temperatūra ne visada pavyksta išlaikyti vėsią temperatūrą autobuso ar troleibuso viduje“, – komentuoja M. Bielinytė.
Keleiviams primenama, kad viešajame transporte veikiant kondicionieriams nereikia atverti langų ir stoglangių, o pastebėjus juos atvertus – prašoma uždaryti.
Jei visgi važiuojate autobusu ar troleibusu, kuriame kondicionieriaus nėra, stoglangį ar langus atidaryti galima.