Ne taip seniai prasidėjo buriavimo ir pramoginių laivelių laivybos sezonas, o Klaipėdoje esančio Laivybos kontrolės skyriaus inspektoriai jau surašė per 50 protokolų dėl įvairių pažeidimų - nuo gelbėjimosi liemenių neturėjimo iki laivo vedimo išgėrus. Šiemet už įvairius taisyklių pažeidimus jau skirta 8 tūkst. litų baudų.
Valstybinės vidaus vandenų laivybos inspekcijos Laivybos kontrolės skyriaus Klaipėdoje vedėjas Bronislovas Bernotas „Vakarų ekspresui“ sakė, jog inspektoriai daug kontroliuoja ir kontroliuos bei toliau baus jachtų, motorinių laivelių laivavedžius, nes tai yra susiję su žmonių, plaukiančių kartu su jais, saugumu.
Įkliuvo ir garsenybė
Šiandien į Laivybos kontrolės skyrių pasiaiškinti iškviestas ir garsiosios jachtos „Lietuva“ kapitonu prisistatęs Robertas Kudzevičius.
Sekmadienį, apie 21 val., jachta „Lietuva“, vadovaujama minėto asmens, pavojingai priartėjo prie išplaukiančio laivo „Amur-2511“, kirsdama jo kursą maždaug 40-50 metrų atstumu, ir uosto akvatorijoje sudarė avarinę situaciją. Kviečiama 9-uoju ultratrumpųjų bangų kanalu jachta neatsiliepė. Nedaug trūko, kad laivai būtų susidūrę, to išvengta tik „Amur-2511“ manevro dėka.
Į įvykio vietą buvo išsiųstas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos kateris „Žaibas“. „Lietuva“ dreifavo ties Kruizinių laivų terminalu, už laivybos kanalo ties Smiltyne. Patikrinimo metu kilus įtarimui, kad kapitonu prisistatęs R. Kudzevičius gali būti neblaivus, buvo informuota uosto policija ir iškviestas VPK Eismo priežiūros skyriaus ekipažas. „Žaibui“ į „Lietuvą“ atplukdžius policijos patrulį, šis alkoholio matuokliu nustatė, kad minėto asmens kraujyje yra 2,65 promilės alkoholio. Tai - sunkus girtumo laipsnis. Po to „Lietuva“ buvo prišvartuota Klaipėdos jachtklube Smiltynėje, jai uždrausta plaukti.
Gailisi
Jachta „Lietuva“ turi du kapitonus: jai vadovauja Steponas Kudzevičius ir jo sūnus Osvaldas Kudzevičius. Minėtasis Robertas yra jaunėlis Osvaldo brolis ir nėra jachtos kapitonas. Ar galėjo Robertas be kapitonų žinios pasiimti jachtą, kiek joje buvo žmonių, O. Kudzevičius vakar „Vakarų ekspresui“ nekomentavo.
Neoficialių šaltinių teigimu, R. Kudzevičius plukdė žmones, kurie padėjo ruošti jachtą „Lietuva“ dalyvavimui pasaulinėje burlaivių regatoje „The Tall Ships‘ Races“. Šiemet Lietuvai šioje garsioje regatoje jachta „Lietuva“ atstovaus jau 5 kartą. Ji turėtų startuoti tarp birželio 25 ir liepos 1 dienos.
Pats Robertas gailisi taip neapgalvotai pasielgęs ir sumenkinęs buriuotojų bei garsiosios jachtos vardą.
Nemalonumai
Pasak B. Bernoto, pagal Administracinių teisės pažeidimų kodeksą, už laivo vairavimą esant neblaiviam gresia piniginė bauda nuo 500 iki 1000 litų arba diplomo, duodančio teisę vairuoti jachtą, atėmimas 2-3 metams. Pasak jo, bus nagrinėjamos aplinkybės, kuriomis nutiko incidentas, peržiūrima filmuota medžiaga, atliekamas tyrimas ir tik tada sprendžiama, kaip bausti R. Kudzevičių.
Lietuvos buriuotojų sąjungos (LBS) prezidentas Robertas Dargis sako apie įvykį sužinoję tik užvakar. Be abejo, jį svarstys buriuotojų etikos taryba. LBS etatinis asmuo, užsiimantis panašių įvykių tyrimu, šiuo metu yra ligoninėje, o prezidentas oficialaus pranešimo dar negavo, tad vakar nieko daugiau negalėjo pasakyti.
Elgiasi nepadoriai
B. Bernoto teigimu, buriuotojai jau kelerius metus elgiasi tiesiog nepadoriai. Jo manymu, taip yra todėl, kad būtent LBS, visuomeninė organizacija, o ne valstybinė institucija atlieka jachtų techninę priežiūrą ir išduoda buriuotojams diplomus. Buriuotojai turi daug užtarėjų, tad mano galintys elgtis kaip tik nori. Tai esą nenormalus dalykas, - įsitikinęs B. Bernotas.
Tačiau Susisiekimo ministerijos Vidaus transporto departamento direktorius Juozas Darulis sako, kad tokia praktika taikoma visame pasaulyje, t. y. buriuotojai buriasi į įvairius klubus, visuomenines organizacijas, o valstybė į jų reikalus praktiškai nesikiša.
Pasak J. Darulio, jachtos yra labai specifiniai laivai, valstybinės Lietuvos institucijos net neturi specialistų, kurie galėtų atlikti jų apžiūrą, nes visi jų kontroliuojami laivai yra motoriniai. Anot Vandens transporto departamento vadovo, valstybė Lietuvoje pasiliko tik jachtų registravimo funkciją. Žinoma, Valstybinės vidaus vandenų laivybos inspekcijos inspektoriai turi teisę tikrinti bei bausti ir jachtų, kaip visų kitų laivų, kapitonus už nustatytų taisyklių nesilaikymą, o ypač - už pavojaus kitų žmonių gyvybei sudarymą. Taigi šioje srityje ir buriuotojams jokių išimčių nėra.
Dalia Bikauskaitė