Valdovų rūmuose buvusios teatro salės, kurioje XVII a. buvo atlikta viena pirmųjų Europos operų, modelis tapo geidžiamu Estijos muziejininkų trofėjumi. VšĮ „Senųjų menų studija“ sukurtas ir eksponuotas parodoje „Elenos pagrobimas. Vilnius, 1636“, žemutinės pilies teatro maketas sulaukė išskirtinio dėmesio iš Šiaurės kaimynų.
Parodą sukūrė šešetas jaunų menininkų, atstovaujantys visas šiam renginiui būtinas meno sritis: dailę, skulptūrą, muziką, šokį ir galiausiai istoriją. Eimantas Ludavičius, Ernestas Volodzka, Gintautas Žygas, Irma Balakauskaitė, Renata Valčik ir Jūratė Širvytė ketverius metus studijuodami istorinę medžiagą kūrė, kad pasiektų galutinį rezultatą. Paroda buvo eksponuojama 2008-2009 metais Taikomosios dailės bei Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejuose.
„Vilnius buvo penktasis ne Italijoje esantis miestas, kuriame XVII a. buvo parodytas „dramos per muziką“, vėliau pavadintos opera, vaidinimas. Kai 1636 m. Valdovų rūmuose didikai mėgavosi „Elenos pagrobimu“, apie naują meno formą Paryžius, Londonas ar Maskva galėjo tik svajoti“, – pasakojo viena parodos rengėjų Jūratė Širvytė.
„Būtų gaila, jei autentiškas maketas, į kurį įdėta šimtai valandų darbo, kaip ir gausybė kitų Lietuvos istorijos vertybių, nusėstų užsienio muziejuose. Antra vertus, jei Tėvynėje neatsiras susidomėjusių šiuo projektu, teks tartis su estais.
Eimanto Ludavičiaus teigimu, teatro salės maketas ypač sudomino šiuo metu kuriamo Estijos teatro muziejaus kuratorius. Tikslios sumos, kiek estai yra pasiryžę sumokėti už reprodukciją, kol kas vyksta intensyvios derybos.
Tikrosios Valdovų rūmuose buvusios salės brėžinių bei detalių neišliko, tad lietuviams teko remtis iki šių dienų išsilaikiusiais Vinčencos, Parmos ir Sienos baroko teatrų elementais. Dekoracijų veikimo principas, bendras visiems barokiniams teatrams, atkurtas pagal išlikusią Švedijos Drotningholmo teatro mašineriją. Maketo kūryba bei konstrukcija užtruko 4 metus.
Operos atsiradimas Abiejų Tautų Respublikoje siejamas su 1623-1648 m. valdžiusiu Vladislovu Vaza. Naujo žanro idėją drauge su daugybe kitų europinių meno kūrinių jis parsivežė iš Florencijos po dvejus metus trukusios kelionės po Vidurio bei Vakarų Europą. „Elenos pagrobimą“ Vilniuje statė kompozitorius Marco Scacchi, libretistas Virgilio Puccitelli bei kiti kviestiniai italų aktoriai, muzikantai, dainininkai, šokėjai bei scenografai.
Pirmiau nei Vilniuje už Italijos ribų operos spektakliai pastatyti tik Zalcburge, Prahoje, Varšuvoje ir Vienoje. Iš viso XVII a. viduryje bendroje Lietuvos ir Lenkijos valstybėje parodyta vienuolika „dramos per muziką“ renginių.