Pačiame aikštės centre stovi automobilis už grotų. Lietuvos transporto saugos administracijos komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėja Eglė Kučinskaitė paaiškino, kad toks simbolis esą skirtas priminti vairuotojams ir aplinkiniams nelikti abejingais dėl vairavimo išgėrus.
„Turime reaguoti, stabdyti ir neignoruoti fakto. Nebūkime pasyvūs stebėtojai situacijos, kuri galbūt kažkaip išsispręs, nes ta situacija dažnai neišsisprendžia kažkaip, o tai būna mirties priežastis, sunkiai sužeisto musų artimojo ar draugo, giminės, kolegos“, – patikino ji.
E. Kučinskaitė tikino, kad žmonėms reikia prisiimti moralinę atsakomybę ir išgėrusiam žmogui neleisti sėsti už vairo.
„Girti vairuotojai sėja mirtį, net menkiausias alkoholio kiekis kraujyje sulėtina žmogaus reakcijos greitį ir sprendimų priėmimą, o gali reikti staiga stabdyti, staiga pasukti arba pamatyti kliūtį kelyje“, – konstatavo ji.
Taip pat pažymėjo, kad dalis žmonių ne tik yra abejingi ir nestabdo už vairo sėdančių neblaivų pažįstamų, bet dar ir skatina.
„Kad kelias nedulkėtų. Kol važiuosi, išgaruos, Policijos nėra. Kelią namo žinai“, – štai išvardijo apklausoje išgirstas frazes, kuriomis žmonės skatina girtus žmones vairuoti.
Paaiškina, kodėl žmonės toleruoja girtus vairuotojus ir kaip su jais kalbėti
Lietuvos transporto saugos administracijos direktorius Genius Lukošius paaiškino, kodėl žmonės yra linkę toleruoti tuos, kurie už vairo renkasi sėsti neblaivūs.
„Žmonės nenori gadintis santykiu su tokiu vairuotoju, nenori susipykti, nes tai gali daryti įtaką tolimesniems santykiams su šitu žmogumi. Taip pat galvoja, kad nenori būti teisuoliais vakarėliuose ar pasibuvimuose“, – priežastis įvardijo G. Lukošius.
Psichologės-psichoterapeutės Linos Bagdonavičienės teigimu, girtas žmogus, nusprendęs vairuoti, tuo metu būna tunelinio mąstymo, negali įvertinti ilgalaikių pasekmių. Todėl skatino pasirinkti tinkamą toną su juo kalbėti.
„Labai svarbu empatiškai pateikti informaciją: „Aš matau, kad tu esi išgėręs, jeigu tu planuoji vairuoti, galimos pasekmės: avarija, mirtis, teisių praradimas ir daugelis kitų. Man rūpi tu ir tavo saugumas“, – pateikė pavyzdį, kaip kalbėti su išgerusiu ir vairuoti planuojančiu žmogumi, ji.
Taip pat rekomendavo siūlyti žmogui alternatyvų, kaip kitaip jis galėtų grįžti namo.
Apklausa parodė liūdinančius rezultatus
G. Lukošiaus inicijuota apklausa parodė, kad 42 proc. apklaustųjų yra susidūrę su situacija, kai vairuotojas sėda už vairo išgėręs ir išvažiuoja.
„Pats vairuotojas yra linkęs pervertinti savo įgūdžius vairuoti ir pervertina savo blaivumą, tai būtent šitas įsitikinimas priveda prie labai skaudžių pasekmių“, – sakė G. Lukošius.
Tačiau, G. Lukošiaus manymu, dar liūdnesnė žinia yra ta, kad 84 proc. šių žmonių nieko nepadarė, kad sustabdytų girtą vairuotoją.
Vien per pirmąjį 2024 metų pusmetį dėl neblaivių vairuotojų kaltės žuvo 4, o sužeisti net 157 asmenys.
„Dėl nusikaltimo, užtraukiančio baudžiamąją atsakomybę, esame linkę kaltinti pačius vairuotojus, tačiau statistika rodo, kad net 84 proc. girtą už vairo sėdantį vairuotoją matę aplinkiniai nesiėmė jokių veiksmų, kad užkirstų tam kelią“, – rašoma pranešime žiniaslaidai.
Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) teigimu, daugiau nei pusė Lietuvos gyventojų kratosi atsakomybės ir sako, kad besiruošiantį vairuoti išgėrusį asmenį atkalbėti turi kiti, o patys vengdami konflikto nutyli, kartais net ir pateisina tokį vairuotoją.
„Tačiau ar nestabdydamas nusikaltimo, netampi jo bendrininku“, – kelia klausimą LTSA.
Taigi siekdama atkreipti dėmesį į visuomenės neveiksnumą ir per didelę toleranciją alkoholio vartojantiems vairuotojams, spalio 17 d., kviečia į spaudos konferenciją „Nebūk bendrininkas“.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!