Įsibėgėjant žiemai vis dažniau pasitaiko ir ekstremalių situacijų, kai staiga iškrenta daug sniego, matomumą silpnina pustymas, o ant važiuojamosios dalies formuojasi provėžos ir ledas.
Aiškėja, kad dalis Lietuvos vairuotojų būna visiškai nepasiruošę besikeičiančioms orų sąlygoms. Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovai patvirtino, kad vien šiais metais (sausio-lapkričio mėnesiais) užfiksuotas 751 atvejis, kai padangos neatitiko nustatytų techninių ar padangų naudojimo reikalavimų.
Pareigūnai atkreipia dėmesį, kad netinkamos padangos yra vienas iš esminių veiksnių, kuris lemia ir skaudžias eismo nelaimes. Tiesa, jie nenorėjo išskirti konkretaus pavyzdžio, nes, anot jų, kiekvienos avarijos priežastys yra individualios ir dažniausia jas lemia tam tikrų veiksnių visuma:
„Kelių eismo taisyklėse yra aiškiai reglamentuota, kad eisme dalyvaujanti transporto priemonė turi atitikti nustatytus techninius reikalavimus, kurie taikomi Lietuvos Respublikoje atliekant privalomąją techninę apžiūrą. Naudojamos netinkamos padangos, be abejo, gali turėti įtakos, kad transporto priemonė pateko į eismo įvykį. Šiuo metu konkretaus pavyzdžio pateikti negalime.“
Vairuotojų pasiteisinimai
Pasiteiravus, kokie būna neatsakingų vairuotojų pasiteisinimai, kodėl važiuojama su netinkamomis padangomis, policijos atstovai pateikė keletą pavyzdžių: „Nespėjo“, „Pamiršo“, „Neapsimoka, nes senas automobilis“, „Nesitikėjo, kad policijos pareigūnai gali tikrinti padangų būklę“ ir panašūs.
Primename, kad vairuotojai, kurių automobilio padangos neatitinka nustatytų techninių ar padangų naudojimo reikalavimų yra baudžiami nuo 30 iki 40 eurų. Nors bauda iš pažiūros gali pasirodyti nedidelė, bet daug daugiau nuostolių patiriama įvykus eismo įvykiui, kai asmuo tampa avarijos kaltininku.
Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad, jeigu padangos neatitinka techninių reikalavimų, policijos pareigūnas transporto priemonei privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą panaikinama vietoje (kelyje).
Reikia būti sąmoningam
Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovai pabrėžia, kad sąmoningas vairuotojas, turintis vairuotojo pažymėjimą, visada privalo vadovautis protingumo kriterijais ir sveika logika:
„Vairuotojai, atsižvelgę į eismo (važiavimo) sąlygas, vietovės reljefą, kelio, transporto priemonės būklę (krovinį), eismo intensyvumą, turi važiuoti tik saugiu (ne leistinu) greičiu, ypač atidiems reikia būti tamsiuoju paros metu ar esant blogam matomumui prieš pėsčiųjų perėjas, keliuose, kurie neapšviesti, važiuojant per tiltus, viadukus, miškingas vietoves lyjant, sningant ar esant plikledžiui.
Dar kartą būtina akcentuoti, kad vadovaujantis Kelių eismo taisyklėmis, nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. draudžiama eksploatuoti motorines transporto priemones, išskyrus mopedus, motociklus, triračius, visų rūšių keturračius, ir priekabas su vasarinėmis padangomis.
Mopedus, motociklus, triračius, visų rūšių keturračius eksploatuoti su vasarinėmis padangomis draudžiama gruodžio–vasario mėnesiais, taip pat kovo–lapkričio mėnesiais, jeigu bent dalis važiuojamosios dalies, kuria važiuojama, yra apsnigta ar apledėjusi. Minėtu laikotarpiu (lapkričio 10–kovo 31 d.) lengvųjų automobilių (M1 klasė) padangų protektoriaus rašto gylis turi būti ne mažesnis kaip 3 milimetrai.“
Pridurta, kad su dygliuotomis padangomis galima važinėti nuo lapkričio 1 d. iki balandžio 10 d. Naudojant tokias padangas, automobilio gale turi būti priklijuotas skiriamasis ženklas – baltas lygiakraštis trikampis su raudonu apvadu ir padangos dyglio simboliu viduryje.
Nepadės net Kasko
Draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas pabrėžė, kad padangos yra vienintelė tarpinė grandis tarp automobilio ir kelio paviršiaus, tad gera jų būklė – kritiškai svarbi eismo saugumui:
„Vėluojantys pakeisti sezonines padangas, važinėjantys itin nudėvėtomis ar reikalavimų neatitinkamomis padangomis rizikuoja ir savo, ir kitų eismo dalyvių sveikata bei turtu. Draudimo bendrovės, kaip ir policijos pareigūnai, netinkamų padangų naudojimą laiko taisyklių pažeidimu.
Jeigu į eismo įvykį patekęs automobilis eksploatuojamas nesilaikant tokio svarbaus reikalavimo, jo savininkas išmokos negaus net ir turėdamas Kasko draudimą. Jeigu toks automobilis bus apdraustas privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu, eismo įvykyje nukentėjusiam žmogui žala bus kompensuota, tačiau draudimo bendrovė ją vėliau atgaus iš kaltininko.“
R. Bieliauskas paragino automobilių vairuotojus rinktis sezonui pritaikytas, tinkamos būklės padangas, ant vienos ašies nemontuoti skirtingo modelių padangų. Šie reikalavimai kritiškai svarbūs, siekiant išvengti ne tik finansinių rūpesčių, bet ir eismo dalyvių sveikatai gresiančio pavojaus.
„Lietuvos draudimo“ Žalų departamento direktorius Artūras Juodeikis atkreipė dėmesį, kad jeigu vairuotojas eksploatuoja transporto priemonę su vasarinėmis padangomis po lapkričio 10 d., arba su nusidėvėjusiomis ir nebetinkamomis padangomis, ji laikoma techniškai netvarkinga ir tokią transporto priemonę draudžiama eksploatuoti:
„Tokiu atveju, įvykus eismo įvykiui, pirmiausia būtų atsižvelgiama į jo priežastis. Dažniausiai eismo įvykio priežastys būna kompleksinės ir neįmanoma nustatyti vienos priežasties, dėl ko kilo eismo įvykis. Tačiau jei avarija įvyksta dėl padangų, tokie įvykiai pripažįstami nedraudžiamaisiais ir žalą kaltininkas privalo atlyginti pats.
Kalbant apie padangų keitimo laikotarpį, mes pastebime, kad spalio pabaigoje bei lapkritį fiksuojame sumažėjusį avaringumą, kurį siejame su faktu, jog vairuotojai pradeda naudoti žiemines padangas, kurios yra efektyvesnės ir saugesnės.
Vasarinių padangų guma paprastai yra efektyvi tik esant aukštesnei nei 7 laipsnių temperatūrai, o esant žemesnei jau žymiai saugiau važinėti žieminėmis padangomis.“
„Lietuvos draudimo“ atstovas pataria savo klientams visuomet įsivertinti eismo sąlygas ir elgtis taip, kad vairuoti būtų saugu bei važiuoti automobiliu, kuris atitinka techninius reikalavimus: „Prasidėjus šaltajam sezonui, reiktų būti pasiruošusiems keisti savo vairavimo įpročius – net ir jei nėra sniego, gali kilti kitų nenumatytų oro sąlygų, pavyzdžiui, plikledis ryte. Svarbu nepamiršti, kad net ir pasikeitus padangas ant slidžios dangos reikia važiuoti mažesniu greičiu, laikytis didesnio atstumo nuo priekyje važiuojančio automobilio bei atsargiau, ramiau manevruoti.“
Automobilis lūžo pusiau
Naujienų portalas tv3.lt praėjusį šeštadienį rašė apie vakare Vilniuje Drujos gatvėje ant tilto įvykusią nelaimę. „Mercedes Benz“ markės lengvasis automobilis rėžėsi į stulpą, lužo per pusę, gatvėje pabiro nuolaužos.
Liudininkų teigimu, vairuotojas nepasirinko saugaus greičio ir neįvertino slidžios kelio dangos. Automobiliu važiavo trys žmonės. Vienas jų, jaunas vyras pasakojo, kad močiutei vežė eglutę. Automobilį netikėtai apsuko ir išlėkė nuo kelio.
Mašina po smūgio perlūžo pusiau – automobilio priekis su varikliu nulėkė į gatvės vidurį prie skiriamojo atitvaro, o mašina pakibo ant atitvaro šalikelėje. Vairuotojas buvo blaivus.