Ligoninės atstovės teigimu, planinės ambulatorinės paslaugos Santaros klinikose niekada nebuvo nutrūkusios.
„Jos buvo teikiamos viso karantino metu, gydytojai dirbo, žinoma, ne tomis apimtimis, kaip prieš karantiną. Tačiau vyko ir nuotolinės konsultacijos telefonu, turėjome daug gyvų, kontaktinių konsultacijų.
Tęsėme gydymą ir onkologiniams pacientams, buvo konsultuojamos ir nėščiosios, transplantuoti pacientai ir įvairūs kiti. Žinoma, dalį paslaugų, kurias buvo galima atidėti, tai ir buvo padaryta. Tarp jų buvo ir visos ambulatorinės reabilitacijos paslaugos“, – nuotolinio klinikų surengto pokalbio metu kalbėjo J. Jakutienė.
Laukia ne anksčiau nei prieš 10 minučių
Nuo gegužės vidurio įstaigoje jau pradėtos po truputį atnaujinti ir kitos planinės paslaugos.
Vis dėlto gyvų konsultacijų skaičius yra daug mažesnis nei buvo prieš tai, mat ligoninė, kaip ir kitos įstaigos, turi laikytis tokių pačių sąlygų.
„Pacientui, kuris ruošiasi atvykti į konsultacijų polikliniką, bet kokiu atveju visada pirmiausia siūlytume įsivertinti, ar jie neturi ūmios virusinės infekcijos požymių, ar nekosti, nekarščiuoja. Siekiant tai išsiaiškinti prieš kiekvieną vizitą gydytojo konsultacijai personalas susisiekia su kiekvienu pacientu, klausiama, ar neturėjo kontakto su sergančiu žmogumi.
Jei asmuo turi tokių simptomų, tai galbūt vertėtų pagalvoti, ar jam reikia eiti planinės konsultacijos, ar tuo metu užtektų susisiekti su šeimos gydytoju“, – aiškino medikė.
Ji pabrėžė, kad jeigu pacientui reikia ir leidžiama atvykti, jis laukiamas tiksliu jo vizito numatytu laiku ir viskas, kas būna reikalinga konsultacijai, jau būna paruošta.
„Į polikliniką yra rekomenduojama atvykti likus ne daugiau nei 10 minučių iki vizito laiko. Pagal visų specialybių gydytojų darbo laikus yra sudarytas detalus grafikas, stengiantis, kad pacientai nesėdėtų, nelauktų konsultacijų, kuo mažiau kontaktuotų.
Žmogus atvykus suplanuoto vizito, jis pats tiesiai eina prie kabineto, neprašome pacientų eiti į registratūrą ir panašiai“, – aiškino direktoriaus medicinai pavaduotoja ambulatoriniam ir diagnostiniam darbui.
Patekimas į įstaigą – tik su „leidimu“
Paklausta, ar patekusį į įstaigą pacientą pasitinka vadinamaisiais skafandrais dėvintys darbuotojai, J. Jakutienė skubėjo raminti, kad taip tikrai nėra.
„Norėčiau nuraminti, kad skafandrais vilkinčių personalo darbuotojų tikrai nepamatysite. Žinoma, personalas laikosi atitinkamų higienos taisyklių – dėvi kaukes, atskirais atvejais – vienkartinius chalatus. Jei atliekamus intervencinės procedūros – ir kitas apsaugos priemones“, – pasakojo ji.
Klinikų atstovė atkreipė dėmesį, kad suplanavus konsultaciją visą svarbiausią informaciją pacientas gauna SMS žinute, kurią privalo išsisaugoti iki atvykstant pas gydytoją.
„Žinutėje būna nurodyta, į kokį kabinetą, kada atvykti, kokio gydytojo konsultacijai ir ją reikės parodyti prieš patenkant į poliklinikos pastatą. Tų žinučių tikslas yra tas, kad į poliklinikos pastatą patektų tik tie, kuriems tikrai reikia ir kuriems suplanuotas atvykimas“, – aiškino pavaduotoja ambulatoriniam ir diagnostiniam darbui.
Taip pat prašoma, kad atvykdamas pacientas dėvėtų kaukę, tie patys reikalavimai galioja ir lydintiesiems asmenims. Jų taip pat gali būti tik vienas asmuo ir tik esant būtinybei.
Pirmiausia – nuotolinė konsultacija
Vis dėlto pirmiausia su pacientu yra bendraujama nuotoliniu būdu.
„Kaip vyksta nuotolinės konsultacijos? Jų metu stengiamasi su visais pacientais išsiaiškinti, dėl ko reikalinga gydytojo konsultacija, kokie yra skundai, kokius turimus atlikę tyrimus, ar jie reikalingi. Dalis konsultacijų tuo ir pasibaigia, nes žmonėms užtenka suteikti rekomendacijas.
Žinoma, yra daugybė sričių, kai be specialios apžiūros negali įvertinti tikslios paciento būklės arba jam reikalingi laboratoriniai, instrumentiniai tyrimai. tada pacientai pakviečiami atvykti nurodant, kokia turėtų būti tvarka“, – pasakojo J. Jakutienė.
Susidarė pacientų „kamštis“
Paklausta, kokią dalį atnaujinamų paslaugų sudaro gyvos konsultacijos, gydytoja aiškino, kad taip vadinamas gyvų konsultacijų tinklelis yra išdėliotas laikantis būtinų reikalavimų – tiek atstumų, tiek laiko prasme.
„Jų, kaip minėjau, tikrai yra daug mažiau, nei teikdavome anksčiau. Santykis tarp nuotolinių ir gyvų konsultacijų, galėtume sakyti, kad yra vienas su vienu arba 1 ir 1,5, t. y. nuotolinių konsultacijų yra gerokai daugiau.
Kadangi karantino laikotarpiu mes nekonsultavome visų pacientų, kuriems negresia sunki būklė, prisikaupė laukiančiųjų gydytojų konsultacijos. Tad dabar nuotolinių konsultacijų metų stengiamės su visais susisiekti, išsiaiškinti jų sveikatos būklę, todėl tas nuotolinių konsultacijų skaičius ir išaugo“, – pasakojo specialistė.
Ji pabrėžė, kad šiuo metu yra susisiekiama su tais asmenimis, kurie registravosi dar anksčiau ir kuriems dėl karantino paslaugos buvo atidėtos.
„Tie pacientai, kurie užsiregistravo iki karantino pradžios gydytojo konsultacijai, jų visų duomenys mūsų sistemoje išliko“, – pridūrė J. Jakutienė.
Kada registruos naujai?
Pašnekovė kartu atkreipė dėmesį į dar vieną jau seniai žinotą tendenciją – daliai pacientų tos pagalbos nebereikia, nes ji nebuvo būtina.
„Tai vienas visuomenės rodiklių, ką jau žinojome ir anksčiau, kad konsultacijoms registruojasi ne visi, kuriems to būtinai reikia. Tai šių konsultacijų dalis savaime atsisijojo“, – sakė J. Jakutienė.
Vis dėlto, jos teigimu, Santaros klinikų konsultacinėje poliklinikoje tokių pacientų mažuma.
Kartu J. Jakutienė informavo, kad artimiausioje ateityje prasidės ir naujų pacientų registravimas.
„Kai pabaigsime konsultuoti laukiančiuosius pacientus, dalį jų pasikviesim gyvai, tada pradėsime vykdyti ir naujai besiregistruojančių pacientų registraciją. Bet kokiu atveju visi tokie pacientai privalės turėti elektroninį siuntimą, kuriame turės būti nurodyta jų tyrimai ir sveikatos būklė.
Pirmiausia registracijos metu jie bus registruojami nuotolinei konsultacijai. Gydytojas, matydamas paciento siuntimą ir jame nurodytus duomenis, galės greičiau priimti sprendimus dėl nuotolinės taktikos. Nes dabar norint išsiaiškinti visus duomenis neretai užtrunka ir 30–40 minučių. Taigi konsultacija šiuo metu yra ilgesnė“, – aiškino pavaduotoja ambulatoriniam ir diagnostiniam darbui.
Ji priminė, kad dabar norintiems registruotis geriausia tą daryti per sergu.lt, ir ragino rinktis tų įstaigų specialistus, kur eilė šiuo metu mažiausia.
Baigdama pokalbį J. Jakutienė pasidžiaugė, kad žmonės yra supratingi ir tokiu būdu patys padeda valdyti pacientų srautus, kas šiuo metu ypač yra svarbu.
„Labai džiaugiamės daugumos pacientų sąmoningumu, kurie, suprasdami šios dienos realijas, stengiasi ir padeda mums išlaikyti tuos srautus, nesibūriuoti, dauguma atvyksta savo laiku.
Taip, šitaip planuoti laiką mums kainuoja daugiau laiko, darbuotojai, kurių, atrodo, tuščiuose koridoriuose ir nematome, jie intensyviai dirba, iš anksto dėlioja, kokius kokiam pacientui tyrimus atlikti, kad nesusikirstų jų keliai“, – akcentavo direktoriaus medicinai pavaduotoja ambulatoriniam ir diagnostiniam darbui.