Rašyti komentarą...
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Bet. Jei sudėtume Valiiušaitį, stomą, Rubavičių, Donskį, spurgą, Čičinskją ir kt į krųvą. Tai kas gautųsi? Ar gautųsi laužas?

---
inž
V.Valiušaitis - inž; ***
V.Valiušaitis - inž; ***
Dėkoju už atidumą ir skiriamą laiką. Jūsų komentarus visada įdėmiai perskaitau. Deja, diskusijoms daug laiko neturiu. Bet tema mane sudomino, pažadino minčių kitam komentarui. Jeigu ir ne visai tiesiogiai, pasistengsiu apie tai parašyti gruodzio 27 d. Ačiū, ir kuo geriausios kloties!
Nesitikėjau tokio rimto Jūsų atsakymo. Aš su tuo pilnai sutinku, nors , mano nuomone, jis - dar nepilnas.
"Būdas, kuriuo SĄMONĖ apdoroja informaciją,yra ne tik institucijų egzistavimo pagrindas, bet ir raktas į supratimą, kokiu būdu neformalūs apribojimai atlieka svarbų vaidmenį nustatant pasirinkimų parametrus tiek trumpalaikėje perspektyvoje , tiek ilgalaikėje..."
"Nors be šių neformalių apribojimų egzistuoja ir formalios taisyklės, jos RETAI veikia kaip akivaizdus ir tiesioginis pasirinkimo šaltinis kasdieniniame gyvenime."
Kaip aš suprantu, Jūs sutinkate, kad neformalūs apribojimai sukuria tai žmonių grupei (valstybei) esamu laiku ir esamomis sąlygomis pačius realiausius ir pačius efektyviausius formalius apribojimus - institucijas. O neformalius apribojimus sukuria sąmonė - pagrindinė žymė , kuri skiria žmogų nuo gyvulio, ir yra modeliuojama protiniais veiksmais, mąstymu. Mąstymo BŪDAS ir yra raktas.Yra du mąstymo būdai: kreacionistinė pažiūra ir autogeninė evoliucija. Autogeninė evoliucija, mano nuomone,-atsitiktinumų teorija. Jūs rašote: " Lietuvos valstybės atgydavo dėka neformalių institucijų. Kokių?" Kas padėjo Lietuvai išlikti per tuos , Jūsų minimus, 300 metų, daugelį kartų radikaliai keičiant jos formalias institucijas? Negi kultūra, kuri ir pati buvo keičiama ir naikinama? Bet, kaip rašote, kultūra yra tik dalis.Svarbiausia Lietuvos neformali "institucija - organizacija", padėjusi išlikti per tą laiką, yra "krikščioniška išmintis", krikščioniška sąmonė. Blogai, kai krikščionišką sąmonę pakeičia šiuolaikinė "maxsimų" sąmonė, kai maxsima tampa bažnyčia, o televizorius- altoriumi. Tik nelyginkite Vakarų: jie nebuvo paleisti iš "zonos", įpratę laisvėje, nors ir Vakaruose progresuoja ta dvasinė "liga".
Gerai, pamąstykime. Nors tai užtruks.
--------------
Jau pažiūrėjau, kokie Lietuvą buvo palietę "užkariavimai ar pavergimai", kas iššaukdavo formalių taisyklių radikalią kaitą. Remiantis A.Bumblausko šaltiniu, išskirtini šie etapai:
1. 1385-1569----Lenkijos viešpatavimas unijoje.
2. 1569-1795---Rusijos, Švedijos okupacija 1655-1660/1661, Lenkijai valdant.
3. 1795-1915 ---Rusijos aneksija (plius 1812 Prancūzijos okupacija).
4. 1915-1918---Vokietijos okupacija.
5. 1940-1941---SSSR aneksija.
6. 1941-1945---Vokietijos okupacija.
7. 1945-1990---SSSR reaneksija.
-----------------------
Susidaro daugiau nei 300 metų nelaisvės. Apsirikau.

PS. Nesu nei istorikas, nei institucionalistas. Tyrinėju antreprenerystę, kas ir atvedė mane prie tų institucijų. Jų kokybė, įrodinėjama, nulemia antreprenerystės lygį. Kartu ir valstybės klestėjimą ar skurdą.
V.Valiušaitis - inž.; ***
V.Valiušaitis - inž.; ***
Labai įdomi mintis: "geras pavyzdys yra Lietuvos išlikimas per tuos minėtus 300 metų, daugelį kartų radikaliai keičiant jos FORMALIAS institucijas. Lietuvos valstybės atgydavo dėka neformalių institucijų. Kokių?" Geras klausimas. Pabandykime drauge pamąstyti.
Jūs jau berods antrą kartą pabrėžiate sąmonės reikšmę institucijų sandaroje.
Sutinku. Tai pirmiausia sietina su NEformaliosiomis institucijomis.
Neturiu savų tyrimų, todėl pasinaudosiu (nors) minėtu North'u, ką jis įrodinėja apie tai:
1. 61 psl.: "Būdas, kuriuo SĄMONĖ apdoroja informaciją, yra ne tik institucijų egzistavimo pagrindas, bet ir raktas į supratimą, kokiu būdu neformalūs apribojimai atlieka svarbų vaidmenį nustatant pasirinkimų parametrus tiek trumpalaikėje perspektyvoje, tiek ilgalaikėje..."
2. Iš kur kyla neformalūs apribojimai? Jie kyla iš "socialiai perduodamos informacijos ir yra paveldo, kurį vadiname KULTŪRA, dalis. Tai, kaip protas apdoroja informaciją, priklauso nuo smegenų mokslumo galių, kurias apibrėžia jų programavimas kalbos struktūromis, leidžiančiomis koduoti jutiminę, vertybinę, moralinę ir faktinę informaciją. Kitaip kultūrą galima apibrėžti kaip perdavimą iš vienos kartos į kartą (mokymosi ir imitavimo būdu) žinių, vertybių bei kitų eiksnių, darančių įtaką elgsenai" (54 psl.).
3. Įdomių pavyzdžių pateikia North'as apie neformalius apribojimus.
Neformalūs apribojimai veikia visus. Kasdieninėje mūsų saveikoje su kitais: šeimoje, socialiniuose santykiuose ar verslo veikloje. Nors be šių neformalių apribojimų egzistuoja ir formalios taisyklės, jos RETAI veikia kaip akivaizdus ir tiesioginis pasirinkimo šaltinis kasdieniniame gyvenime.
"Tai, kad neformalūs apribojimai yra svarbūs savaime (o ne kaip formalių taisyklių priedėliai) liudija faktas, jog tos pačios Formalios taisyklės ir(arba) konstitucijos, primestos skirtingoms visuomenėms, duoda skirtingus rezultatus. Radikali institucinė kaita tokia, kaip revoliucija, užkariavimas ar pavergimas, neabejotinai atneša naujų rezultatų. Tačiau labiausiai stebinantis dalykas (nors jis retai suvokiamas, ypač revoliucinių šauklių) yra tai, kad net radikaliai pasikeitus taisyklėms, daugybė gyvenimo aspektų išlieka nepakitę. Japonijos kultūra atlaikė JAV okupaciją po II-jo pasaulinio karo. Porevoliucinė JAV visuomenė išliko beveik tokia pat, kaip ir kolonijiniais laikais. Žydai, kurdai ir kitos grupės ištisus šimtmečius išliko nepaisant nuolatinio formalaus jų statuso keitimosi. net Rusijos revoliucija, bene pati radikaliausia iš mums žinomų formalių visuomenės transformacijų, negali būti visiškai suprasta neišsiaiškinusneišsiaiškinus daugelio neformalių apribojimų išlikimo priežasčių... ".

Manau, kad čia labai geras pavyzdys yra Lietuvos išlikimas per tuos minėtus 300 metų, daugelį kartų radikaliai keičiant jos FORMALIAS institucijas. Lietuvos valstybės atgydavo dėka neformalių institucijų. Kokių?
Tačiau apie tai, esu tikras, geriau galėtų parašyti šio straipsnio autorius.
Lietuvoje jei keičiasi santvarka, tai valdžia pirmiausia apiplėšia savo "pavaldinius". Potem su paslaugių inteligentų pagalba meluoja ir kiršina gyventojus, kad savo viešą apgaulę pateiktų žmonėms kaip didžiausią tautinę laimę. Taip ir valiušaičiavimai. Tipo mąstome, kritikuojame, iš tiesų tai tik sektantiškas užkeikimų kartojimas.
"Institucijos yra apribojimai- taisyklės, kurias nustato žmonės sąmoningai..." tas yra tiesa. Bet reikalingas sąmoningumas, sukurti ir laikytis tų taisyklių. Jeigu taisyklės ir bus sukurtos( o tam jau reikalinga sąmonė), tai kad jos galėtų veikti, taip pat bus reikalinga žmonių sąmonė. Kelių taisyklės- apribojimai yra panašūs visose valstybėse, bet jų pažeidimų daugiau ten, kur žemesnė žmonių sąmonė. Ar vienodai veiks tos pačios taisyklės - apribojimai kalėjime ir laisvėje?
Ar Jums neatrodo, kad tam tikrus rėmus žmonių sąveikai pirmiausia nustato toje sąveikoje esančių žmonių sąmonė, pagal kurią ir kuriamos institucijos? O tų institucijų kūrimas , tobulinimas ir efektyvumas, argi netiesiogiai proporcingas valstybės, kur vyksta tas procesas bendram gyventojų sąmonės lygiui?
Išeitis - viena: žmonių sąmonės, moralės, dvasingumo, mąstymo skatinimas, kreacionistinės pažiūros formavimas.
Blogai, kad Amerika (US) atima 70 000 Lt (:2,5= ?, dol). Bet kiek Tamsta uždirbate? Negi visą uždarbį atima?
matyt, Tamsta, bizniuką susikūrėt? Ar sunku tai buvo padaryti? Beje, kaip gavote vizą? Aš tai gavau 10-čiai metų, nes vykau į komandiruotę. O Jūs? nelegalas? Kaip mano sūnėnas Kęstas.
Ka reiskia "neteisk Amerikos"? Amerikoniska valdzia atima is manes 70 000 Litu (!) kasmet, isleidzia visokiems niekams, as gaunu shpyga, bet negaliu jos vertinti? Dar ir kaip galiu.
REKLAMA
REKLAMA

Skaitomiausios naujienos




Į viršų