• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
Popieriuje ir ekrane
Šiuolaikinės informacinės technologijos sukuria vieningą erdvę, kurioje visų formų (rašytinė, garso, vaizdo) informacija paverčiama į skaitmeninį formatą. Internete skaitmeniniai žiniasklaidos produktai įveikia ankstesnius laiko ir erdvės apribojimus. Nei laikas išplatinti laikraščius, nei tam reikalingi finansiniai ištekliai, nei erdvė, ribojanti laikraščio, televizijos ar radijo turinio platinimą, nėra kliūtys   informacijos platintojams ir jos vartotojams.
Svarbiu šiuolaikinių žiniasklaidos priemonių požymiu galima laikyti vartotojo susiejimą su ekranu: kompiuterio, televizoriaus ar mobiliojo telefono. Žiniasklaidos verslas vis labiau integruojasi su telekomunikacijų, buitinės technikos, kompiuterių, programinės įrangos industrijomis. Atsiranda nauja rinka, kurioje susipina įrangos ir turinio pramonės. Interneto žiniasklaida, anksčiau pretendavusi išstumti iš rinkos tradicines žiniasklaidos priemones, dabar tampa labiau panaši į tradicinių žiniasklaidos rūšių platinimo kanalą, iš dalies keičiantį žiniasklaidos ekonomikos struktūrą, redakcijų darbą ir žurnalistų veiklą. Tradicinių laikraščių versijos internete suteikia galimybę vartotojui  gauti  informaciją   kitokiu būdu. Laikraščių turinio sklaida internete gali virsti papildomomis pajamomis ir padėti plėtoti auditoriją.
Amerikiečiai rodo pavyzdį
Interneto pradžios šalies – JAV – spaudos rinkos lyderiai neužleidžia  šių pozicijų ir virtualioje erdvėje. Didžiausią tiražą turinčių JAV dienraščių penketuko  (USA Today, The Wall Street Journal, The New York Times, Los Angeles Times, The Washington Post) interneto svetainės yra dažniau lankomos nei kitų laikraščių.
Dienraščio The Wall Street Journal informacijos sklaidos koncepcija demonstruoja pavyzdį, kaip spaudos ir interneto kovą rinkoje galima paversti partneryste, kurioje jaunajam  internetui suteikiama pirmenybė skleisti operatyvias žinias, o šimtametę patirtį sukaupusiai  tradicinei spaudai skiriamas išminčiaus analitiko vaidmuo. Šis atvejis vertas platesnio aptarimo.
2007 m. sausio 2 d. JAV dienraščio The Wall Street Journal numeryje leidėjas L. Gordon’as Crovitz’as skaitytojams pranešė, kad tai didžiausių nuo 1889 m. einančio dienraščio pokyčių diena. Atnaujinę laikraščio dizainą ir sumažinę puslapio plotį, The Wall Street Journal leidėjai aiškiai deklaravo naują laikraščio informacinės erdvės struktūrinio pokyčio politiką, kurios esmė – popierinės ir internetinės  versijų  funkcijų paskirstymas. Svarbiausias internetinio dienraščio The Wall Street Journal Online tikslas – skelbti tai, kas atsitiko šią akimirką, o jo prosenelis  popierinis leidinys daugiausia dėmesio turi skirti  analizei, aiškinimui to, ką naujienos reiškia.  Tiems, kurie  neturėjo  laiko naršyti internete, popieriuje pateikiama  informacija apie tai, kas įvyko vakar.
The Wall Street Journal informacijos srautų iškristalizavimą paskatino milžiniški naujienų vartotojų įpročių pokyčiai. Vartotoją  iš įvairių  elektroninių  šaltinių pasiekia nuolat  atnaujinama informacija, todėl  jam nėra prasmės rytdienos laikraštyje ieškoti tos pačios informacijos.  Nauja redakcijos politika nebuvo spontaniška. Dar  iki reformos  faktų, tendencijų ir idėjų analizė užėmė daugiau nei pusę šio dienraščio turinio.  Šių metų  pradžioje The Wall Street Journal teigė turintis tikslą 80 proc. popierinio leidinio vietos  skirti  analitinei žurnalistikai, likusią  – tam, kad  skaitytojas  nepraleistų  ko nors svarbaus iš praėjusios dienos įvykių.
Įgyvendindama interneto ir spaudos partnerystės koncepciją, The Wall Street Journal redakcija taip pat  realizuoja  jaunųjų vadybininkų švietimo programą, kurios esmė – išaiškinti, ar  skaitantys žinias  internete ir popieriniame leidinyje yra  labiau informuoti  nei tik  interneto vartotojai.
Situacija Lietuvoje  iš esmės skiriasi nuo JAV, nes dar ne visi mūsų  nacionaliniai dienraščiai  turi  interneto svetaines. Interneto ir spausdintos dienraščio versijų  aspektu  progresyviausios yra  Lietuvos ryto ir Verslo žinių koncepcijos.
Viską galintis žurnalistas
Informacinių technologijų plėtra paskatino pokyčius organizuojant  redakcijų darbą:  įkurti atskiri padaliniai arba  žurnalistai rašo abejoms leidinių versijoms. Internete atsiveria papildomos teksto plėtimo galimybės, pasitelkiant   nuotraukų archyvą, filmuotus  siužetus. Šiuolaikinis žurnalistas gali  parengti  galutinę produkto versiją, kuri gali būti  dedama  į internetą, spausdinama ar  tiesiogiai transliuojama  palydoviniais ryšiais.  
Šiuos žiniasklaidos darbo pokyčius galime  iliustruoti tiesioginės britų BBC, amerikiečių CNN ir prancūzų TV5 televizijų transliacijų  pavyzdžiu  gegužės mėnesį vykusių prezidento rinkimų metu.  Užsidarius rinkimų apylinkėms, būsimo prezidento Nicolas Sarkozy limuziną  lydėjo būrys motociklininkų: policininkai ir  žurnalistai su filmavimo kameromis (komandoje buvo vairuotojas ir operatorius).  
Tiesiogiai  perduodant  informaciją   tapo nereikalingos kai  kurios technologinės grandys (įrašymas, montavimas).  Tai, ką darydavo  keletas žmonių, dabar atlieka vienas žurnalistas. Investuodamos į technologijas, žiniasklaidos bendrovės supaprastino informacijos rinkimo, apdorojimo ir saugojimo procesą.  Tai būdinga visų  rūšių žiniasklaidai.
Interneto leidinyje  kuriamas  nenutrūkstamas  informacijos ciklas,  žurnalistai pamainomis  dirba  visą parą,  internete pasirodžiusios naujienos  tampa spaudos publikacijų  pagrindu. Kai  karštosios  naujienos paliekamos internetui, nėra rizikos pažeisti  laikraščio  spausdinimo ir platinimo grafiko ir dėl to mokėti baudas spausdintojams ar platintojams.   
Susiliejant žiniasklaidos rūšims, žurnalistas tampa universalus. Jis   turi mokėti ne tik  rašyti, bet ir lengvai naudotis kitomis technologijomis:  maketuoti,  ruošti vaizdo informaciją (fotografuoti, filmuoti, montuoti ir įgarsinti).  Žiniasklaida   kuria naujas grįžtamojo ryšio formas: skaitytojų apklausas internete, žurnalistų ir skaitytojų diskusijų grupes, forumus.  Anksčiau laiškas ar skambutis  mažai tegalėjo paveikti turinį, dabartinis interneto vartotojas pats gali  reikšti nuomones, kurti.
Kompiuterinės programos leidžia  tiksliau sužinoti auditorijos skonius ir  pomėgius ir  reklamos užsakovams pateikti  konkretesnę informaciją apie vartotojų grupes.   
Čia  apžvelgtos informacinių technologijų ir tradicinės žiniasklaidos susiliejimo tendencijos leidžia teigti, kad  iš esmės kinta  informacijos sklaidos kanalai, ekonomika,  žurnalisto darbo pobūdis, informacijos  pateikimo formos.  

Autorius yra Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto Žurnalistikos instituto lektorius

Šis tekstas yra „Projekto Ž“ dalis

Popieriuje ir ekrane
Šiuolaikinės informacinės technologijos sukuria vieningą erdvę, kurioje visų formų (rašytinė, garso, vaizdo) informacija paverčiama į skaitmeninį formatą. Internete skaitmeniniai žiniasklaidos produktai įveikia ankstesnius laiko ir erdvės apribojimus. Nei laikas išplatinti laikraščius, nei tam reikalingi finansiniai ištekliai, nei erdvė, ribojanti laikraščio, televizijos ar radijo turinio platinimą, nėra kliūtys   informacijos platintojams ir jos vartotojams.
Svarbiu šiuolaikinių žiniasklaidos priemonių požymiu galima laikyti vartotojo susiejimą su ekranu: kompiuterio, televizoriaus ar mobiliojo telefono. Žiniasklaidos verslas vis labiau integruojasi su telekomunikacijų, buitinės technikos, kompiuterių, programinės įrangos industrijomis. Atsiranda nauja rinka, kurioje susipina įrangos ir turinio pramonės. Interneto žiniasklaida, anksčiau pretendavusi išstumti iš rinkos tradicines žiniasklaidos priemones, dabar tampa labiau panaši į tradicinių žiniasklaidos rūšių platinimo kanalą, iš dalies keičiantį žiniasklaidos ekonomikos struktūrą, redakcijų darbą ir žurnalistų veiklą. Tradicinių laikraščių versijos internete suteikia galimybę vartotojui  gauti  informaciją   kitokiu būdu. Laikraščių turinio sklaida internete gali virsti papildomomis pajamomis ir padėti plėtoti auditoriją.
Amerikiečiai rodo pavyzdį
Interneto pradžios šalies – JAV – spaudos rinkos lyderiai neužleidžia  šių pozicijų ir virtualioje erdvėje. Didžiausią tiražą turinčių JAV dienraščių penketuko  (USA Today, The Wall Street Journal, The New York Times, Los Angeles Times, The Washington Post) interneto svetainės yra dažniau lankomos nei kitų laikraščių.
Dienraščio The Wall Street Journal informacijos sklaidos koncepcija demonstruoja pavyzdį, kaip spaudos ir interneto kovą rinkoje galima paversti partneryste, kurioje jaunajam  internetui suteikiama pirmenybė skleisti operatyvias žinias, o šimtametę patirtį sukaupusiai  tradicinei spaudai skiriamas išminčiaus analitiko vaidmuo. Šis atvejis vertas platesnio aptarimo.
2007 m. sausio 2 d. JAV dienraščio The Wall Street Journal numeryje leidėjas L. Gordon’as Crovitz’as skaitytojams pranešė, kad tai didžiausių nuo 1889 m. einančio dienraščio pokyčių diena. Atnaujinę laikraščio dizainą ir sumažinę puslapio plotį, The Wall Street Journal leidėjai aiškiai deklaravo naują laikraščio informacinės erdvės struktūrinio pokyčio politiką, kurios esmė – popierinės ir internetinės  versijų  funkcijų paskirstymas. Svarbiausias internetinio dienraščio The Wall Street Journal Online tikslas – skelbti tai, kas atsitiko šią akimirką, o jo prosenelis  popierinis leidinys daugiausia dėmesio turi skirti  analizei, aiškinimui to, ką naujienos reiškia.  Tiems, kurie  neturėjo  laiko naršyti internete, popieriuje pateikiama  informacija apie tai, kas įvyko vakar.
The Wall Street Journal informacijos srautų iškristalizavimą paskatino milžiniški naujienų vartotojų įpročių pokyčiai. Vartotoją  iš įvairių  elektroninių  šaltinių pasiekia nuolat  atnaujinama informacija, todėl  jam nėra prasmės rytdienos laikraštyje ieškoti tos pačios informacijos.  Nauja redakcijos politika nebuvo spontaniška. Dar  iki reformos  faktų, tendencijų ir idėjų analizė užėmė daugiau nei pusę šio dienraščio turinio.  Šių metų  pradžioje The Wall Street Journal teigė turintis tikslą 80 proc. popierinio leidinio vietos  skirti  analitinei žurnalistikai, likusią  – tam, kad  skaitytojas  nepraleistų  ko nors svarbaus iš praėjusios dienos įvykių.
Įgyvendindama interneto ir spaudos partnerystės koncepciją, The Wall Street Journal redakcija taip pat  realizuoja  jaunųjų vadybininkų švietimo programą, kurios esmė – išaiškinti, ar  skaitantys žinias  internete ir popieriniame leidinyje yra  labiau informuoti  nei tik  interneto vartotojai.
Situacija Lietuvoje  iš esmės skiriasi nuo JAV, nes dar ne visi mūsų  nacionaliniai dienraščiai  turi  interneto svetaines. Interneto ir spausdintos dienraščio versijų  aspektu  progresyviausios yra  Lietuvos ryto ir Verslo žinių koncepcijos.
Viską galintis žurnalistas
Informacinių technologijų plėtra paskatino pokyčius organizuojant  redakcijų darbą:  įkurti atskiri padaliniai arba  žurnalistai rašo abejoms leidinių versijoms. Internete atsiveria papildomos teksto plėtimo galimybės, pasitelkiant   nuotraukų archyvą, filmuotus  siužetus. Šiuolaikinis žurnalistas gali  parengti  galutinę produkto versiją, kuri gali būti  dedama  į internetą, spausdinama ar  tiesiogiai transliuojama  palydoviniais ryšiais.  
Šiuos žiniasklaidos darbo pokyčius galime  iliustruoti tiesioginės britų BBC, amerikiečių CNN ir prancūzų TV5 televizijų transliacijų  pavyzdžiu  gegužės mėnesį vykusių prezidento rinkimų metu.  Užsidarius rinkimų apylinkėms, būsimo prezidento Nicolas Sarkozy limuziną  lydėjo būrys motociklininkų: policininkai ir  žurnalistai su filmavimo kameromis (komandoje buvo vairuotojas ir operatorius).  
Tiesiogiai  perduodant  informaciją   tapo nereikalingos kai  kurios technologinės grandys (įrašymas, montavimas).  Tai, ką darydavo  keletas žmonių, dabar atlieka vienas žurnalistas. Investuodamos į technologijas, žiniasklaidos bendrovės supaprastino informacijos rinkimo, apdorojimo ir saugojimo procesą.  Tai būdinga visų  rūšių žiniasklaidai.
Interneto leidinyje  kuriamas  nenutrūkstamas  informacijos ciklas,  žurnalistai pamainomis  dirba  visą parą,  internete pasirodžiusios naujienos  tampa spaudos publikacijų  pagrindu. Kai  karštosios  naujienos paliekamos internetui, nėra rizikos pažeisti  laikraščio  spausdinimo ir platinimo grafiko ir dėl to mokėti baudas spausdintojams ar platintojams.   
Susiliejant žiniasklaidos rūšims, žurnalistas tampa universalus. Jis   turi mokėti ne tik  rašyti, bet ir lengvai naudotis kitomis technologijomis:  maketuoti,  ruošti vaizdo informaciją (fotografuoti, filmuoti, montuoti ir įgarsinti).  Žiniasklaida   kuria naujas grįžtamojo ryšio formas: skaitytojų apklausas internete, žurnalistų ir skaitytojų diskusijų grupes, forumus.  Anksčiau laiškas ar skambutis  mažai tegalėjo paveikti turinį, dabartinis interneto vartotojas pats gali  reikšti nuomones, kurti.
Kompiuterinės programos leidžia  tiksliau sužinoti auditorijos skonius ir  pomėgius ir  reklamos užsakovams pateikti  konkretesnę informaciją apie vartotojų grupes.   
Čia  apžvelgtos informacinių technologijų ir tradicinės žiniasklaidos susiliejimo tendencijos leidžia teigti, kad  iš esmės kinta  informacijos sklaidos kanalai, ekonomika,  žurnalisto darbo pobūdis, informacijos  pateikimo formos.  

Autorius yra Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto Žurnalistikos instituto lektorius

Šis tekstas yra „Projekto Ž“ dalis

REKLAMA

Projekto rengėjai - Lietuvos žurnalistikos centras


Projekto rėmėjai - Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų