Oro ir sausumos keliai Europos Sąjungoje rusams uždaryti, todėl, analitiko Mariaus Laurinavičiaus vertinimu, teoriškai įmanoma, jog rusai naudotųsi šiais maršrutais. Tačiau praktiškai, dar trūksta įrodymų.
Iš Moldovos į Rusiją per Lietuvą vyksta „autobusai vaiduokliai“
Tyrimo autoriaus ir „Facebook“ bendruomenės „Mokėk keliauti“ įkūrėjo R. Pogorelio manymu, autobusai neatvažiuoja arba atvažiuoja labai vėluodami, nes užtrunka pasieniuose. Kadangi autobusai gali būti užlaikomi prie sienos ir kelias valandas, tai atitinkamai gali vėluoti 5–8 valandas.
Didžioji dalis šių autobusų per Lietuvą ir Latviją pravažiuoja tranzitu. Tačiau, remiantis tyrimu, kai kurie šių autobusų stoja Lietuvoje paimti keleivių. Galimybės įsėsti į šiuos autobusus stotyse nėra. Jie paprastai stoja priemiesčių degalinėse arba stočių prieigose paimti Lietuvos keleivių.
Apie vėlavimus Lietuvos keliautojai lieka neinformuoti. Pasak R. Pogorelio, lietuvių pora tokio „autobuso vaiduoklio“ iš viso nesulaukė, nors turėjo bilietus iš Daugpilio į Kauną.
„Kadangi Padnestrėje [Moldovos dalyje prie Ukrainos sienos] dislokuotos Rusijos kariuomenės nėra kaip papildyti, nes sausumos keliai uždaryti, oro keliai uždaryti, tai rusai turi ieškoti kitų kelių“, – kodėl rusams būtų palanku važiuoti šiais maršrutais, paaiškino R. Pogorelis.
Pagal jo atliktą tyrimą, akivaizdu, jog dauguma autobusų pravažiuoja pro Lietuvą ir Latviją tranzitu, tačiau yra ir tokių, kurie stoja Lietuvoje paimti keleivių. Šie autobusai paprastai nestoja Vilniaus ar Kauno stotyse. Stoja stočių prieigose arba priemiesčių degalinėse, pasak R. Pogorelio, dėl to, jog greičiausiai neturi leidimo vežti keleivių į Lietuvos stotis ar iš jų.
„Tai autobusas vaiduoklis. Niekas nežino, kada jis atvažiuos, ir kur sustos“, – išgirdo viena porelė Daugpilio stoties informacijoje.
Pasak R. Pogorelio, jie tądien autobuso taip ir nesulaukė, nors turėjo bilietus į Kauną. Jo manymu, autobusai neatvažiuoja arba atvažiuoja labai vėluodami, nes užtrunka pasieniuose. Tačiau apie šiuos trikdžius Lietuvos keliautojai lieka neinformuoti.
„Kartais užtrunka 2 val. Kartais užtrunka 7, 8 val. prie sienos. Iš tiesų, jeigu jūs nusipirksit bilietą į tokį autobusą, tai labai didelė tikimybė, kad neišvažiuosit arba bent jau neišvažiuosit laiku. Keliautojai palikti ant ledo su tokiu bilietu“, – įspėjo pašnekovas.
Kodėl keliauja per Lietuvą?
Visgi autobusai nesusiduria su Lietuvos pasieniečiais, nes pasienio kontrolės tarp Latvijos ir Lietuvos nėra. R. Pogorelis spekuliuoja, kad Baltarusijos pasienį šie maršrutai aplenkia dėl to, kad Rusijos pasieniečiai apie šiuos keistus maršrutus yra informuoti. Kita vertus, tai būtų papildomas vargas, kurio jiems visai nereikia.
Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos patarėjas Giedrius Mišutis tvirtino, kad šie autobusai būtų tikrinami Lietuvos pasienyje tik tokiu atveju, jei Lietuvą pasiektų per Baltarusiją.
Visgi „Mokėk keliauti“ įkūrėjo akimis, tarnyboms reikėtų patikrinti, kas iš tiesų šiais autobusais važinėja kartu su lietuviais. Taip pat pasikeisti informacija su Moldovos pareigūnais dėl šių autobusų maršrutų.
O G. Mišutis tikino, jog Lenkija ir Latvija, per kurias Šengeno erdvę kerta šie autobusai, skiria daugiau dėmesio maršrutiniams autobusams tikrinti.
Jo teigimu, didžioji dalis autobusų nepatikrinti nepravažiuoja, o patikrinimo metu apžiūrimi visų autobuso keleivių dokumentai. Todėl, jei tariami rusų kariai bandytų patekti į Šengeno erdvę su suklastotais dokumentais, jo manymu, jau būtų pastebėti.
Valstybės saugumo departamentas tv3.lt naujienų portalui tvirtino neturintis viešų komentarų šiuo klausimų.
R. Pogorelio surinko autobusų bendrovių sąrašą, kurių autobusų bilietai parduodami ir keliautojams iš Lietuvos: „Galiz“, „Cişmitrans“ ir keletas nežinomų pavežėjų.
Pogorelio akimis, dar keistesnė situacija yra autobusų maršrutų per Lietuvą į Ukrainą. „GloBus Travel“ ne tik stoja Lietuvoje, bet važiuoja ir per Ukrainą, ir per Rusiją. „Avtokombinat-1“ važiuoja nuo Maskvos iki Charkivo, stoja ir Lietuvoje, tačiau oficialiai registruojamas maršrutas yra Utena–Charkivas.
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos (LKVA) prezidentas: tokie važiavimai per Lietuvą kelia grėsmę šalies saugumui
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos (LKVA) prezidentas Gintaras Nakutis tvirtino, kad tokie važiavimai per Lietuvą kelia grėsmę šalies saugumui, ypač, jeigu lietuviai šiais autobusais važinėja.
Autobusai (Lukas Balandis/ BNS nuotr.)
„Lietuviams, keliaujantiems tokiais maršrutais, siūlome jų nesirinkti jau vien todėl, kad keliauti su neaiškios profesijos keleiviais, galimai – ir Rusijos kariškiais – gali būti labai nesaugu“, – ragino keliautojus G. Nakutis.
„Lietuviai nei patys neturėtų, kaip sakant, važinėti į Rusiją ir Baltarusiją, nei naudotis kažkokia transporto infrastruktūra ar bet kuo kitu, kas yra susiję su Rusija ir Baltarusija“, – siūlė M. Laurinavičius.
Tikrins, ar autobusai neteisėtai stoja Lietuvoje
Tačiau, pasak Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vyriausiojo specialisto Kristijono Ražicko, šie autobusai nestoja Lietuvos stotyse, nes privalo vykti per Lietuvą „uždaromis durimis“.
„Pareigūnams užduotis yra suformuota ir jau šią savaitę vykdo minėtų maršrutų patikrinimus. Visgi šiai akimirkai dar anksti daryti išvadas“, – apie patikrinimus, ar autobusai neteisėtai stoja Lietuvoje, informavo K. Ražickas.