Į naujienų portalo balsas.lt redakciją paskambinusi vilnietė informavo, kad jau artimiausiomis dienomis ji praras galimybę matyti kai kurių lietuviškų televizijų programas.
Programų nerodo, išeiti neleidžia
„Visai atsitiktinai sužinojau, kad „Init“ – „Vinita“ nusprendė kabelinės televizijos žiūrovams netransliuoti TV6, TV8 ir „Lietuvos rytas.tv“. Pasižiūrėjau jų interneto svetainėje ir aptikau, kad šias programas galėčiau matyti tik tuo atveju, jei iš analoginės pereičiau į skaitmeninę televiziją, be to, užsisakyčiau papildomą paketą „Lietuviškas II“, – pasakojo Rasa J.
Moteris sakė, kad papildomo paketo kaina nedidelė, tik 1 litas, tačiau pats įmonės sprendimas jai atrodo kaip savotiškas spaudimas.
„Ir pati seniai esu apsisprendusi, kad laikas žiūrėti skaitmeninę televiziją, tačiau noriu pasirinkti kitą retransliuotoją, todėl laukiau, kol jis pradės teikti šią paslaugą toje vietoje, kur gyvenu“, – pasakoja Rasa J.
Tačiau dabar, jei norėdama neprarasti galimybės matyti mėgstamas programas pasirinktų kitą retransliuotoją, o jos pasirinkta įmonė paslaugą pradėtų teikti tuojau pat ar po poros dienų, jai vis tiek tektų kurį laiką mokėti ir „Init“ – „Vinitai“.
„Man paaiškino, kad mano sutartis neterminuota, todėl paslaugą jie išjungs 30-ą dieną po to, kai nuvešiu prašymą. Tačiau patys apie transliuojamos programos pokyčius nuo vasario 1 d. internete paskelbė tik sausio 10 dieną. Skaičiuok kaip nori, niekaip 30 dienų neišeina. Net jei aš tą pačią dieną būčiau prašymą nuvežusi, 10 dienų jiems turėčiau mokėti už orą“, – sakė Rasa J.
Redakcijos eksperimentas: „Init“ pasiūlymas klientui – reikia užsisakyti skaitmeninę
Naujienų portalo balsas.lt žurnalistai nusprendė patys įsitikinti, ar tai tiesa. Eiline kliente prisistačiusiai žurnalistei įmonės informacijos telefonu atsiliepusi darbuotoja tai patvirtino. „Tam tikri kanalai nuo vasario 1 dienos bus retransliuojami skaitmeniniu formatu. Jeigu jūs naudojatės kabeline televizija, tai reikia vietoj analoginės užsisakyti skaitmeninę ir papildomą paketą“, – maloniai aiškino „Init“ – „Vinita“ darbuotoja.
„Kodėl aš turėčiau jį užsisakyti prievarta?“ – pasiteiravome.
„Neturite užsisakyti prievarta, jūs nuspręsite patys. Viskas modernėja, antžeminėmis bangomis jau nėra analoginio signalo, ir kabelių palaipsniui tikrai nebeliks. Labai greitai nebeliks, bus tik skaitmeninis formatas“, – toliau aiškino ji ir pridūrė, kad vieną paslaugą pakeisti kita tikrai ilgai netruks.
Tačiau jei nuspręsite visai atsisakyti jų paslaugų, viskas priklausys nuo sutarties pobūdžio. „Init“ – „Vinita“ darbuotoja patvirtino, kad jei sutartis neterminuota, paslauga išjungiama tik po 30 kalendorinių dienų pateikus prašymą. Be to, prašymą būtinai reikia nuvežti į įmonės biurą. Išgirdusi, kad įmonės interneto svetainėje informacija apie pakeitimus paskelbta likus gerokai trumpesniam laikui, todėl įdomu, kaip bus skaičiuojamos dienos, ji suskubo aiškinti, kad klientai buvo informuoti anksčiau.
„Jūs negaudavote sąskaitų? Pas jus tiesioginis debetas... Gruodžio mėnesį su sąskaita buvo išsiųsta informacija. Turėjote gauti“, – aiškino ji.
Tikriausiai „Init“ – „Vinita“ darbuotoja teisi sakydama, kad klientas pats kaltas, jog neskaito, kas tuose popierėliuose parašyta... Kita vertus, gal sąskaita paprasčiausiai pasimetė ar neatkeliavo iki pašto dėžutės? Negi jos pasigesi, jei žinai, kad viskas sumokėta? Pagaliau, net jei ir matei – ar didžiųjų švenčių išvakarėse, kai geras trečdalis Lietuvos atostogavo, laikas apie tai galvoti? Paprasčiausiai – žmogiškai...
Bet štai ausies krašteliu išgirdęs, kad kažkas keičiasi, ieškai informacijos ne kur nors kitur, o įmonės interneto svetainėje. Bet ten jos nėra – iki pat sausio 10-os dienos.
„Dabar nekalbėkime apie svetainę, kalbėkime apie tai, kaip galima atsisakyti. Prieš 30 kalendorinių dienų jūs turite atvykti ir parašyti prašymą“, – pakartojo „Init“ – „Vinita“ darbuotoja. Kaip būtų galima paskambinti įmonės vadovams, sužinoti nepavyko. Klientui tebuvo pasiūlyta savo pastabas atsiųsti elektroniniu paštu.
Pririšti negalima paleisti?
Kas belieka sužinojus, kad netrukus įprastu būdu nematysi mėgstamų programų? Jau esi „suskaitmenintas“, užsisakyti papildomą paketą, o jei ne – prieš tai paprašyti, kad įmonė perkeltų tave į skaitmeninės televizijos žiūrovų būrį. Tačiau kodėl? Juk gali būti daugybė priežasčių, dėl kurių žmogus nenori to daryti...
Alternatyva – rinktis kitą įmonę. Net pradėjus rūpintis vėliau negu sausio 10-ąją, jau buvo galima suskubti.
„Viskas priklauso nuo vietos, kurioje jūs gyvenate, ir techninių galimybių. Kai kada paslaugą galime pradėti tiekti jau po poros dienų. Jei reikia tiesti laidus ar atlikti kokius nors kitus papildomus darbus, gali užtrukti ir 5 darbo dienas“, – potencialiam klientui paaiškino vieno televizijos programų retransliuotojo atstovai.
Tarkime, jūs susitarsite, kad paslaugą pradės teikti nuo vasario 1 dienos. Tačiau sumokėti už kelias dienas vis tiek teks dvigubai: ir naujam paslaugų teikėjui, ir „Init“ – „Vinitai“ – už 30 dienų skaičiuojant nuo sausio 10-osios. Tiesa, yra ir trečiasis kelias – susitarti, kad naujasis paslaugų teikėjas į jūsų namus ateis taip pat po 30 dienų ir mažiausiai 10 dienų pamėgtų programų nematyti.
P. Mereckas: gal tai nesąžininga konkurencija?
Dideli ar nedideli pinigai maždaug 8–9 litai? Arba po papildomą litą kas mėnesį? Kaip kam. Tačiau kaip bežiūrėsi, kažkas čia negerai. Viena vertus, dėlioti programas į paketus ir keisti programų sąrašus retransliuotojai gali. Radijo ir televizijos komisija portalo balsas.lt redakcijai patvirtino, kad licencijose nurodomas bendras retransliuojamų televizijos programų sąrašas, o kaip jas paskirstyti ir kokius paketus siūlyti klientams, sprendžia pačios įmonės. Visuomenės informavimo įstatymas privalomai retransliuoti įpareigoja tik dvi nacionalinio transliuotojo programas – LRT Televizija ir LRT Kultūra.
Sutartyje paprastai taip pat nurodoma, kad retransliuotojas gali keisti programas. Pasirašydamas sutartį klientas įspėjamas, kad informuoti apie ketinimus ją nutraukti turi prieš tam tikrą laiką, o jei sutartis terminuota – dažniausiai dar ir sumokėti už netesybas. Prisiminus tai, tampa aišku, kodėl vieno iš retransliuotojų atstovai praėjusį rudenį beldėsi į vilniečių butų duris siūlydami vietoj neterminuotų pasirašyti terminuotas sutartis – esą jas pasirašius, kaina išliks ta pati, o kitu atveju paslauga nuo 2014-ųjų keliais litais pabrangs.
Tačiau pastaruoju atveju žiūrovo sprendimą nutraukti sutartį gali lemti būtent paslaugų teikėjo veiksmai – trijų lietuviškų programų perkėlimas į papildomą mokamą skaitmeninį paketą.
„Vienas dalykas, kai klientas dėl asmeninių priežasčių nusprendžia nutraukti sutartį. Tačiau šiuo atveju jo sprendimui įtakos turi būtent įmonės veiksmai, todėl neatmetu, kad sutartį galima būtų nutraukti dėl to, jog paslaugos teikėjas nesilaiko susitarimo“, – portalui balsas.lt sakė Vartotojų teisių gynimo centro vadovas Paulius Mereckas.
Anot jo, jei sutartyse numatyta, kad programų paketus retransliuotojai formuoja kaip nori, jau vien dėl to galima kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą dėl nesąžiningų sutarties sąlygų.
„Manyčiau, kad tai nesąžiningos sąlygos, jei paslaugų teikėjas gali kaip nori tuos programų paketus kaitalioti. Žmogus, pirkdamas tam tikrą paketą tikisi matyti atitinkamas programas, ir tai, kad paslaugos teikėjai jas pakeičia, nėra gerai. Galima būtų numatyti, kad vieną kitą programą pakeičia, nes įvairiai gali nutikti, bet neturėtų būti taip, kad pakeičia daug programų ir dar išeiti neleidžia. Todėl prašymas nutraukti sutartį anksčiau tikriausiai galėtų būti motyvuojamas tuo, kad paslaugų teikėjas nesilaiko sutarties sąlygų. Jei nesutiktų gražiuoju, galima kreiptis ir į teismą“, – aiškino P. Mereckas.
Vartotojų teisių gynimo centro vadovo teigimu, norint patarti konkrečiam žmogui, reikėtų pamatyti jo sutartį. „Jeigu kam nors prireiks pagalbos, mes pasirengę padėti. Jeigu reikės, padėsime parengti dokumentus teismui“, – pridūrė P. Mereckas.
Programos pabrango, bet „migruoja“ skirtingai
Kodėl prireikė tokių televizijos programų rokiruočių? Priežastis paprasta – nuo šių metų sausio už komercines lietuviškas programas retransliuotojai turi mokėti brangiau. Tačiau buvo ir kitokių sprendimų, kuriuos rado retransliuotojai, siekiantys nesudaryti savo klientams papildomų nepatogumų ir nepabranginti paslaugos.
Štai vienas pavyzdys.
„Siekdami išlaikyti analoginės TV paketuose lietuviškas komercines programas, už kurias nuo 2014 m. sausio 1 d. esame priversti mokėti didesnius mokesčius, ir nedidinti abonentinio mokesčio abonentams, iš šių paketų išimame kitas – mažesnio populiarumo sulaukusias, tačiau brangias TV programas“, – informuojama vieno retransliuotojo interneto svetainėje.
Kuris sprendimas vartotojams geresnis, spręskite patys.
Į Vartotojų teisių gynimo centrą galite kreiptis: Jogailos g. 5-1, Vilnius www.vartotojucentras.lt Telefonas 8 671 63857 El. paštas [email protected]