Šį šeštadienį, spalio 15 d. 18 val. koncertų ciklas „Muzikos valanda Vilniaus Universiteto Šv. Jonų bažnyčioje“ kviečia į koncertą „Variations de Concert“, kuriame žymaus amerikiečio Colin Andrews valdomi vargonai prabils fanfariškais angliškais balsais.
Koncerte skambės XX a. anglų kompozitorių Sero Arthur Bliss „Trys karališkos fanfaros bei Paul Pattersono Tokata „Fluorescence“. Vakaro programą papildys nesenstančio J.S.Bacho Pasakalija c-moll, BWV 582, Preliudas ir fuga G-dur, BWV 541 ir choralai “O Mensch, bewein' dein Sünde gross", BWV 622 ir “Jesus, meine Zuversicht", BWV 728. Renginiui ugnies pridės virtuoziškos XX a. pradžios prancūzų kompozitoriaus Joseph Bonnet „Variations de Concert“.
Vienas iš pagrindinių anglų vargonų muzikos bruožų yra spalvingosios fanfaros, grojamos Karališkų ceremonijų metu ir imituojančius trimitų garsus. Labai dažnai fanfariškieji registrai būna net atskiriami nuo visų vargonų ir iškeliami į bažnyčios galą, kad skambėtų kuo šventiškiau. Būtent tokio skambesio ir yra Sero Arthur Bliss „Trys karališkos fanfaros“. Prancūzų simfonine tradicija remiasi Paul Pattersono Tokata „Fluorescence“, kurioje dominuoja motoriškas greitas judėjimas ir spalvingos harmonijos.
J.S.Bacho Pasakalija, BWV 582 yra vienas labiausiai klausytojų ir vargonininkų mėgstamų jo kūrinių. Nors kompozitorius ją parašė dar būdamas visai jaunas, kūrinys susumuoja Bacho ankstyvojo stiliaus pasiekimus. Pasakalija galėjo būti sukurtas tarp 1704 ir 1713 metų po kelionės į Liubeką apie 450 km pėsčiomis pas šiaurės Vokietijos kompozitorių Dieterichą Bukstehudę.
J.S.Bacho Preliudas ir fuga G-dur, BWV 541 buvo sukurta Veimare ir vėliau perdirbta Leipcige 1742 metais. Šiame kūrinyje susipina šiaurės Vokietijos ir Italijos mokyklos. Vokiškajai atstovauja ilga solo melodija, dar vadinama Passagio, o Italijai – ritnornello technika, pasireiškianti tuo, kad pagrindinė muzikinė idėja dažnai sugrįžta vis kitose tonacijose taip suteikdama kūriniui vieningumo.
Jeigu būtų sudarytas gražiausių Bacho choralinių preliudų dešimtukas, choralas “O Mensch, bewein dein Sünde gross", BWV 622 (O žmogau, apverki savo didžią kaltę) neabejotinai patektų į jį. Iš tiesų tai yra vienas iš giliausių teksto ir muzikos sąsajų turinčių kompozitoriaus kūrinių vargonams. Bachas ypač subtiliai šiame kūrinyje naudoja ornamentavimo techniką, kai pagrindinės choralo natos soprano balse yra aiškiai jaučiamos, bet kompozitorius tarp jų dar prideda tam tikrų melodinių papildymų bei ornamentų.
Anglų kilmės vargonininkas Colin Andrews vargonus studijavo Karališkoje Londono muzikos akademijoje pas Douglas Hawkridge ir Margaret McDonald. Vėliau tęsė studijas Ženevoje, Šveicarijoje pas Lionel Rogg, taip pat privačiai pas Dame Gillian Weir. Colin Andrews laimėjo prizus keletuose prestižinių tarptautinių konkursų, tarp jų Dubline (1980 ir 1982). Vargonininkas plačiai koncertuoja garsiausiose koncertų salėse ir katedrose visame pasaulyje: nuo Suomijos ir Islandijos šiaurėje iki Pietų Afrikos pietuose, nuo JAV vakaruose iki Korėjos, Honkongo bei Japonijos rytuose.
Be savo koncertinės veiklos Colin Andrews veda paskaitas daugelyje pasaulio šalių, tarp jų Taivane, Vengrijoje, Rusijoje ir kitur. Jo kompaktinės plokštelės buvo išleistos Priory, Zig Zag ir Gothic/Loft firmų. Vargonininkas taip pat buvo tarptautinių konkursų Lenkijoje bei Amerikoje žiuri narys, kurį laiką dėstė Rytų Karolinos universitete, o šiuo metu yra muzikos direktorius presbiterijonų bažnyčioje Columbus, Indianos valstijoje, JAV.
Šis renginys priklauso VU Kultūros centro organizuojamiems koncertams „Muzikos valanda Vilniaus universiteto Šv. Jonų bažnyčioje“. Ciklo organizatoriai siekia supažindinti klausytojus su didžiausiais Lietuvos vargonais, atskleisti šio instrumento grožį ir itin plačias galimybes bei siūlo pasižiūrėti nemokamą video ekskursiją po VU Šv. Jonų bažnyčios vargonus: http://jonuvargonai.weebly.com/video-ekskursija-po-vargonus.html
Bilietai parduodami prieš koncertą renginio vietoje. Bilieto kaina – 15 Lt; moksleiviams, studentams, neįgaliesiems ir senjorams su pažymėjimais – 10 Lt.