Pavyzdžiui, jei naršydami užsienio internetiniame puslapyje aptinkate Lietuvos alkoholio gamintojų reklamą užsienio kalba, tai nelaikoma įstatymo pažeidimu.
Nusikaltimo neįžvelgia
Telefonu naršant internetiniame puslapyje užsienio puslapyje, iššoko reklamos skydelis, anglų kalba reklamuojantis lietuvišką degtinę. Paspaudusi ant reklamos, buvau nuvesta į to paties gamintojo puslapį, kuriame reklamuojami įvairūs gamintojo gėrimai.
Alkoholio reklamos internete kontrolę vykdo Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD). Tačiau, pasak Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vedėjo Jurgio Kazlausko, minėtoji reklama nėra nusikaltimas ir negali būti tiriama, nes akivaizdžiai skirta užsienio rinkai.
„Tas puslapis nėra skirtas lietuviškai rinkai. Ir sakykime, nedraudžiama Lietuvos gamintojams reklamuotis užsienio rinkoms, teikti reklamą tai užsienio rinkai. Galbūt prekiaujama ta reklama Didžiojoje Britanijoje ar dar kažkur“, - tv3.lt kalbėjo J. Kazlauskas.
Svarbiausia, sako J. Kazlauskas, kad reklama nebūtų skirta Lietuvos rinkai. Maža to, J. Kazlauskas atskleidė, kad Lietuvos alkoholio gamintojai gali reklamuotis socialiniuose tinkluose ir nebus baudžiami.
„Jie gali netgi susikurti kažkokią paskyrą socialiniame tinkle, akivaizdžiai nukreiptą į visai kitų šalių rinką anglų kalba, angliškai viskas aprašyta, Anglijos prekybos vietos nurodytos“, - sakė J. Kazlauskas.
Minėtą reklamą NTAKD imtųsi tirti tik, jei puslapis būtų skirtas lietuvių rinkai, būtų akivaizdu, kad alkoholinis gėrimas parduodamas Lietuvoje. Tokiu atveju alkoholio gamintojas gautų rekomendaciją reklamą kuo skubiau pašalinti.
Tiesa, praėjus dienai po skambučio, NTAKD portalą tv3.lt informavo, kad panašių skundų sulaukė ir daugiau, todėl ketina inicijuoti tyrimą.
Reklamą skyrė užsieniui
Išsamesnio komentaro dėl susidariusios situacijos paprašėme ir reklamoje pasirodžiusios degtinės gamintojo UAB „Stumbras“. Įmonė informavo, kad minėtoji reklama skirta išskirtinai užsienio rinkai.
„AB „MV Group Production“ gaminama „Lithuanian vodka“ degtinė yra eksportuojama į 19 šalių visame pasaulyje, pvz., JAV, Didžiąją Britaniją, Airiją, Ispaniją, Italiją, Suomiją, Daniją ir kt. Dėl kokių priežasčių tokia eksporto rinkoms skirta reklama matoma ir Lietuvoje, mes užklausime ir reklamas planuojančios agentūros, kuri ir užsako reklamos paslaugas užsienio rinkoms skirtuose portaluose“, - tv3.lt atsakė „MV Group“ atstovė Kristina Sakavičienė.
Abejoja, ar tai klaida
Tiesa, gali nutikti taip, kad lietuvių gamintojų užsieniui sukurta reklama vartotoją pasiekia per klaidą, pavyzdžiui, sukvailiojus jo IP adresui
Tačiau portalas tv3.lt pasikonsultavo su internetinės reklamos specialistu, kuris, pažiūrėjęs puslapį, kuriame iššoko reklama, ir pačią reklamą, suabejojo, ar tai klaida. Jo teigimu, reklamą puslapyje matė ir jis, ir jo kolegos.
„Klaidos tikimybė, kad reklama pirkta neva rodyti britams, bet rodoma lietuviams, teoriškai įmanoma. Iš to, kad jūs atsiuntėte man nuorodą ir aš irgi matau, man nepanašu į netyčia. Čia grynai žaidimas, kai rado skylę įstatyme ir ja pasinaudojo. Teoriškai su tokias duomenimis būtų galima inicijuoti tyrimą“, - tv3.lt aiškino specialistas.
Jis taip pat paaiškino, kas šiuo atveju turėtų prisiimti atsakomybę. Reklamos skydelis naudoja reklamos technologijos agentūros „Adform“ paslaugas – tai instrumentas, leidžiantis įdėti reklamą. Tačiau jis netikrina, kokia reklama įdedama. Per šį instrumentą taip pat galima apriboti, kas matys reklamą.
„Tai labai aiškiai pasakoma, kad reklama rodoma geografinėje plotmėje, kažkokiai lyčiai, amžiaus grupei – labai didelis spektras tų galimybių. Gali pasirinkti, ar rodyti lietuviams, ar užsieniečiams, esantiems Lietuvoje. Yra technologinės galimybės. <...> Čia matau problemą, kad kontroliuojanti institucija ir įstatymų leidėjas nesupranta šitų technologijų, kaip tai veikia“, - sakė pašnekovas.
Pritaria tyrimui
Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkė valstietė Agnė Širinskienė iki šiol negirdėjo apie panašius reklamos „nutekėjimo“ atvejus, bet teigė, kad užfiksavus tokią reklamą turi būti pradėtas tyrimas.
„Jeigu kažkas yra gaminama užsienio rinkai, į tą užsienio rinką turi ir patekti. Lietuvos rinkoje ta reklama negali būti naudojama. Ji neturi išlįsti, nes tai yra reklamos pažeidimas.
Bendras principas yra toks, kad alkoholio gamintojams nėra draudžiama kitoms rinkoms gaminti reklamą, bet ta reklama turi pasirodyti Lietuvoje. Jeigu kažkokia reklama pasirodo Lietuvoje, tai ji neturi pasirodyti. Turi prasidėti kažkoks tyrimas“, - tv3.lt sakė A. Širinskienė.
Laiko tai įstatymo spraga
Pernai Seime balsuojant dėl Alkoholio kontrolės įstatymo pataisų, Liberalų sąjūdžio narys Simonas Gentvilas pasisakė prieš pakeitimus, numatančius ir alkoholio reklamos draudimą, ir alkoholio prekybos apribojimus.
Supažindintas su konkrečiu reklamos atveju, parlamentaras pripažino, kad tai – akivaizdi įstatymo spraga.
„Internetas yra necenzūruojamas. IP adresas gali būti vieną kartą lietuviškas, kitą kartą – rodyti užsienietišką. Bet čia akmuo yra ir į alkoholio reklamos davėjų daržą, ką jie tikrai gali reguliuoti – kanalus, per kur reguliuoti.
Aš pats sudūręs esu, kad mano vaikams „Youtube“ bežiūrint vaikiškus filmukus išmetė alkoholio reklamą dar prieš sausio 1 dieną. Tikrai gali reklamos užsakovai nustatyti, kur rodoma, kam rodoma, nes tiek „Facebook“, tiek „Google“ turi milžiniškus duomenis apie tai, kas naršo ir kokie jų pomėgiai“, - tv3.lt sakė S. Gentvilas.
Pagal šiuo metu galiojančią tvarką, nustačius alkoholio reklamos pažeidimus, alkoholiu prekiaujančios įmonės yra įspėjamos, o baudas ketinama skirti vėliau, praneša NTAKD.