„Šonkauliukai garuoja ant stalo – gurgiantys pilvai laukiami pas mane. Jei laimės Obama, nusiskusiu plaukus. Su įkūrimo diena Omega Psi Phi Fraternity Incorporated! Puk Puk. Šiandien švenčiam! Darbas iš manęs padaro ožį.“ Tai tik kelios citatos iš niekad nesibaigiančių įrašų socialiniame tinkle Facebook. Šis nuolat atsinaujinantis naujienų srautas padeda ne tik sužinoti, kas kokius blynus namie kepa ar kuriame pasaulio gale randasi, bet ir virsta tam tikra kultūrų pažinimo prizme, atskleidžiančia kiek pusiau realų, pusiau siurrealų žmonijos vaizdinį.
2004-aisiais metais sukūręs Facebook platformą Markas Zuckerbergas turbūt sunkiai įsivaizdavo, kokia galinga jėga ji taps visuomenės gyvenime. Šiuo metu populiariuoju tinklu naudojasi daugiau kaip 963 mln. žmonių. Tai pralenkia visą Europą gyventojų skaičiumi. Nenuostabu, kad tinklo vartotojai kas 20 minučių sugeba pasidalinti daugiau kaip 1 mln. nuorodų, priima 2 mln. kontakto užmezgimo pasiūlymų, išsiunčia daugiau kaip 3 mln. žinučių bei palieka daugiau kaip 10 mln. komentarų (2011 m. duomenimis). Kiekiai milžiniški, tačiau nauda abejotina. Mažai kam faktas apie tolimo pažįstamo nupirktų kojinių kiekį padėjo patobulėti dvasiškai, protiškai ar kitaip atsipirkti už skaitymui sugaištą laiką.
Vis dėlto tokie įrašai skaitomi, komentuojami, „laikinami“, jais dalinamasi ir stebimasi. Šiuo informacijos skleidimu daugiausiai užsiima moterys, praleidžiančios vidutiniškai daugiau kaip šešias su puse valandos per mėnesį ir sugerdamos bei kartu didindamos įrašų kiekius savo postringavimais apie sunkią darbo dieną, nenusisekusius santykius, prisvilusį pyragą ar visiems pavydą sukelsiantį vakarą prabangiame restorane. Ir vyrai mažai nusileidžia be galo svarbių naujienų apie save skleidimu ir keisčiausių pasaulio sampratų deklaravimu (kaip kitaip sužinosiu, kad Džeimsui patinka pandos, o vakar suvokė, jog visi žmonės yra trapios būtybės).
Susirinkus gana margą įvairių tautybių draugų ratą galima ne tik sužinoti apie svarbiausius (arba nelabai) jų gyvenimo įvykius, bet ir tam tikru kampu pažvelgti į kultūrinius Facebookiečių skirtumus ir panašumus. Prancūzai ar italai skelbia daugiau naujienų apie nuotykius virtuvėje, kiek amerikiečių viešai palaiko Obamą, ar tikrai pusė lietuvių publikuoja nuotraukas iš Didžiosios Britanijos ir kurios tautos atstovai labiausiai skundžiasi savo bosais. Tam, kad patenkintume (arba ne) smalsumą, panagrinėkime paros naujienų srautą įvairiakalbėje lietuviškai vadinamos veidaknygės sienoje. Štai keletas pastebėjimų:
Tikrai nemažai mūsų tautiečių yra/ buvo/ bus anglosaksų žemėse.Ukrainietė viešai reiškiasi esanti kvaila.Turkai skundžiasi turbūt daugiausiai ir tai daro bene vien turkiškai.Lietuviai dalyvauja įvairiuose Start-Upuose, App Campuose, susitikimuose su Silicio slėnio atstovais ir skelbia (ne visada) juokingus anekdotus.Amerikiečiai praneša apie kiekvieną savo žingsnį ir giriasi studijomis Pekine, atostogomis Barelonoje bei afišuoja begalinį tikėjimą Dievo valia ir savo šalimi(God bless America!). Ir Obamą jie tikrai myli.Bulgarai rašo kažką bulgariškai arba skleidžia nesuprantamus garsus (Puk. Puk).Vakarėlius mėgsta turbūt visų tautų atstovai. Svarbiausia, kad nuotraukose būtų kuo daugiau žmonių, alkoholio ir laimingų veidų. Taip įtikinamiau.Korejietė draugei turkei siunčia video apie Selenos Gomez ir Justino Bieberio išsiskyrimo priežastis ir intensyviai diskutuoja, kiek tiesos jame slypi.Anglės diskutuoja apie prie išleistuvių suknelės derančius batelius ir namie nuobodžiauja, o palestiniečiai intensyviai dalinasi kraupiais vaizdais iš neramumų krečiamo Gazos ruožo.Latvės ir rusės publikuoja nuotraukas, kuriose atsiskleidžia makiažo sluoksniu padailintas grožis ir išpuoselėtos figūros. Be to, labai nuoširdžiai dėkoja už susižavėjusių saldžiakalbių turkų komentarus ir kvietimus emigruoti į jų saulėtąjį rojų pietuose.
Ir tai tik keletas subjektyvių apibendrinimų iš gausaus informacijos srauto. Kiek jame naudos, kiekvieno asmeninė patirtis. Vis dėlto galima išskirti tam tikras tendencijas ir pažinti kultūras nekeliant kojos iš namų. Tereikia pastabumo ir pradinės laiko investicijos susirandant naujienomis apie save besidalinančių draugų iš viso pasaulio. Tada dar šiek tiek laiko visoms toms naujienoms perskaityti, pakomentuoti, „palaikinti“ ir pasidalinti. Toks tas šiuolaikinis bendravimas ir kultūrų pažinimas – stebėjimas pro iliuzijų šydu apgaubtą rakto skylutę. Juk taip smagu įlįst į kito daržą.