Perlenkė lazdą?
Renaldas Gabartas, techninių apžiūrų įmones vienijančios asociacijos „Transeksta“ komunikacijos vadovas, mano, kad dėl naujo pavyzdžio vaistinėlių kilęs ažiotažas neturi rimto pagrindo.
„Mano nuomone, viešojoje erdvėje perlenkta lazda tiek dėl vaistinėlės sudėties, tiek dėl būtinybės ją įsigyti. Susidaro įspūdis, jog kažkas iš to neblogai pasipelnys. Reikėtų nepamiršti, kad jeigu vairuotojas techninės apžiūros metu neturi vaistinėlės arba joje trūksta privalomų priemonių, tai vertinama kaip nedidelis trūkumas ir netrukdo sėkmingai praeiti techninę apžiūrą. Žinoma, visose techninių apžiūrų centrų kasose galima įsigyti tiek vaistinėlę, tiek gesintuvą ar avarinio sustojimo ženklą. Ir jeigu vairuotojas vietoje šios problemos neišsprendžia, jis įsipareigoja išvykęs iš techninės apžiūros centro kuo greičiau šį trūkumą pašalinti“, – sako pašnekovas.
R.Gabarto teigimu, šių metų duomenimis, tik 3,2 procento vairuotojų neturi vaistinėlės arba joje nėra reikalaujamų priemonių.
„Tikrai nedidelis procentas, žmonės į tai žiūri gana atsakingai. Man tik kyla kitas klausimas: ar iš tiesų jie žino, kaip naudotis tomis priemonėmis, kurios yra vaistinėlėje“, – svarstė pašnekovas.
Jis tvirtino, kad kiekvienas vairuotojas turėtų atsižvelgti į savo šeimos narių poreikius ir iš anksto pasirūpinti, kad būtų reikiamų medikamentų, pavyzdžiui, vaistų, mažinančių kraujospūdį ar padedančių sustabdyti epilepsijos priepuolį. Anot specialisto, šie medikamentai turėtų būti lengvai pasiekiami.
Tiesa, už vaistinėlės neturėjimą ar jos sudedamųjų dalių trūkumą numatyta ir administracinė atsakomybė – pirmą kartą gesintuvo, vaistinėlės (ar jeigu ši netinkamai sukomplektuota) neturintys vairuotojai sulaukia įspėjimo žodžiu ar raštu, o prasižengę antrą kartą gali tikėtis nedidelės, 5 eurus siekiančios baudos. Jei prasižengiama dar kartą, bauda išaugtų iki 10–12 eurų.
Kaip nurodoma naujoje Sveikatos apsaugos ministerijos tvarkoje, vairuotojai nebūtinai turės pirkti naują vaistinėlę. Jie galės reikalingomis priemonėmis papildyti senąsias. Pavyzdžiui, ūmiam kraujavimui stabdyti skirtas turniketas kainuoja nuo 8 iki 13 eurų. Tačiau ieškodami vaistinėlių, papildytų visais reikalingais elementais, automobilių savininkai turėtų būti atidūs, nes prekyboje netrūksta tokių vaistinėlių, kuriose nėra nei turniketų, nei kitų reikalingų priemonių.
Vaistinėlė, turinti visus reikalingus elementus, kainuoja apie 40 eurų – tai yra, maždaug keliolika eurų brangiau nei lig šiol naudoti pirmosios medicinos pagalbos rinkiniai.
Sukėlė nuostabą
Itin daug diskusijų sukėlė reikalavimas pirmosios pagalbos rinkinyje turėti turniketą, kuris skirtas ūmiam kraujavimui stabdyti.
Į diskusijas socialiniuose tinkluose įsijungė ir medikai, kurie sakė, kad net Greitosios medicinos pagalbos automobiliuose dirbantys specialistai turniketus savo darbe naudoja ypač retai, todėl kyla pagrįstų abejonių, ar vairuotojai, kurių dauguma turniketo akyse nėra matę, reikalui esant sugebės juo naudotis.
Rimtų abejonių kilo ir dėl to, kad vaistinėse parduodamų turniketų kainos siekia 8–13 eurų. Tai patys pigiausi, kiniški, netinkami gyvybės gelbėjimui, nes lemiamą akimirką jie paprasčiausiai gali nesuveikti.
Lukas Pileckas, žurnalistas ir šaulys iš Jurbarko, dalyvavęs ne vienuose mokymuose, kaip teisingai naudoti turniketą, prisipažino įsitikinęs, kad mažiausia kaina, už kurią galima nupirkti kokybišką turniketą, siektų 30 eurų. Bet jis kainuoja ir brangiau.
Kaip naudoti?
L.Pilecko teigimu, turniketai naudojami intensyviam kraujavimui stabdyti, tai yra, tais atvejais, kai kraujas, anot pašnekovo, trykšta didele srove arba yra nutraukta galūnė.
Tačiau jis įsitikinęs, kad absoliuti dauguma vairuotojų nesugebės jo tinkamai uždėti, nes turniketas ant rūbų nededamas: reikia prakirpti ar praplėšti drabužius ir žinoti, kaip taisyklingai uždėti, kad nebūtų padaryta žala.
Kalbėti, anot L.Pilecko, reikėtų ir apie pirmosios pagalbos mokymus vairavimo mokyklose, ir tokių mokymų kokybę, kuri, pašnekovo nuomone, ne visuomet atitinka reikalavimus. Netinkamai panaudojęs turniketą gali padaryti tik dar daugiau žalos, o kas tuomet priims atsakomybę?
Pašnekovas pabrėžia, kad didžiausią rūpestį kelia pigių turniketų kokybė. Mat įprastai turniketas uždedamas, o paskui savotišku „malūnėliu“ užveržiamas ir užfiksuojamas. Tačiau didelė tikimybė, kad pigaus turniketo „malūnėlis“ gali lūžti tempiant, ir priemonė taps beverte.
Pasak jo, vairuotojams, norintiems papildyti vaistinėles tinkamomis ir patikimomis priemonėmis, keliolikos eurų nepakaks. Vien du turniketai, pasak jo, kainuos bent 60 eurų.
Dabar pigiausią vaistinėlę galima nusipirkti maždaug už 8 eurus, o geresnės komplektacijos ar kokybiškesnio gamintojo – maždaug už 20 eurų.
Dažniausi gedimai
Remiantis Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, dažniausiai aptinkamų gedimų trejetukas: nesureguliuoti artimųjų šviesų žibintai, netvarkinga pakabos sistema ir netvarkinga stabdžių sistema.
„Inter Cars Lietuva“ atstovas Liutauras Pocius teigia, kad yra kur kas daugiau punktų, kuriuos privalu patikrinti, ruošiant automobilį techninei apžiūrai.
„Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, ar kėbulas neturi kiaurai išrūdijusių korozijos židinių, ar visos plastmasinės kėbulo detalės yra nesulūžusios ir neturi aštrių briaunų. Patikrinti, ar tvarkingai veikia langų atidarymo ir uždarymo mechanizmas“, – galimus gedimus vardija L.Pocius.
„Svarbi yra ir padangų būklė. Prieš techninę apžiūrą rekomenduojama patikrinti padangų protektoriaus gylį. Standartiškai vasarinių padangų protektoriaus gylis turėtų būti mažiausiai 1,6 mm, o žieminių – 3 mm. Tačiau vis dėlto rekomenduočiau rinktis vasarines padangas, kurių protektoriaus gylis būtų 3–4 mm, žiemines nors 5–6 mm, nes mažėjant protektoriaus gyliui, mažėja ir vandens bei purvo pašalinimas, o tai labai svarbu geram sukibimui“, – aiškina L.Pocius.
Taip pat vairuotojai dažnai pamiršta iš pažiūros nereikšmingus, tačiau, automobilio techninei apžiūrai svarbius dalykus. Pavyzdžiui, valytuvai turi valyti per visą plotą, nepalikdami nevalytų ruožų, o apiplovimo purkštukai turi purkšti ant lango.