Nemalonus kvapas gali ne tik erzinti žmogų, sukelti psichologinį diskomfortą - jis kartu gali skleisti ir nuodingas chemines medžiagas, kenkiančias žmogaus sveikatai.
Tačiau tokį nemalonų reiškinį įmanoma pažaboti. Tai išsiaiškinome, kuomet pradėjome domėtis Darbininkų kvartale gyvenančių žmonių iškelta problema.
Blogiausia – rytais
Darbininkų kvartale gyvenantys žmonės jau nebegali suskaičiuoti, kiek metų jie kenčia verdamo asfalto kvapą. Kodėl iki šiol tylėjo? Ogi netylėjo. Gyventojai tikina dar sovietmečiu dėl to kreipęsi į tuometinį partijos komitetą, Lietuvai atgavus Nepriklausomybę ir susikūrus seniūnijai - į šios vadovus. Niekas nesikeitė, todėl ir nuleidę rankas.
Blogiausiai žmonės jaučiasi rytais ir ypač - vasarą, mat tuomet sunku ištverti neatsivėrus langų. O kai atsiveria, rytais šeimas pabudina ne tik paukščių čiulbėjimas - asfalto (naftos) kvapas taip pat. Tą kvapą kęsti, gyventojų tikinimu, tenka maždaug iki 11 valandos dienos, ypač, kai pučia rytų ir pietryčių vėjai.
Praėjusią savaitę, matyt, būtent šių krypčių vėjai ir vyravo, tad žmonėms trūko kantrybė - jie kreipėsi į redakciją.
Kaltuosius nustatė patys
Kas dėl to kaltas, šilutiškiai taip pat gerai žino - UAB “Šilutės automobilių keliai”. Mat kaip tik šioji įmonė netoli savosios būstinės Žemaičių Naumiesčio gatvėje turi vietelę, kurioje gamina asfaltą. Pasak gyventojų, tos “gamyklėlės” pernelyg žemas kaminas. Jei jis būtų aukštesnis, iš jo kylantys dūmai neatsimuštų į greta jų namų esantį Šyšos parką. Gal tada ir nenusėstų tik Darbininkų kvartale, gal ir toliau nuskristų…
Darbininkų kvartalo gatvės šiuo metu remontuojamos, kai kurios - jau ir suremontuotos, asfaltuotos. Tad gyventojai sako, jog kai gatvė graži, kai dulkių nebeliko, norisi ir visapusiškai gražiai gyventi. O juo labiau nesinori savo sveikatą gadinti nežinia kokias chemines medžiagas į plaučius traukiant.
Investavo ir dar investuos
“Šilutės automobilių kelių” direktorius Almutas Dumašius sakė, jog įmonę nuolat tikrina aplinkosaugininkų komisijos, ir jei kaminai skleistų žmogaus sveikatai nuodingus dūmus, įmonės veikla jau seniai būtų uždrausta. Arba tektų mokėti milijonines baudas. Tuo tarpu “Šilutės automobilių keliams” duoti visi darbui reikalingi leidimai.
Kelininkai nesėdi sudėję rankų. Pasak A.Dumašiaus, tik šiemet įmonė į asfalto gamybą jau investavo apie 2 milijonus litų - nusipirko ir pastatė naują šiuolaikišką maišyklę, todėl ir ruošiamo asfalto kokybė žymiai pagerėjo, ir į orą sklindančių medžiagų gerokai sumažėjo. Dabar, direktoriaus tikinimu, kvapas jaučiamas ne visada - tik tuomet, kai yra žemas oro slėgis.
Direktorius sakė, jog ruošiant asfaltą į orą sklindantys aromatiniai angliavandeniliai turi kvapą, tačiau sveikatai jie nekenkia. Bet pažadėjo, jog bus svarstoma galimybė dar paaukštinti kaminą, kurio aukštis šiuo metu yra 45 m. “Bet šiemet investicijoms lėšų jau nebebus - sunkmetis koreguoja planus”, - sakė A.Dumašius.
Įkvepia chemines medžiagas
Ar cheminių medžiagų išties dūmuose būti galėtų, klausėme rajono pulmonologės gydytojos Vaidilutės Intienės. “Ir net labai galėtų, nes kaitinant asfaltą ne kokie nors fekalijų kvapai, o dervos garuoja”, - neabejoja medikė.
Be to, ji pastebėjo, kad nuolat patalpose tvyrantis erzinantis kvapas žmogų dar ir blogai psichologiškai veikia.
V.Intienė patarė gyventojams kreiptis į Klaipėdos visuomenės sveikatos centro Šilutės skyriaus specialistus, kurie ir turėtų užsiimti šiuo reikalu, t.y., kontroliuoti oro užterštumą, sekti, ar jis neviršija leistinų normų.
KVSC Šilutės skyriuje sužinojome, jog iki šiol šilutiškių prašymų ištirti oro taršą čia nebuvo gauta. Skyriaus vadovė Audronė Jurjonienė sakė, kad aitrius kvapus jaučiantys žmonės turėtų parašyti šiam skyriui prašymą ištirti situaciją. Prašymas bus perduotas KVSC laboratorijai Klaipėdoje, šios specialistai gyventojams patogiu laiku atvyks į jų namus. Jie tikrins, ar angliavandenilių ir lakių organinių junginių koncentracija ore neviršija leistinų normų. Tyrimas bus atliekamas nemokamai. O jei tokia koncentracija viršytų leistinas normas, bus imamasi griežtų priemonių - įmonė teršėja bus priversta mažinti oro taršą.
Vilija BUDRIKIENĖ