Vilniaus Pašilaičių mikrorajono Medeinos gatvės dešimties daugiabučių gyventojai – nežinioje. Pažadais sulaukti pigesnių komunalinių paslaugų suvilioti žmonės netikėtai sužinojo, kad jų turtą ruošiamasi perduoti bendrovei, kuri siejama su nekilnojamojo turto oligarchais. “Respublikos" tyrimas rodo, kad nuolaidos tikrai žadamos – tačiau nebūtinai ilgam.
Prisidengė pažadais
Sumaišties Medeinos gatvėje organizatorius – vieno iš vietos daugiabučių gyventojas Romas Pavolas. Būtent jis ir dar keli žmonės rinko parašus dėl daugiabučių įgaliotinių, kurie ir nusprendė dešimtyje namų pakeisti šiuo metu juos prižiūrinčią bendrovę “Pašilaita". Kaip galima spręsti iš gyventojų liudijimų, pagrindinis R.Pavolo ir jo šalininkų argumentas – girdi, nutraukus sutartį su minėta bendrove, bus sumažintos komunalinių paslaugų kainos.
„Respublikos" žurnalistai įsitikino, kad nemažai pasirašiusiųjų raštą dėl įgaliotinių tiki, kad pasikeitus administratoriui juntamai sumenks ne tik komunalinių paslaugų, bet ir šildymo tarifai, kurie praėjusių metų gruodį vėl siekė rekordines aukštumas.
Atsirado nemaža dalis ir tokių gyventojų, kurie nepatikėjo R.Pavolo ir jo bendražygių pažadais. Tačiau, anot liudininkų, kritiškai saldžius pažadus įvertinę gyventojai buvo užčiaupti agresyviai besielgiančių naujųjų įgaliotinių ir šviesiu rytojumi patikėjusių gyventojų dalies.
„Respublikai" lankantis Medeinos gatvėje, susidarė įspūdis, kad dauguma gyventojų apskritai nesupranta, į ką įsivėlę, nors raginami parašus padėjo. Vienas iš tokių yra gatvėje sutiktas Vaidas, kuris atvirai prisipažino nežinąs ko tikėtis iš administratorių pasikeitimo.
R.Pavolas ir jo šalininkai atsivedė ir naują namų priežiūros įmonę, kuriai jau po mėnesio nori perduoti iš ilgamečio prižiūrėtojo nuviliotus namus. Tai – bendrovė „Invalda service„. Nors pati bendrovė palyginti nauja, už jos stovinti įtakinga investicinė “Invaldos“ grupuotė turi seną istoriją ir gilias šaknis. Vilniečiams ji žinoma kaip nekilnojamojo turto oligarchė, pagarsėjusi miglota stiklinių dėžučių statybos prie Žaliojo tilto istorija.
Iki tol prižiūrėjusi tiktai „Invaldos„ grupei ir su ja susijusioms įmonėms priklausančius pastatus, 2010–ųjų rugsėjį „Invalda service“ įsigijo bendrovę “Priemiestis", kuri administruoja daugumą Naujosios Vilnios daugiabučių. Ši bendrovė laikoma bene brangiausia Vilniuje.
Norėdami išsiaiškinti, kas laukia Vilniaus Medeinos gatvės gyventojų pakeitus administratorių, ar jie nėra apgaudinėjami R.Pavolo ir su juo galimai susijusių asmenų bei oligarchų bendrovių, “Respublikos" žurnalistai aplankė Naująją Vilnią.
Aptarnauja brangiau nei „Pašilaita"
Vienoje iš Naujosios Vilnios gatvių gyvena Alvydas Čičiurka. Pats būdamas statybininkas jis jau kelinti metai atidžiai seka jo 12–os aukštų daugiabutį administruojančios bendrovės „Priemiestis„ žingsnius ir tvirtina, kad ji “vedžioja žmones už nosies lygiai taip pat“.
A.Čičiurka kruopščiai renka statistiką. Jis gali tiksliai pasakyti, kiek nuo 2006–ųjų mokėjo už suvartotą šilumą, kiek – už komunalines paslaugas.
Naujosios Vilnios gyventojas papriekaištauja šilumininkams. „Skirtingai nei kiti vilniečiai, nepasakyčiau, kad už praėjusį gruodį patiektą šilumą bendrovė “Vilniaus energija„ man išrašė labai didelę sąskaitą. Už 53 kvadratinių metrų buto šildymą sumokėjau 367,58 lito. Tačiau nesuprantu vadinamojo „Imbraso mokesčio“, kuris siekė beveik dešimtadalį sąskaitos – panašiai sumokėjau už karštą vandenį", – pasakojo A.Čičiurka.
Tačiau labiausiai vyras skundėsi „Priemiesčiu„. „Už gruodį šiai įmonei už komunalines paslaugas atseikėjau 69,87 lito – žinau, kad tai vienas didžiausių tarifų Vilniaus mieste. Tačiau dar daugiau priekaištų turime dėl aptarnavimo kokybės, kai kurių nepagrįstų sąskaitų“, – skundėsi A.Čičiurka.
Vyriškis yra teisus. Pavyzdžiui, ta pati „Pašilaita" panašaus amžiaus ir ploto buto savininkui už tą patį mėnesį yra išrašiusi 56,21 lito sąskaitą. Gyvendamas Pašilaičiuose, per metus A.Čičiurka sutaupytų daugiau kaip pusantro šimto litų.
A.Čičiurka kartu su kitais daugiabučio gyventojais netgi kilo į kovą su „Priemiesčiu„ ir buvo surašęs peticiją, kuri vadinosi “Dėl netinkamo namo administravimo“. „Mes, Parko gatvės nr. 65 gyventojai, esame nepatenkinti Jūsų įmonės aptarnavimu. Ne laiku atliekami smulkūs remonto darbai, o jeigu atliekami, tai – nekokybiškai. Gyventojai nėra informuojami apie išlaidas – kas ir už ką moka. Nėra sudaryta ir parodyta ataskaita nė už vienus metus, kaip buvo naudojami pinigai. Labai pabrango elektros išlaidos bendrojo naudojimo patalpose, šilumos įrangos priežiūra", – rašoma peticijoje.
Klausėme A.Čičiurkos, kokių teigiamų aspektų mato „Invaldos„ valdomame „Priemiestyje“? „Jokių", – lyg kirviu nukirto Naujosios Vilnios gyventojas.
Visada būna papildomų sąlygų
Kad R.Pavolas ir jo šalininkai sostinės Medeinos gatvės gyventojus suviliojo nerealiais pažadais, „Respublikai" netiesiogiai patvirtino ir Vilniaus savivaldybės administracijos Statinių ir statybos priežiūros skyriaus vyriausioji specialistė Giedrė Baranauskienė.
Ji tikino, kad šilumos kainų, taip pat ir lifto bei šiukšlių išvežimo tarifų, naujoji namų priežiūros įmonė negalės pakeisti, nes šiuos tarifus ne ji nustato. “Gerai žinau tą incidentą Medeinos gatvėje. Tvarkiau jų administratoriaus pakeitimo popierius. Iniciatoriai, tarp jų – ir R.Pavolas, man teigė, kad su „Invalda service„ buvo suderėti mažesni tarifai. Tačiau susitarimo dokumentų taip ir neparodė. Dėl ko jie galėjo tartis? Keisti namų priežiūros įmonė gali tiktai tuos tarifus, kurie nuo jos priklauso. Tai – administravimo tarifas, įkainiai už namo techninę, šildymo bei karšto vandens sistemų, šiukšliavamzdžių priežiūrą“, – pasakojo sostinės savivaldybės atstovė.
Kokią nuolaidą Vilniaus Medeinos gyventojams galėjo nuo šios sumos padaryti „Invalda service"? 5, 10 litų vienam butui?
Vilniečių patirtis rodo, kad visuose iš pirmo žvilgsnio patraukliuose pasiūlymuose būna papildomų sąlygų. Krizės metu užsakymų netekę statybininkai išdegę akis puolė į daugiabučių priežiūros sritį, gyventojams žarstydami lapelius su neįtikėtinai mažų kainų pasiūlymais. Tiesa, šalia daugelio tarifų būdavo pridedama žvaigždutė – ženklas, kad tarifas gali keistis atsižvelgiant į konkretų atvejį.
Ar dėl tokios sumos vertėjo kiršinti gyventojus, kelti karą, keisti administratorių? Ar naujoji namų priežiūros įmonė neatsiims minėtos sumos per kitas, su administravimu ir priežiūra, nesusijusias paslaugas?
Kas slepiasi už karo?
Nors galimos nuolaidos suma – miniatiūrinė, karas dėl jos buvo sukeltas nejuokingas. Dalis gyventojų net surašė pareiškimą policijai ir prokuratūrai dėl galimai tyčia padarytų chuliganiškų R.Pavolo valdomų parašų rinkėjų veiksmų, kai jie juos rinko dėl įgaliotinių. “...namų savininkams atsisakius atidaryti buvo bandoma neteisėtais būdais patekti į patalpas, t.y. įkyriai skambinant į duris, garsiai šūkaujant. Visi šie vizitai, kurie truko savaitę laiko, prasidėdavo apie 20 val. vakaro ir tęsdavosi iki 23 valandos„, – buvo dėstoma „Respublikai“ įteiktame pareiškimo nuoraše.
Toliau jame atkreipiamas dėmesys, kad neapsikentusi dalis gyventojų įsileisdavo parašų rinkėjus į savo butus. O šit dar keletas citatų iš pareiškimo nuorašo: “Asmenys, įsibrovę į butus, pateikdavo lapus, ant kurių buvo primygtinai reikalaujama pasirašyti <...> Dauguma gyventojų pasirašė po neaiškaus turinio tekstais, nes siekė, kad pašalinai asmenys kuo greičiau pasišalintų iš privataus būsto".
Kodėl šitaip stengėsi R.Pavolas ir jo bendražygiai? Galbūt pakeisti namų priežiūros bendrovę jie buvo asmeniškai suinteresuoti?
„Respublikos„ pakalbintas R.Pavolas tvirtino stengęsis tiktai dėl namų gyventojų gerovės. Jis neigė į butus veržęsis jėga. Ir sakė gyventojams visuomet paaiškindavęs reikalo esmę. “Viską darėme pagal įstatymus“, – gynėsi R.Pavolas, kurio dėka kare Vilniaus Medeinos gatvėje pergalę lyg ir švenčia nekilnojamojo turto oligarchai.
Vidmantas UŽUSIENIS