• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Apsukrus verslininkas bankrotais lipa kaip laiptais į sėkmę

Vienas prisikelia iš pelenų, kitas prasmenga skradžiai žemę

Turizmo verslą sudegino milijoninės skolos, tačiau netrukus jis atgimė kitu, neva Kipre registruotų bendrovių pavidalu: bankrotų triukais skandalingai pagarsėjęs vilnietis verslininkas Martynas Laivys ir toliau vilioja patiklius keliautojus. Maždaug 2003 m. pradėjęs vadovauti tarptautinio kelionių organizatoriaus „Tez Tour“ bendrovei Lietuvoje, M.Laivys šoktelėjo iki grupės, atsakingos už plėtros projektus kitose Europos šalyse, vadovo pareigų. 2007-aisiais „Tez Tour“ kolektyvas jam suteikė „Auksinio metų boso“ titulą, tačiau 2009 m. pradžioje kelionių organizatorius staiga pareiškė keliantis sparnus.

„Turiu naujų ambicingų tikslų, tačiau kol kas norėčiau susilaikyti nuo platesnių komentarų. Kartu su „Tez Tour“ nueitą kelią laikau neįkainojama vertybe ir esu tikras, kad šios kompanijos perspektyvos puikios“, – tada paslaptingai kalbėjo M.Laivys.

REKLAMA
REKLAMA

Netrukus jis fotografams pozavo ant lėktuvo trapo: mat ėmė vadovauti turizmo paslaugas teikiančiai bendrovei „Star Team Group“ bei antrinėms jos įmonėms „Star Holidays“ ir „Star1 Airlines“. Siūlydamas mažesnes nei rinkos kainas, naujai sukurtas holdingas nuviliojo kelionių mėgėjus nuo konkurentų, tarp kurių buvo ir ankstesnė M. Laivio darbovietė – kompanija „Tez Tour“. Po metų dėl nesumokėtų mokesčių buvo areštuotas nuomotas lėktuvas, o bendrovėms iškeltos bankroto bylos.

REKLAMA

15 mln. litų – tokį bendrą holdingo nuostolį nustatė bankroto administratoriai. Teismai M.Laivio pasigailėjo: atsižvelgus į tai, kad vyras neturi turto, neuždirba, privalo išlaikyti tris mažamečius vaikus, buvo priteista padengti tik dalį – apie 3 mln. litų – patirtų nuostolių.

„Auksinis“ beturtis berniukas šiandien vėl sukasi turizmo versle. Tik jo užuomazgos – neva Kipre registruotose paslaptingose bendrovėse. Pats M.Laivys apie grįžimą į verslą bei pradinį kapitalą (bendrovė nuomojasi du orlaivius) kalbėti nepanoro.

REKLAMA
REKLAMA

Klientai patyrė šoką

Jau 2010-ųjų rugsėjį poilsines keliones ar šiaip skrydžių bilietus įsigiję asmenys ėmė nerimauti, kad bendrovei „Star Team Group“ ir antrinėms jos įmonėms gresia bankrotas. M.Laivys ir jo pavaldiniai ramino, neva tai – konkurentų pramanai. Vis dėlto mėnesio pabaigoje skrydžiai buvo atšaukti, Dubline dėl nesumokėtų mokesčių sulaikytas bendrovės „Star1 Airlines“ nuomotas lėktuvas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Spalio 1-ąją, praėjus valandai po vidurnakčio, vis dar abejojantiems klientams buvo oficialiai pranešta: „UAB „Star Team Group“, neradusi papildomų galimybių finansuoti savo valdomos įmonės UAB „Star1 Airlines“ veiklos ir atsižvelgdama į tai, kad UAB „Star1 Airlines“ neturi galimybės savo veikloje naudoti pagrindinės priemonės – Dubline sulaikyto orlaivio, priėmė sprendimą kreiptis į teismą dėl bankroto bylos iškėlimo UAB „Star1 Airlines“.“ M.Laivys kreipėsi į teismą dėl UAB „Star1 Airlines“ bankroto bylos iškėlimo. Bankroto byla buvo iškelta ir UAB „Star Team Group“.

REKLAMA

Šiame „džiugiame“ pranešime klientai buvo raminami, kad jokios tragedijos neįvyko – dėl pinigų grąžinimo jie turi kreiptis tiesiogiai į „Star1 Airlines“ elektroniniu paštu, o įsigijusieji skrydžio bilietus kelionių agentūrose privalo raštu pateikti prašymą grąžinti pinigus per kelionių agentūrą, kurioje pirko bilietus. „Bendrovės vadovybė apgailestauja dėl „Star1 Airlines“ keleiviams ir partneriams sukeltų nepatogumų“, – toks buvo M.Laivio atsisveikinimas su apgautais, šoką patyrusiais klientais.

REKLAMA

Milijoniniai nuostoliai

„Star Team Group“ bankroto administratorius Kęstutis Butkus nustatė, kad šios pagrindinės bendrovės įsiskolinimai – 15,089 mln. litų. Panašią sumą teko nurašyti, nes turto bendrovė beveik neturėjo – tik biuro įrangos ir debitorinių skolų.

Iš šios sumos daugiausia, apie 10,2 mln. litų, bankrutavusi bendrovė buvo skolinga antrinei savo įmonei, taip pat bankrutuojančiai oro bendrovei „Star1 Airlines“. Dar apie 1,5 mln. litų neteko partneriai iš Egipto, 0,5 mln. litų – iš Turkijos. Už neįvykdytas keliones į kreditorių eilę stojo apie tūkstantį kreditorių, ir tik nedidelė dalis atgavo pinigus iš draudimo.K.Butkaus teigimu, „Star1 Airlines“ bankrotą lėmė nuostolinga „Star Holidays“ veikla. Tuo metu vyko didžiulis karas dėl klientų tarp „Tez Tour“, „Novaturo“ ir „Star Holidays“, buvo dempinguojamos kainos. „Star Holidays“ nesugebėjo suvaldyti nuostolių.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

M.Laivys nesėkmingo, vos metus trukusio verslo situaciją aiškino kiek kitaip. Girdi, „Star Team Group“ ir jai priklausiusios bendrovės bankrutavo dėl finansinių partnerių pasitraukimo, neplanuotų nuostolių dėl Islandijos ugnikalnio išsiveržimo bei konkurento „Tez Tour“ iškelto 1,3 mln. litų ieškinio, dėl kurio teismas buvo priėmęs nutartį areštuoti UAB „Star Team Group“, UAB „Star Holidays“ akcijas ir jo paties turtą. „Tez Tour“ ieškinį esą pralaimėjo, tačiau tada priimtos laikinosios turto arešto priemonės neva pakenkė bendrovių veiklai ir reputacijai, tapo sunkiau rasti naujų investuotojų.

REKLAMA

Karštasis rugpjūtis

Praėjusiųjų metų vasaros pabaigoje M.Laivys patyrė skaudžius dviejų bankroto administratorių dūrius. Abu jie kreipėsi į teismus ir prašė, kad bendrovių patirtus milijoninius nuostolius padengtų pats M.Laivys. Rugpjūčio 26 d. Lietuvos apeliacinis teismas iš dalies patenkino ieškovo – bankrutavusios UAB „Star1 Airlines“ – apeliacinį skundą, kuriuo buvo prašoma panaikinti Vilniaus apygardos teismo sprendimą ir priteisti iš M.Laivio bendrovei padarytą žalą – 10 116 404,49 lito. Pirmos instancijos teisme M.Laivys išsisuko – ieškinys buvo atmestas.

REKLAMA

Galima spėti, kad šįkart M.Laivys suvokė neišsisuksiąs, mat teismo prašė, jei bus priteista atlyginti nuostolius, išieškomą sumą kiek galima sumažinti. Atsakovas apeliavo kartu su sutuoktine turintis nekilnojamojo turto vos už 203 tūkst. litų, o neįkeisto bankui – tik už 34 tūkst. litų. Be to, teigė privalantis išlaikyti tris mažamečius vaikus.

„Akivaizdu, kad priteisus visą nuostolių sumą itin neigiamų ir nepriimtinai sunkių pasekmių patirs ne tik atsakovas, bet ir jo šeima (...) Teisingumo principas reikalauja paisyti ir kalto asmens interesų, t. y. kad jam liktų nors minimalių socialiai ir ekonomiškai oraus gyvenimo perspektyvų, kad jam taikomos priemonės neįstumtų jo į ekonomiškai beviltišką situaciją“, – M.Laivio graudenimais patikėjo teismas ir ieškinio sumą sumažino keturiskart – priteisė jo paties vadovautai bankrutavusiai bendrovei „Star1 Airlines“ sumokėti 2,5 mln. litų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Rugpjūčio 30-ąją Lietuvos apeliacinis teismas M.Laiviui pranešė dar vieną nemalonią žinią – atmetė jo apeliacinį skundą dėl pirmos instancijos teismo sprendimo. Pastarasis buvo nusprendęs, kad M.Laivys ir jo vadovauta UAB „Star Team Group“ privalo solidariai atlyginti bendrovei „Star1 Airlines“ padarytą beveik 472 tūkst. litų žalą, o nuo bylos iškėlimo iki teismo sprendimo įvykdymo dienos turi mokėti dar ir 5–6 proc. metines palūkanas. Ši skola atsirado gana keistomis aplinkybėmis. 2009 m. birželio 15 d. UAB „Star1 Airlines“ ir UAB „Star Team Group“ sudarė administravimo ir konsultacinių paslaugų teikimo sutartį, pagal kurią UAB „Star Team Group“ įsipareigojo teikti administravimo ir konsultavimo paslaugas. UAB „Star Team Group“ nuo 2009 m. liepos 31 d. iki 2010 m. spalio 29 d. išrašytos PVM sąskaitos faktūros už administravimo ir konsultavimo paslaugas bei banko sąskaitos išrašai patvirtino, kad už suteiktas konsultavimo ir administravimo paslaugas „Star1 Airlines“ bendrovei „Star Team Group“ sumokėjo 471 693,34 lito. Tačiau tarp perimtų įmonės dokumentų bankroto administratorius nerado nė vienos suteiktų paslaugų ataskaitos bei dokumentų, kurie patvirtintų, kad buvo suteiktos realios konsultavimo ir administravimo paslaugos. Kitaip sakant, vienai bendrovei vadovavęs M.Laivys beveik pusę milijono litų vėliau „permetė“ į kitą savo bendrovę. Teismas konstatavo, kad tokia sutartis yra nesąžininga. Dar daugiau, nurodoma, kad „Star1 Airlines“ jau 2009 m. balandžio 7 d. buvo faktiškai nemoki. Taigi iš naujai į turizmo verslą puolusio M.Laivio antstoliai privalėtų išieškoti beveik 3 mln. litų.

REKLAMA

Lyg Feniksas iš pelenų

„Pastarosiomis dienomis akis vis užkliūva už straipsnių apie bankrutuojančias kelionių agentūras ir besisteigiančias naujas. Apima nuoširdus pyktis: mes buvome tarp tų šeimų, kurios taip ir neatgavo pinigų iš bankrutavusios „Star Holidays“. Likome be atostogų ir patyrėme neišdildomų blogų įspūdžių. Nežabotą pyktį kelia tai, kad tie patys veidai, anąkart sėkmingai mums pardavę atostogų paketą, kuriuo taip ir neteko pasinaudoti, dabar vėl siūlo keliones, tik jau nauju pavadinimu – „Go Planet Travel“, – vilnietė Asta piktinasi, kad verslo nevykėliai vėl agituoja patiklius klientus, ir prašo paaiškinti, kodėl bankrutavusių įmonių vadovams leidžiama toliau verstis ta pačia veikla, nors jie sužlugdė tūkstančių žmonių atostogas ir liko jiems skolingi. Asta nevisiškai teisi. Kelionių organizatoriui „Go Planet Travel“ vadovavo bent keli direktoriai, pastaruoju metu, Registrų centro duomenimis, – Vidmantas Stonys. O štai šios bendrovės „sesutės“ – atvykstamojo turizmo UAB „Go Baltic Travel“ – direktorius tikrai yra tas pats M.Laivys. Abi šios bendrovės turi dar vieną „seserį“ – mažiau nei prieš metus vežėjo pažymėjimą gavusią oro bendrovę „Grand Cru Airlines“, kuriai vadovauja bankrutavusios „Aurelos“ direktorius Valdas Barakauskas. „Grand Cru Airlines“ bendrovė nuomoja du orlaivius. Oficialiai teigiama, kad nei M.Laivys, nei kiti Lietuvos turizmo versle žinomi asmenys nėra šių bendrovių savininkai. Registrų centro duomenimis, vienintelė abiejų turizmo bendrovių akcininkė – Kipre registruota bendrovė „Grand Go Group Ltd.“. Ji valdo ir 51 proc. „Grand Cru Airlines“ akcijų. Kiti 49 proc. priklauso taip pat Kipre registruotai bendrovei „Brenalan Investments Ltd.“.

REKLAMA

Neseniai skrydžius pristačiusios bendrovės „Grand Cru Airlines“ atstovai teigė, kad „Grand Go Group Ltd.“ steigėjas yra Chambis Charalambousas, turintis beveik 20 metų patirtį turizmo versle. Teigta, kad jam priklauso Kipre veikianti turizmo bendrovė „A.CH Group“.

Redakcija panūdo sužinoti, kokios priežastys paskatino ilgametę verslo patirtį turintį graiką partneriais pasirinkti anksčiau bankrutavusius Lietuvos verslininkus. Iš Kipro atėjo atsakymas – tokių bendrovių čia nėra. Gal atsakymas klaidingas? Tačiau ir visagalis internetas pažeria neigiamą atsakymą. Ch.Charalambouso taip pat nepavyksta aptikti.

REKLAMA
REKLAMA

Kaip suprasti: vienas verslininkas prisikelia iš pelenų, kitas prasmenga skradžiai žemę? Tikėdamiesi, kad šią mįslę padės įminti pats M.Laivys, bandome jo ieškoti. O jis elgiasi panašiai, kaip ir prieš „Star Team Group“ bankrotą, – į nepažįstamus skambučius neatsiliepia. Galiausiai neapsikentęs ilgai ir nuobodžiai čirškiančio telefono, skambutį atmeta. „Verslas su Rusija sekasi normaliai“, – vos prisistačius ir nespėjus nieko paklausti, raportuoja M.Laivys ir iškart nuliūdina, kad negali kalbėti, nes dalyvauja susitikime. Tačiau paskiria laiką, kada būtų galima jį pakalbinti.

Pažadėtu „laisvu“ laiku ir vėliau atsakas vienas: arba auksinis berniukas telefonu neatsiliepia, arba pasigirsta trumpi pypsėjimai. Gal pabūgo, kad spausime prie sienos grąžinti beveik 3 mln. litų skolą?  

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų