Keleivių vežimas kinkomuoju transportu yra viena iš paslaugų, kurios teikėjams reikalingas ne tik leidimas šiai paslaugai, bet ir dalyvavimas atrankoje. Jos metu tikrinama žirgų sveikatos būklė, laikymo sąlygos, ženklinimas, identifikavimas, karietos estetinė išvaizda, vadeliotojo apranga.
„Atranka jau padaryta. Ruošiame leidimus. Jiems šiemet 7 asmenys buvo pateikę prašymus. Visus įvertinome teigiamai. Tad Klaipėdos mieste nuo Teatro aikštės vežioti žmones pageidauja 2 karietos, o Smiltynėje, nuo perkėlos iki Delfinariumo 5.
Atrankoje kaip ir pernai dalyvavo tie patys žmonės, naujokų šiame versle neatsirado.
Atrankos metu vyko žirgų vertinimas, jų išvaizda, sveikatos būklė pagal valstybinės misto ir veterinarijos tarnybos išduotas pažymas. Taip pat buvo žiūrima ar karietos techniškai tvarkingos, ar jų išvaizda estetinė. Ar vadeliotojai turi reikiamas priemones gyvūnų ekskrementams, pirmosios pagalbos vaistinėlę, kokia jų apranga“, - tv3.lt sakė Klaipėdos miesto savivaldybės Licencijų, leidimų ir vartotojų teisių apsaugos skyriaus vyriausiasis specialistas Rimantas Armonas.
26 vietos, bet norinčių - 7
Pašnekovas sutinka, kad šio verso atstovų Klaipėdoje kasmet mažėja.
„Buvo laikai, kai Smiltynėje važinėjo 15 karietų, bet dabar tiek, nebeturėtų ką veikti“, - svarstė R. Armonas.
Šią vasarą karietomis tiek Klaipėdoje, tiek Smiltynėje bus galima pasivažinėti dvejais maršrutais. Uostamiestyje viena karieta lauks Kruizinių laivų terminale. Iš jo judės į centrą, Skulptūrų parką ir grįš į Kruizinių laivų terminalą.
Kita karieta keleivių lauks Teatro aikštėje. Iš čia ji judės link centro, Skulptūrų parko ir grįš į Teatro aikštę.
Persikėlę į Smiltynę, poilsiautojai karieta galės važiuoti nuo senosios perkėlos iki Jūrų muziejaus, paplūdimio. Kita karieta lauks Smiltynės naujoje perkėloje. Ji vasarotojus galės pavėžėti iki paplūdimio.
Iš viso Klaipėdos miesto savivaldybė yra numačiusi 26 vietas, kuriose paslaugas galėtų teikti arkliais kinkytos karietos. Tačiau šiemet iš jų užimtos bus – 7.
Paslauga užsieniečiams
Žirgu kinkyta karieta po Klaipėdą poilsiautojus jau 5 metus vežiojanti Aneta Abdulskienė sako, savo hobį pavertusi verslu. Tačiau liūdna, kad pelno jis neneša tiek, kad galėtum pragyventi.
„Esu dirbusi ir valdišką darbą, buvau ir samdoma darbuotoja, o nuo 2013 metų dirbu sau. Žirgai man labai patinka. Ir anksčiau net negalvojau, kad tai ne tik grožis, ne tik puikus laisvalaikis ar sportas, bet galimas ir uždarbis. Tik gaila, kad jau rudenį teks vėl imtis kito darbo, nes vien tik iš šio verslo pragyventi neįmanoma“, - tv3.lt sakė moteris.
Ji pasakoja, jog dažniausiai pasivažinėti žirgu kinkyta karieta nori užsienio turistai.
„Dirbti pradedam tada, kai į Klaipėdą atplaukia kruiziniai laivai. Kolegė bandė ir paprastą savaitgalį, kuomet nebuvo laivo, tačiau tai nepasiteisino. Nesulaukė nė vieno žmogaus.
Jiems neįprasta, kad Klaipėdoje galima ši paslauga. Visi įpratę karietas matyti Palangoje, Smiltynėje, bet ne čia – Klaipėdoje. Žmonės prieina, pakalbina, pasigroži žirgu. Tačiau dažniausiai karieta važiuoja užsienio turistai.
Būna vestuvininkai užsisako. Sulaukiame ir specialių užsakymų, dalyvauti įvairiose šventėse, pavėžėti paradų dalyvius ir panašiai“, - pasakojo Aneta.
Už kelionę karieta nuo 20 Eur iki 150 Eur
Mieste turistams siūlomi du maršrutai. Vienas jų trunka 20 min, kitas – pusvalandį. Karieta po miestą pasivažinėti galima ir valandą.
„Pajudam iš Teatro aikštės, nes ten daugiausiai turistų. Važiuojame po senamiestį, sukame į Liepų gatvę, paskui – Laivų skersgatvis, Danės gatvė ir atgal parvežame į senamiestį, tai užtrunka apie 20 minučių.
Jeigu 30 minučių, tada darome didesnį ratuką. Iš Teatro aikštės važiuojame per senamiesčio gatveles, tada pro vaikų ligoninę į skulptūrų parką įvažiuojame, išvažiuojame prie cerkvės ir per Danės gatvę grįžtam į Teatro aikštę“, - aiškino A. Abdulskienė.
Kelionės kaina priklauso nuo maršruto ilgio.
„Karietoje telpa 5 žmonės. 20 min maršrutas kainuoja 20 Eur, 30 min maršrutas – 30 Eur. Valanda – 55 Eur. Jeigu užsakomieji vežimai, tai, pavyzdžiui, vestuvėms valanda atsieina 150 Eur. Tuomet vežame užsakovų numatytu maršrutu, kur jie panori.
Mano karieta pagaminta pagal užsakymą, Lenkijoje. Yra labai patogi, minkšta. Saugi važioti eisme, nes turi stabdžius. Tad jeigu žirgas nespėja, aš galiu sustabdyti. Važiuoja labai minkštai, nekelia triukšmo ir, žinoma, patogu keleiviams sėdėti - nekrato“, - šypsosi Aneta.
Moteris sutinka ir nesistebi, kad šio verslo atstovų kasmet vis mažėja.
„Matyt mažesnis poreikis. Pavyzdžiui, Smiltynėje juk yra ir autobusas, yra traukinukas, tad poilsiautojai gali rinktis transportą, kurį nori“, - sakė A. Abdulskienė.
Leidimas - 550 Eur
Palangos mieste, vienas pasivažinėjimas karieta trunka apie 10–15 min. Per šį laiką važnyčiotojas apsuka maždaug 4 km maršrutą aplink Palangą.
Tačiau ir šiame mieste karietų akivaizdžiai sumažėjo.
Šiuo metu Palangos miesto savivaldybės Rinkliavų skyrius yra išdavęs 3 galiojančius leidimus vežti keleivius kinkomuoju transportu.
„Leidimas išduodamas dvejiems metams. Antrankos metu paslaugos teikėjas, dalyvaujantis atrankoje privalo sumokėti 50 procentų vietinės rinkliavos už leidimo išdavimą dydžio, nurodyto skelbime. Šiuo konkrečiu atveju tai būtų 275 Eur, nes leidimas dvejiems metams vežti keleivius karieta – 550 Eur.
Jei atrankos metu dalyviui nepasiseka gauti leidimo norimai veiklai vykdyti, jam sumokėta 50% vietinė rinkliava grąžinama, jei teisė suteikiama, dalyvis privalo sumokėti likusią rinkliavos dalį”, - tv3.lt teigė Eglė Palubinskaitė, Palangos miesto savivaldybės Ekonominės plėtros skyriaus visuomenės informavimo specialistė.
Karietas keičia dviračiai ir paspirtukai
Vienintelis reikalavimas teikiantiems vežimo paslaugą kinkomuoju transportu, kai jau turimas leidimas, yra Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu nustatytas maršrutas, kuriuo gali būti vežami keleiviai.
„Palangoje važiuoti miesto gatvėmis ten, kur nedraudžia kelio ženklai, išskyrus J. Basanavičiaus g., S. Dariaus ir S. Girėno g., Senojo Turgaus g. ir Meilės al.
Pradinė ir galutinė stovėjimo vieta – Vasario 16-osios g. ties Vytauto g. kairėje pusėje, Šventosios seniūnijoje važiuoti miesto gatvėmis ten, kur nedraudžia kelio ženklai. Pradinė ir galutinė stovėjimo vieta – Prieplaukos g. esanti aikštelė”, - dėstė E. Palubinskaitė.
Kurorte šių paslaugų teikėjų taip pat sumažėjo. Anot specialistų, viena iš galimų priežasčių, kasmet atsirandančios vis naujos pramogos.
„Kurorto verslininkai orientuojasi į turistą, įsiklauso į jo poreikius ir stengiasi suteikti kuo naujesnių pramogų. Tad, galbūt, besigrožinčių Palanga važiuojant karieta vis mažėja dėl naujų, modernių transporto priemonių nuomos, ypatingai didelis judėjimas mieste važiuojančių dviračiais, paspirtukais”, - svarstė E. Palubinskaitė.