Šilutės rajone grožio paslaugos teikiamos ne visada saugiai – tokią išvadą daro Klaipėdos visuomenės sveikatos centro Šilutės skyriaus specialistai, šiemet tikrinę grožio salonus.
Per 9 šių metų mėnesius patikrinta 30 iš 31 grožio paslaugas teikiančių įstaigų, jose iš viso nustatyta 215 pažeidimų.
110 tikrinimų – 18 nuobaudų
Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatyme numatyta, kad vartotojams teikiamos paslaugos turi būti saugios. Saugi paslauga turi būti teikiama nepažeidžiant teisės aktuose ir higienos normose nustatytų saugos reikalavimų, nekeliant rizikos vartotojų sveikatai.
Klaipėdos visuomenės sveikatos centro Šilutės skyriaus vyriausioji specialistė Nijolė Krūminienė pastebi, jog kasmet vis daugiau žmonių lankosi grožio salonuose.
Tačiau tik retas susimąsto, jog čia teikiamos paslaugos gali kelti grėsmę sveikatai. O didžiausia gėsmė kyla tuomet, kai atliekant procedūrą, kurios metu pažeidžiama kliento oda ar gleivinės (manikiūras, pedikiūras, permanentinis makiažas, auskarų vėrimas, tatuiruočių darymas), naudojami nesterilūs įrankiai. Tuomet paslaugų teikėjai klientą gali užkrėsti virusiniu hepatitu B ar kitomis per kraują plintančiomis ligomis. Grėsmė pakenkti klientui kyla ir tuomet, kai nedezinfekuotus įrankius naudoja kirpėjos - jos žmogų gali užkrėsti pūlinėmis odos ligomis, pernešti utėles ir kt.
Šiemet N.Krūminienė iš viso jau atliko 110 tikrinimų, nes minėtų įstaigų darbuotojai dirba pagal verslo liudijimus, todėl kiekvienas darbuotojas tikrinamas atskirai. Už nustatytus teisės aktų pažeidimus skirta 18 administracinių nuobaudų.
Bus ir kontroliniai tikrinimai
Pagrindinius kirpyklų, tatuiruočių ir kosmetikos kabinetų bei grožio salonų įrengimo, priežiūros ir kontrolės reikalavimus nustato Lietuvos higienos norma HN 117:2007 „Grožio paslaugų sveikatos saugos reikalavimai“, kuri įsigaliojo 2007 m. gruodžio 1 d. Pagal šiuo metu galiojantį reglamentą, grožio paslaugas teikiančios įmonės tikrinamos kartą per metus.
Šilutėje nustatyti tokie higienos normų pažeidimai: įstaigų veikla buvo vykdoma neturint leidimo – higienos paso, darbuotojai dirbo nepasitikrinę sveikatos, neišklausę higienos įgūdžių mokymo programos, nebuvo užtikrinta tinkama įrankių dezinfekcija, sterilizacija, naudojamoms dezinfekcinėms medžiagoms nebuvo reikiamų dokumentų, paruošti naudoti instrumentai laikyti atvirai – neuždengtose talpyklose, nenaudojamos rankų dezinfekcijos priemonės, netinkamai prižiūrimos patalpos ir įranga, nebuvo teikiamų grožio paslaugų aprašų, nesukomplektuoti pirmosios pagalbos rinkiniai, neužvesti žurnalai kiekvieno kliento duomenų įregistravimui teikiant papuošalų vėrimo paslaugas.
Pašalinti nustatytus pažeidimus įstaigoms duoti įvairūs terminai – nuo kelių dienų iki 3 mėnesių. Praėjus terminui atliekamas kontrolinis tikrinimas.
Privalomi vienkartiniai užtiesalai ir pirštinės
Grožio paslaugas teikiančių įstaigų klientai turėtų žinoti, kad tokias paslaugas teikiantys visi fiziniai ir juridiniai asmenys turi turėti leidimą – higienos pasą.
Jeigu atliekama procedūra, kurios metu pažeidžiama kliento oda arba gleivinė ir instrumentas užteršiamas krauju arba kitais skysčiais (tatuiravimas, permanentinis makiažas, papuošalų vėrimas, plaukų skutimas, manikiūras, pedikiūras), grožio paslaugų teikėjas privalo mūvėti vienkartines pirštines ir jas keisti po kiekvieno kliento.
Vienkartiniai ir sterilizuoti daugkartinio naudojimo instrumentai, naudojami teikiant grožio paslaugas, turi būti išpakuojami tik klientui matant.
Teikiant paslaugą kievienam paslaugų vartotojui turi būti naudojami švarūs, kitiems vartotojams nenaudoti arba vienkartiniai užtiesalai, apdangalai arba popierinės juostelės bei servetėlės.
Klientas, kuriam teikiamos tatuiravimo, permanentinio makiažo, papuošalų vėrimo paslaugos, turi būti įregistruojamas, užpildant paslaugos teikimo kortelę arba kiekvieno kliento duomenis įrašant į žurnalą. Tokias paslaugas draudžiama teikti asmenims iki 18 metų, jei jie nepateikia tėvų arba globėjų raštiško sutikimo.
N.Krūminienė pastebėjo, kad nors grožio paslaugas teikiančiose įstaigose kasmet nustatoma daugybė pažeidimų, klientai nėra linkę skųstis dėl netinkamai teikiamų paslaugų. O tokiomis paslaugomis besinaudojantiems vartotojams derėtų būti budriems, domėtis savo teisėmis, nes tik taip galima sumažinti su paslaugų kokybe ir saugumu susijusią riziką sveikatai.
Vilija Budrikienė