Manoma, kad interneto įmonės turi labai daug privalumų, bet kartais realybė yra daug paprastesnė ir neverta tokio perdėto šurmulio. Kalbant apie „Groupon“ (JAV grupinių pirkimų portalą), jis koncentruojasi į masinius grupių pirkimus, bet realiai šis verslas remiasi senuoju pašto rinkodaros ir kuponų principu. Skirtumas, kad Groupon ne tiek daug dėmesio sutelkia į pirkėjus, bet didesnį dėmesį skiria tiems, kurie kuponus siūlo.
Iš esmės, „Groupon“ elektroninio pašto rinkodaros būdu daro tą patį, ką kitos kompanijos atlieka naudodamosis Geltonaisiais Puslapiais ar klasifikuotais skelbimais. „Groupon“ tokiu būdu skatina įmones naudoti modernias technologijas, kad pasiektų savo klientus.
Šis modelis pritraukia daug pirkėjų: „Groupon“ dabar turi daugiau nei 50 milijonų registruotų vartotojų ir prognozuojama, kad metų pabaigoje šis skaičius pasieks 150 milijonų. Jo pajamos – apytiksliai pusė visų sandorių vertės – praėjusiais metais siekė 760 milijonų JAV dolerių ir tikimasi, kad šiais metais išaugs iki 2 milijardų ar net daugiau JAV dolerių. Skirtingai nuo daugumos interneto kompanijų, „Groupon“, lyginant su gaunamomis pajamomis, turi daug darbuotojų - apie 5 tūkst. Tūkstančiai kompanijų pasinaudojo „Groupon“ tam, kad parduotų savo gaminius.
Teoriškai, „Groupon“ verslo modelis – tai „kuponai grupėms“: jei pakankamai daug žmonių užsiregistruoja pirkti kuponą, tuomet pradedamas grupinis pirkimas (dabar kai „Groupon“ toks didelis, neužtenka kelių norinčių pirkti vartotojų). Praktiškai, originali „Groupon“ idėja – formuoti grupes ir skatinti vartotojus derėtis su pardavėjais – dingo. Vartotojų įgalinimo samprata taip pat dingo dėl intensyvios konkurencijos elektroninio pašto rinkodaros versle.
Nors vartotojo privatumas internetiniame versle yra probleminis klausimas, “Groupon“ pasaulyje problemos nekyla, kadangi vartotojai savanoriškai ir aiškiai sutinka būti elektroninio pašto rinkodaros taikiniu. Kol kitos firmos bando sukurti sistemas, per kurias galėtų prieiti prie vartotojo duomenų, „Groupon“ ir jo konkurentai tokią informacija gauna apeliuodami į vartotojų nuolaidų geismą. Jie iš viso nekalba apie vartotojo privatumo pažeidimus – nei apgavikiškus, nei profesionalius.
Tikėtina, kad netrukus šis modelis pasklis, bet vargiai bus toks centralizuotas, kaip įprastinė prekių paieška internetu, kai vartotojas ieško jam reikiamos prekės.
Taigi, jūs galite sakyti, kad „Groupon“ atidaro tokią pačią elektroninio pašto rinkodarą, kaip ir Yahoo! Taip, aš pasakiau tai tyčia: nėra jokios garantijos, kad “Groupon" bus ilgalaikis nugalėtojas. Kiti žaidėjai, įskaitant Facebook (kuris gali pasisavinti virš 500 milijonų vartotojų), gali sudaryti stiprią konkurenciją, naudodamas naujienų pateikimo (ang. newsfeeds) ar įtraukiančią žinučių sistemą, o ne elektroninį paštą.
„Groupon“ pasirodymas yra kitas žingsnis interneto judėjime link efektyvumo ir aiškumo. Tai gera žinia stipriems žaidėjams, bet ne tiek gera – silpniems.
Prisimenant avialinijų verslą Jungtinėse Valstijose, jau seniai internetinės kelionių agentūros firmos „Expedia“ ir „Travelocity“ atvėrė rinką. Kaip atsakas į tai, suvienytos lyderiaujančios avialinijos ir sukurta „Orbitz“, kad kontroliuotų klientų paskirstymą ir bilietų užsakymus. Bet „Orbitz“ tapo jiems per stipri. Dabar „American Airlines“ kariauja su „Orbitz“ dėl klientų kontrolės.
Padidėjęs skaidrumas padarė avialinijų verslą „efektyvesnį“, bet dabar lėktuvo vietas sunku parduoti nepateikus mažų kainų. Kad išlaikytų mažas kainas, avialinijos apmokestina bagažą, gėrimus, pagalves ir kitus dalykus, kurie anksčiau buvo nemokami.
Dėl „Groupon“ prekiautojai gali susidurti su panašiu, galbūt net kenksmingesniu likimu. Kainos, tikėtina, mažės, nes vartotojai norės grupinių pasiūlymų su didelėmis nuolaidomis. Jie lauks išpardavimų, o prekiautojai pašėlusiai konkuruos. Tuo tarpu prekiautojų prekių ženklų galia bus sugriauta, kadangi vartotojai apsirūpins jiems reikiamomis prekėmis su nuolaida „Groupon“ (kaip jie daro „Orbitz“), o ne kitur.
Logika paprasta: prekiautojai tikisi, kad pasinaudoję grupinių pardavimų interneto svetainėmis ir pardavę prekes už mažesnę kainą, jie pritrauks naujų klientų, kurie sugrįš ir pirks už pilną kainą. Tačiau atrodo, kad vis dažniau klientai reikiamą prekę perką iš vieno prekiautojo, vėliau pereina prie kito prekiautojo, kuris siūlo nuolaidą „Groupon“ puslapyje. Taigi „naujų“ pirkėjų skaičius auga, o lojalių klientų skaičius mažėja, nes tie patys pirkėjai vėl tampa „naujais“ klientais tų, kurie pasiūlo geresnes akcijas.
Tikėtina, kad greitai prekiauojai nuleis savo nuolaidų kartelę (jie negalės sau leisti pasielgti kitaip), bet „Groupon“ ir jo konkurentai toliau siūlys efektyvų būdą naujiems prekiautojams įeiti į rinką ir pritraukti naujų klientų. Tačiau ši nauja efektyvi rinka bus sunkus išbandymas tiek esamiems, tiek naujiems dalyviams.
Daugelis žmonių pasakytų, kad viskas tik į gerą: daugiau vartotojų sudarys naudingus sandorius ir blogos kompanijos sunkiai išsilaikys, bet, tikėtina, kad ta pati tendencija paveiks ir „Groupon“. Kadangi rinka tampa efektyvesnė, „Groupon“ turės dirbti sunkiau, kad išlaikytų savo pranašumą. Jo pardavimų jėga moko tūkstančius, o gal net milijonus prekiautojų naudoti elektroninio pašto marketingą ir kuponus. Ilgainiui jie patys suvoks, kaip tai daryti savarankiškai ir, tikėtina, pasiūlys savo paslaugą. Prekiautojai gali naudotis tarpininkų paslaugomis, bet vargiai jie toliau norės dalintis su jais tokia didele pajamų dalimi.
Kitaip tariant, rinka veikia greičiau ir greičiau, dėl to visiems darosi sunkiau išlikti pirmaujančiais ilgą laiką, įskaitant tiek „Groupon“ klientus prekybininkus, tiek patį „Groupon“.
Esther Dyson, EDventure Holdings pirmininkė, aktyvi visame pasaulyje besikuriančių kompanijų investitorė. Ji domisi informacinėmis technologijomis, sveikatos priežiūros, privačios aviacijos ir kosmoso kelionių sritimis.