Seminarus organizuoja „Chevron“
Į Lietuvą atvykę žymūs amerikiečių mokslininkai siekė informuoti apie skalūnų dujas ir jų gavimo procesą. Susitikime su mokslininkais dalyvavo Seimo ir Vyriausybės nariai.
„Tai yra darbiniai seminarai. Mes norime, kad vyriausybės, įstatymų leidybos atstovai turetų galimybę išgristi iš pasaulinės klasės ekspertų, kas yra skalūnų dujos, kad jie butu gerai informuoti ir galėtų patys prisiimti atsakomybę“, – tvirtino seminaro organizatorius Davidas Goldwynas, žymus mokslininkas energetikos saugumo ir gavybos pramonės srityje.
„Tikslas yra ne propaguoti čia skalūnų dujas, mes tiesiog atnešėme informaciją, kad Lietuvoje būtų aišku, ką reikia daryti ir kaip reikia daryti“, – teigia jis.
Ponas Goldwynas neneigė, kad seminarų organizavimą finansuoja „Chevron“, tačiau patikino, kad kompanija nesikiša į seminarų turinį.
Rizika visada yra, bet nedidelė
Seminare daug dėmesio buvo skiriama skalūnų dujų gavybos technologijoms. Naftos geologas iš Durhamo universiteto Richardas Daviesas kalbėjo apie plėšimo technologiją, naudojamą plėšyti skalūnus, kad atpalaiduotų dujas.
„Ar gali teršti vandeningus sluoksnius? Mes turime statistiką, pagal kurią nei vienas plyšis nepakyla daugiau nei 650 metrų. Plyšiai nepakyla taip aukštai. Statistika rodo, kad vandens užteršimas yra mažai įtikėtinas“, – tikino mokslininkas.
Williamas Fleckensteinas, Kolorado aukštosios kalnakasybos mokyklos atstovas, tikino, kad hidraulinis plėšymas yra sena ir patikima technologija, kuri JAV naudojama jau daugiau nei 60 metų.
Mokslininkai atkreipė dėmesį ir į susirūpinimą dėl plėšymo technologijoje naudojamų cheminių medžiagų poveikio aplinkai. Pasak jų, alternatyvūs plėšymo skysčiai jau yra tyrinėjami.
„Yra daug variantų tokių skysčių, pavyzdžiui dyzelinis kuras, azoto putos ir kiti. Ieškoma kuo mažiau toksiškų ir žalesnių priemonių. Tačiau pavojingų medžiagų yra ir pačiose skalūnuose, kurios gali turėti įtakos vandeniui“, – tam tikro pavojaus neneigė mokslininkai.
Kalbėdami apie vietinių bendruomenių susirūpinimą mokslininkai atkreipė dėmesį į ženklią ekonominą naudą, kurią gauna skalūnų dujų išgavimo vietovėse gyvenantys žmonės.
Jie puikiai supranta socialinį susirūpinimą, kad vanduo gali būti užterštas. Tačiau, pasak mokslininkų, dėl to būtina viską paaiškinti ir sumažinti įtampą, prižiūrint, kad aplinkai būtų kuo mažiau įtakos.
„Kiekviena energetikos technologija turi smulkios rizikos lygį. Tačiau ši rizika nėra tokia reikšminga, kaip gali atrodyti kai kuriems žmonėms“, – tvirtino R. Daviesas.
Projektas nebus stabdomas
Primename, kad sutarties pasirašymą su investuotojais pasiūlė stabdyti Seimo Aplinkos apsaugos bei Ekonomikos komitetai. Komitetuose išreikšta nuomonė, kad prieš pasirašant sutartį, tūri būtini priimti atitinkami teisės aktai, kurie reglamentuotų skalūnų žvalgybą ir gavybą.
Tačiau galutinį sprendimą priims Vyriausybė. Premjeras Algirdas Butkevičius yra pareiškęs, kad „Chevron“ laimėtas konkursas nebus stabdomas. Pasak ministro pirmininko, siekiama skalūnų žvalgybą ir gavybą atskirti į du atskirus etapus. A. Butkevičius pritaria, kad iki galutinio sutarties pasirašymo dar reikia skubos tvarka keisti įstatyminę bazę.
Skalūnų gavybai priešinasi vietinės bendruomenės. Vilniuje jos surengė jau ne vieną protesto akciją. Pasak Premjero, bus siekiama įtikinti vietinius gyventojus, kad skalūnų žvalgyba ir gavyba nėra pavojinga.