Pareigūnai, tikrinę, kaip vairuotojai gatvėse praleidžia specialiąsias transporto priemones su įjungtais šviesos ir garso signalais, nudžiugo: panevėžiečiai, atrodo, tampa sąmoningesni.
Europos vyrų krepšinio čempionato metu mieste neišvengiamai padaugės specialiųjų transporto priemonių su įjungtais šviesos ir garso signalais. Mat ne tik dirbs daugiau policijos pareigūnų, medikų, bet ir teks lydėti oficialius užsienio svečius, sportininkus, kitus svečius.
Eksperimentą vykdė visame mieste
Tad siekdami atkreipti eismo dalyvių dėmesį ir priminti Kelių eismo taisyklių reikalavimus, kaip elgtis artėjant specialiosioms transporto priemonėms su įjungtais šviesos ir garso signalais, rugpjūčio 22–28 dienomis pareigūnai vykdo akciją „Specialieji šviesos ir garso signalai“.
Panevėžyje penktadienį į pagalbą buvo pasitelktas greitosios medicinos pagalbos vairuotojas. Jis, įjungęs šviesos ir garso signalus, važiavo priekyje, o kiek atsilikęs jį lydėjo policijos ekipažas taip pat su minėtais signalais.
Važinėta ir pagrindinėmis miesto gatvėmis, ir individualių namų kvartaluose, ir pramoniniame rajone.
Piktybinių nepasitaikė
Vakarykščiame reide dalyvavę Panevėžio apskrities VPK Kelių policijos biuro Prevencijos grupės specialistas Erikas Klimas ir tos pačios grupės vyresnysis specialistas Egidijus Manikas džiaugiasi, kad situacija mieste keičiasi. „Maniau, kad bus daugiau pažeidėjų“, – prisipažino E. Klimas.
Policijos pareigūnams talkinęs Panevėžio greitosios medicinos pagalbos vairuotojas Julius Januška taip pat sakė, kad pastaruoju metu vairuotojai stengiasi kuo greičiau praleisti automobilius su šviesos ir garso signalais. „Dar prieš kokius penketą metų to nebuvo“, – prisiminė jis.
J. Januška pasidžiaugė, kad situacija pradėjo gerėti prieš maždaug trejetą ketvertą metų.
Panašūs reidai organizuojami apie dešimtmetį, tačiau tai, kas buvo tada ir dabar, sunkiai palyginama. Kelių policijos biuro darbuotojų teigimu, anksčiau dažnai automobiliai važiuodavo ta pačia juosta kaip ir specialusis automobilis su garso ir šviesos signalais, tačiau vairuotojai nė negalvodavo trauktis iš kelio. O šį kartą pareigūnams neteko nei ekstremaliai stabdyti, nei važiuoti paskui nepraleidžiantį automobilį, nei mažinti greitį ir sekti paskui priekyje važiuojantį automobilį.
Tiesa, ties Smėlynės ir Marijonų gatvių sankryža pareigūnai nusprendė profilaktiškai sustabdyti patikrinti automobilio „Saab“ vairuotoją. Pasak E. Maniko, ilgametė praktika rodo, jog kartais dailiosios lyties atstovės tokiais atvejais sutrinka ir negali operatyviai priimti sprendimo, kur ir kaip pasukti, kad nesudarytų kliūties skubančiam greitosios pagalbos ar ugniagesių automobiliui. Tačiau ši vairuotoja nebuvo piktybinė pažeidėja – moteris puikiai suprato, kad privalo praleisti iš paskos važiuojantį greitosios medicinos pagalbos automobilį, tačiau neturėjo galimybės iš karto to padaryti – reikėjo baigti ankstesnį manevrą. Po to ji skubėjo kuo greičiau praleisti specialųjį automobilį.
Nors rimtų pažeidėjų į kelių policininkų akiratį vakar ir nepakliuvo, pareigūnai prisipažino neturėję tikslo juos griežtai nubausti. Jų teigimu, svarbiausia, kad vairuotojai atkreiptų dėmesį į tokius automobilius, praleistų juos, suvoktų ypatumus.
Pritrūko atidumo
Beje, už automobilio su specialiaisiais šviesos ir garso signalais nepraleidimą gresia nemaža bauda – nuo 200 iki 400 litų arba teisės vairuoti atėmimas nuo 2 iki 4 mėnesių. „Tai gana rimta sankcija“, – sako E. Manikas, tačiau pabrėžia, kad vairuotojus drausmina ne vien nenoras išsiskirti su nemenka pinigų suma ar vairuotojo pažymėjimu. Kelių policijos biuro Prevencijos grupės vyresnysis specialistas neabejoja: įtakos turi ir faktas, kad vairuotojai, išvydę į pagalbą lekiančius medikus ar pareigūnus, niekada negali būti tikri, kad jie neskuba pas jų artimuosius. Kartais ir kelios kelyje uždelstos sekundės gali būti lemtingos.
Tiesa, vakar vairuotojai, pastebėję greitosios pagalbos automobilį, traukėsi iš kelio, tačiau ne visi pamatė iš paskos važiuojančią su švyturėliais ir garso signalu policijos mašiną. Tad pritrūkusiesiems atidumo vėl pradėjus važiuoti, skubiai tekdavo trauktis iš kelio ir praleisti dar vieną specialiąją transporto prieminę.
Į panašią situaciją pakliuvo ir dvi krovininės mašinos Klaipėdos ir J. Janonio gatvėse – pravažiavus greitosios automobiliui, pajudėjo, tačiau vis dėlto suspėjo pasitraukti iš kelio. Tiesa, ir patys specialiųjų tarnybų automobilių vairuotojai nerizikuoja – jie turi važiuoti saugiai. Tad įsitikindavo, ar juos tikrai praleidžia. Be to, atidūs ne visi pėstieji. Viena moteris vos neišlėkė į gatvę prieš policijos automobilį, o vyras stengėsi kuo greičiau perbėgti per gatvę – greičiausiai pritrūko kantrybės laukti, kol pravažiuos abu specialieji automobiliai.
„Tačiau žmonės darosi sąmoningesni, suvokia, kad netrukdomas judėjimas turi būti užtikrinamas“, – reido rezultatais buvo patenkinti kelių policijos pareigūnai.
D. Savickienė