Anksčiau skelbta, kad 2014 metais, palyginus su 2013 m., preliminariais duomenimis užregistruota 5,1 proc. mažiau eismo įvykių, 7 proc. mažiau sužeista žmonių, tačiau žuvo 2,7 proc. daugiau žmonių. Eismo įvykių priežastys: viršytas saugus greitis, neatsargus pėsčiųjų elgesys (atšvaitų nedėvėjimas, neatsargus elgesys kertant kelio važiuojamąją dalį). Daug skaudžių eismo įvykių Lietuvoje nutinka dėl netvarkingų transporto priemonių: Lietuvoje eisme dalyvauja daug po eismo įvykių antram gyvenimui prikeltų automobilių, kurie eismo įvykių metu yra itin pavojingi.
Kurių saugotis labiausiai?
Lietuvoje transporto priemones, įgiję atitinkamų kategorijų teises, gali pradėti vairuoti nuo 15 m. Tiesa, 15-18 m. asmenys turi galimybę vairuoti mopedus, lengvuosius keturračius, tam tikro galingumo motociklus. 18 m. asmenys jau gali įgyti teisę vairuoti lengvuosius automobilius ir kitas transporto priemones.
Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, daugiausia eismo įvykių, kuriuose buvo sužeisti ar žuvo žmonės, 2013-2015 m. (šių metų sausio-rugsėjo mėn.) sukėlė 16-30 m. transporto priemonių vairuotojai, o iš jų labiausiai išsiskiria 18-26 m. amžiaus vairuotojų grupė.
2013 m. daugiausia eismo įvykių sukėlė 21 m. vairuotojai – 95, kuriuose sužeisti 124 ir žuvo 5 asmenys. Avaringumu išsiskyrė ir 20 m. bei 24 m. vairtuojai, kurie atitinkamai sukėlė po 82 eismo įvykius: 20-mečių sukeltose avarijose sužeisti 93 ir žuvo 6 žmonės, dėl 24-erių metų vairuotojų kaltės įvykusių eismo įvykių metu sužeisti 100 žmonių, žuvo 4.
2014 m. daugiausia avarijų iš 18-26 m. amžiaus vairuotojų grupės sukėlė 20 ir 23 m. asmenys – po 83 eismo įvykius: 20-mečių sukeltų avarijų metu sužeisti 109 žmonės, žuvo 5, 23 m. vairuotojų sukeltų eismo įvykių metu sužeistas 91 žmogus, žuvo 3.
Iš viso 2013 m. 18-26 m. amžiaus vairuotojų sukeltų avarijų metu sužeisti 936 žmonės, žuvo 52. 2014 m. minėtos amžiaus grupės vairuotojų sukeltų eismo įvykių metu sužeisti 847 asmenys, žuvo 49.
Be to, kaip rodo Lietuvos kelių policijos tarnybos pateikti duomenys, 18-26 m. amžiaus vairuotojų sukeltos avarijos, kuriose buvo sužeista ar žuvo žmonės, išsiskiria ir tuo, kad eismo įvykiai įvyko dėl kaltininkų neblaivumo. 2013 m. iš 18-26 m. amžiaus vairuotojų sukeltų 705 avarijų 122 įvyko dėl kaltininkų neblaivumo, 2014 m. iš minėtos amžiaus grupės vairuotojų sukeltų 660 eismo įvykių 127 įvyko dėl kaltininkų neblaivumo.
Siūlo pasverti, ar verta vadinti prieš kitus ir vėliau gailėtis
Portalo tv3.lt kalbintas daugkartinis Lietuvos ralio čempionas, lenktynininkas, ekstremalaus vairavimo instruktorius ir vairavimo mokytojas Vytautas Švedas teigė, jog 18-26 m. amžiaus vairuotojų grupė jau seniai yra įvardijama kaip pati pavojingiausia.
„25 metų žmogus jau tampa brandesnis, patiria vieną, kitą, trečią, septintą, devintą sukrėtimą ar vis kitokią emociją savo gyvenime, galų gale turi savo vaikų, mąstymas pasikeičia. Pačioje pradžioje suformuojamas jaunimui jų draugų, jų aplinkinių rato modelis, kad lyg ir jei tu važiuosi greičiau už kitus, lyg ir jei tu prasuksi ratus kažkur, praslysi gražiai, „padriftinsi“ ar pavaidinsi lenktynininką, griausmingai nuspaudęs akseleratoriaus pedalą ir pašiurpinęs aplink stovinčius, tai yra norma ir lyg tai tave išskiria iš kitų žmonių“, – aiškino R. Švedas.
„Tiems jaunuoliams stengiuosi įkalti į galvą, kad jokia garbė yra prasukti tuos ratus, praslysti, rizikuojant kito gyvybe, tai yra tavo keleivio, draugo, giminaičio ar stovinčio šalia nepažįstamo žmogaus. Tikrai tas vienas ar kitas susižavėjo šūksnis iš tavo draugų, pažįstamų neatperka to, ką tu gali padaryti, paslydęs, netinkamai pasirinkęs greitį, per staigiai pasukęs vairą ir ne taip sumanevravęs. Tu gali nuteisti save. Tada automatiškai kyla klausimas, ar Jūs norite pakeisti savo gyvenimą kardinaliai, sugadinti kitų žmonių gyvenimus ir apversti aukštyn kojom dešimčių žmonių gyvenimus dėl vieno neapdairumo, dėl vieno siekimo garbės“, – tęsė jauniesiems vairuotojams švietimo įstaigose mokymus vedantis lenktynininkas.
Jauti adrenalino perteklių – pirmyn į sportinę trasą
V. Švedas aiškino, jog vieno recepto, kaip reikėtų mažinti jaunuolių sukeliamų avarijų skaičių, nėra. Anot jo, reikėtų taikyti įvairias priemones – ir edukacinę, šviečiamąją veiklą, ir atsakomybės už Kelių eismo taisyklių pažeidimą griežtinimą. Pasak lenktynininko, galima diskutuoti ir apie visuotinį 0 promilių alkoholio reikalavimą vairuotojams.
Pašnekovas tiems vairuotojams, kurie mėgsta greitį ir šį potraukį mėgina išpildyti viešuose keliuose, ragina keliauti į sportines trasas.
„Jeigu jaučiate savo kraujyje adrenaliną, tada, kai jūs važiuojate greitai, tai yra krūva lenktynių pradedantiesiems nuo 14 metų, nuo 18 metų, kurie susirenka oficialiai Lietuvos automobilių sporto federacijos sukurtose lenktynėse su tėvų leidimais. Tada tie žmonės, kurie jautėsi neva labai „kieti“ draugų tarpe dėl to, kad dailiai slysdavo arba išgąsdindavo šalia sėdinčius keleivius, pasirodydavo, kad nieko neišmano ir yra prie pat tų paskutinių tose lenktynėse. Tada pasikeičia tas vaizdas“, – kalbėjo V. Švedas.
„Noriu pabrėžti, kad yra nemažai vietų, kur galima save išreikšti, kur savo potencialą, jeigu toks yra ar gali būti, pabandyti ir suprasti, kad tu nevaldai automobilio kiekvienoje situacijoje, o jis tave valdo. Kita vertus, automobilis yra didelis ginklas, kuris yra jauno žmogaus rankose ir kuo jis galingesnis, kuo didesnio kalibro, tuo jis pavojingesnis yra“, – aiškino lenktynininkas.