Ketvirtadienį Lietuvoje veiklą pradeda dar viena pavėžėjimo įmonė – tai Rusijos milijardieriui Arkadijui Voložui priklausančios „Yandex“ dukterinė įmonė „Yandex. Taxi“. Bendrovė pavasarį paslaugas ėmė teikti ir kitose Baltijos šalyse – kovą Latvijoje ir gegužę Estijoje.
Klientus vilios kainomis
Nors Rusijoje „Yandex. Taxi“ susijungė su pavėžėjimo paslaugas teikiančiu „Uber“, Lietuvoje įmonė išsikėlė ambicingą planą tapti „Uber“ konkurentais. „Yandex.Taxi“ Tarptautinės plėtros vadovas Aramas Sargsyanas sako nesibaiminantis vietinių taksi bendrovių ir pavėžėjų konkurencijos.
„Nepasakyčiau, kad baiminamės kitų kompanijų Lietuvoje. Manyčiau, vietinė konkurencija tik kiek apsunkins mums darbą, bet bus įdomiau“, – tv3.lt kalbėjo A. Sargsyanas.
Nors įmonės atstovas pripažįsta, kad vietiniai konkurentai puikiai padirbėjo siūlydami mažas kainas, „Yandex.Taxi“ klientus žada vilioti kiek mažesniais tarifais ir akcijomis naujiems vartotojams. Minimali kaina kelionės kaina siekia vieną eurą (apima 0,5 km kelionę), kiekvienas paskesnis kilometras kainuoja 0,5 euro.
„Mes pasiūlysime kiek geresnes kainas, neskaičiuodami nuvažiuotų minučių, nes Vilniuje nedidelės mašinų spūstys. Taip pat galėsite pamatyti, kiek kainuos jūsų kelionė dar prieš įsėsdami į automobilį ir ši kaina nepasikeis. O naujiems vartotojams siūlysime 50 proc. nuolaidą pirmosioms 10 kelionių“, – teigė A. Sargsyanas.
Automobilius užsisakyti bus galima tik naudojant įmonės programėlę, o atsiskaityti klientai galės tiek grynais, tiek kortele. Tuo metu vairuotojų įmonė neturi, čia jiems pagelbės vietinių bendrovių vairuotojai – partneriai. Dalis jų – taksi ar transporto įmonės. Žadama, kad iš pradžių „Yandex.Taxi“ turės 300 automobilių, o šis skaičius pamažu didės.
Kritikams siūlo kreiptis į medikus
Vis dėlto apie tariamus įmonės ryšius su Kremliumi A. Sargsyanas kalbėti nenori, juokdamasis, kad šis klausimas jam įgriso iki gyvo kaulo.
„Manau, tai perdėta. Esame tarptautinė kompanija, mūsų centrinis biuras – Nyderlanduose. Žinoma, visi bando išpūsti mūsų ryšius, bet tam nėra pagrindo“, – kalbėjo pašnekovas.
Programėlė, kuria kviesite automobilį, pasieks jūsų asmeninius banko kortelės duomenis, tačiau A. Sargsyanas užtikrino, kad jų panaudoti praktiškai neįmanoma dėl padidinto saugumo.
„Pasakysiu aiškiai, nesvarbu kurioje šalyje, kai dirbama su banko kortelių duomenimis, visos bendrovės ( VISA, „Mastercard“) turi labai griežtus reglamentus, o su jais dirbančios įmonės turi gauti specialų leidimą. Niekas negali pasiekti jūsų asmeninių duomenų. Be to, Europos Sąjunga saugo jūsų asmeninius duomenis, o visi mūsų surinkti klientų duomenys saugomi serveriuose Suomijoje – jų pasiekti neįmanoma“, – teigė A. Sargsyanas.
Į apžvalgininkų ar politikų pastabas apie tai, kad „Yandex.Taxi“ bus grėsmė nacionaliniam saugumui, A. Sargsyanas atsako akcentuodamas, jog įmonė yra apolitiška.
„Nesame nesusiję su politika. Manome, kad žmonės, sakantys, jog mūsų kompanija kelia grėsmę nacionaliniams saugumui, turėtų susisiekti su gydytojais“, – juokėsi A. Sargsyanas.
Kyla abejonių dėl įmonės savininko ryšių
Tuo metu ilgus metus Rusijos politiką tyrinėjęs Vilniaus politikos analizės instituto vyriausiasis analitikas Marius Laurinavičius dalinasi savo svarstymais apie „Yandex. Taxi“, pažymėdamas įmonės savininko ryšius su įtakingais asmenimis Kremliuje.
„Pradėkime nuo savininko – savininkas „Yandex“ viso yra Arkadijus Voložas. Jis artimai susijęs su buvusiu Boriso Jelcino, o po to ir Vladimiro Putino Administracijos vadovu Aleksandru Vološinu. Jis yra iki šiol labai įtakingas žmogus Rusijoje, kurį būtų galima vadinti įtakos Vakaruose, ypač JAV, bet ne vien ten, įrankiu, skleidėju. A. Vološinas yra Konstantino Nikolajevo verslo partneris toje pačioje bendrovėje „American Ethane“, apie kurią dabar visi rašo, siedami su šnipe Marija Butina“, – tv3.lt sakė M. Laurinavičius.
Analitikas priduria įžvelgiantis ir istorinę paralelę su KGB.
„Čia viską reikia nagrinėti KGB operacijų kontekste. Yra istorinis faktas, kad KGB priedangos būstinės Vakaruose buvo ne tik ambasados, bet pačios didžiausios priedangos būstinės buvo tokios bendrovės „Aeroflot“. Čia yra taksi, ten yra „Aeroflot“. Visiems, kurie domisi KGB yra žinoma, kad pagrindinės po verslo priedanga būstinės buvo „Aeroflot“, – kalbėjo M. Laurinavičius.
Baimė dėl asmeninių duomenų saugumo
Analitikas mano, kad Lietuvoje veiklą pradėsianti pavėžėjimo bendrovė kelia duomenų saugumo klausimų, mat jiems greičiausiai bus pasiekiami svarbūs asmeniniai klientų duomenys.
„Visa tai, kas yra susiję su bet kokia taksi bendrove – duomenys. Jeigu jūs užsisakote tokį taksi, o tai vyksta internetu, jūs pateikiate visus pagrindinius savo duomenis nuo vardo, pavardės, gyvenamosios vietos iki, kur dažniausiai važinėjate, jūsų maršrutų ir jūsų kreditinės kortelės duomenų“, – vardino M. Laurinavičiaus.
Lietuviams „Yandex“ vardas turbūt geriau žinomas dėl savo to paties pavadinimo paieškos sistemos, vadinamojo rusiškojo „Google“. M. Laurinavičius svarsto, kad tiek „Yandex“ paieškos sistema, tiek taksi bendrovė, pasiekiančios savo vartotojų duomenys, greičiausiai negali veikti be ryšių su Kremliumi.
„Ypač tokiose pakankamai strateginėse srityse, nes viskas, kas susiję su duomenų rinkimu ar galimybe rinkti duomenis – strateginės sritys. Kitas dalykas, pats „Yandex“ – kompiuterinė paieškos sistema, rusiškasis „Google“. Tai čia ką? Rusijoje su Kremliumi nesusiję žmonės gali tokiais verslais užsiimti? Nebūkime naivūs“, – nuomone dalinosi M. Laurinavičius.
Grėsmė nacionaliniam saugumui?
Jei „Yandex“, kaip verslo, veikla kelia tiek abejonių, kodėl tada Lietuva sutiko įsileisti šią įmonę, klausėme M. Laurinavičiaus. Jis pastebti, kad pirmiausia reikia turėti pagrindo kokio nors verslo neįsileisti. Tiesa, pagrįsti savo abejonių dėl „Yandex“ nė vienas apžvalgininkas ar politologas faktais ar dokumentais negali.
Savo ruožtu M. Laurinavičius ragina Valstybės saugumo departamentą (VSD) domėtis šios įmonės veikla.
„Tam, kad neįsileistų – reikalingas pagrindas. Raginčiau VSD dar kartą gerai apsvarstyti, ar šita bendrovė ir jos atėjimas į Lietuvą nekelia grėsmės nacionaliniam saugumui“, – kalbėjo analitikas.
Įmonę vadina Rusijos tarnyba
Abejonių dėl „Yandex“ veiklos Lietuvoje kilo ir kitiems užsienio politiką bei saugumą nagrinėjantiems specialistams bei politologams. Štai saugumo ekspertas Aurimas Navys savo „Facebook“ paskyroje pasidalino nuomone apie pavėžėjimo paslaugas Lietuvoje teikiančią įmonę – jis kelia klausimus dėl „Yandex, Taxi“ klientų duomenų saugumo.
O Rytų Europos studijų centro analitikas Vytautas Keršanskas savo „Facebook“ paskyroje pasidalino pastebėjimu, kad „Kremliaus propagandos ruporas Sputnik be užuolankų įvardino ketvirtadienį Vilniuje veiklą pradedančią „Yandex. Taxi“ – ne rusiško kapitalo įmone, o Rusijos tarnyba“.