Buvo laikas, kai stovint Rygos oro uosto terasoje, sunku buvo pamatyti senesnį nei kelių metų automobilį. Na, jei akis užkliūdavo už kokios keliolikos metų „Audi“, privažiavus arčiau paaiškėdavo, kad tai artimuosius į oro uostą atvežusių lietuvių automobilis. Ryga buvo miestas, kur karaliauja nauji automobiliai. Kaip viskas atrodo dabar, kai Latvija stiprokai įklimpusi ekonominėse negandose, žvalgėmės pro Latvijoje bandomo „Opel Astra Sports Tourer“ langus.
Automobiliai primena klestėjimo laikus
Rygos gatvės ir šiandien atrodo gerai. Automobilių daug, jie apynaujai. Tiesa, kartu važiavęs latvių fotografas Andris pastebėjo, kad tai vaizdas, užsilikęs nuo gerų laikų, nes paskutiniais metais Latvijos automobilių rinka tik vegetavo.
„Automobiliai čia primena Rygos klestėjimo laikus. Tuomet pasikeitė net ir pirkimo įpročiai, dauguma ėmė pirkti naujus automobilius, tam be didesnių bėdų padėdavo lizingo bendrovės. Taip dariau ir aš. Tiesa, prieš metus vieną iš dviejų šeimos automobilių teko atiduoti bankui. Kiti dabar irgi nelabai perka automobilius – yra ir svarbesnių reikalų. Tad vaizdas, kurį matome gatvėse, daugiau iliustruoja smagius ekonominio augimo metus, o ne dabartį“ – pasakojo fotografas Andris Krastinš.
Išties, pernai per pirmus penkis metų mėnesius Latvijoje buvo registruota beveik 75 proc. mažiau naujų automobilių nei užpernai per tą patį laikotarpį. Tai buvo didžiausias smukimas Baltijos šalyse. Tiesa, dabar Latvijos ir Baltijos šalių automobilių rinkos analitikai jau užsimena apie atsigavimą. Pagal ES reglamentuotą metodiką išanalizavus ir apibendrinus „Regitros“ (Lietuva), CSDD (Latvija) ir „Maanteeamet“ (Estija) pateiktus pradinius duomenis, 2011 m. sausį Lietuvos naujų automobilių (M1 ir N1) rinka išaugo 105% iki 952 vnt., Latvijos rinka šoktelėjo net 177 proc. iki 801 vnt., o Estijos rinka, nors augo mažiausiai - 80%, tačiau sudarė net 1'508 vnt. ir užtikrintai išsaugojo pirmąją vietą regione. Pasak Latvijos automobilių pardavėjų, šie 177 proc. yra jau geras ženklas.
Su kuo valgomas „Sports Tourer“?
Rygoje Baltijos šalių automobilių žurnalistai bandė tuoj rinkoje pasirodysiantį „Opel Astra Sports Tourer“. Tai automobilis su universalo tipo kėbulu, panašu, skirtas tiems, kurie dar nenori sėsti į patogius, tačiau nuobodokus vienatūrius. Štai todėl buvo pasirinktas ne „Caravan“, o „Sports Tourer“ vardas. Žinoma, sportu čia net nekvepia, bet pavadinimas dabar rodo nusitaikymą ne tik į korporatyvinius klientus, bet ir į dinamiškus jaunesnius žmones ar šeimas. Tiesiog tai marketingas, taip daro bene visi – štai „Alfa Romeo“ savo universalams jau senų seniausiai naudoja „Sportwagon“ pavadinimą.
Motorų gamą sudaro devyni taupūs varikliai, pasiekiantys nuo 70 kW/95 AG iki 132 kW/180 AG. Degalus taupanti „Start/Stop" technologija pirmą kartą bus įdiegta į kitų metų pradžioje pasirodysiančius 1,3 CDTI (70kW/95 AG) variklius, pasižyminčius maža 109 g/km emisija.
Beje, tai pirmasis kompaktiškas universalas, kuriam įdiegta prabangesniems automobiliams būdinga sėdynių nulenkimo nuotolinio valdymo sistema. Šį patogumą garantuoja „FlexFold" galinės sėdynės, leidžiančios mygtuko paspaudimu krovinių skyriaus erdvę padidinti nuo 500 iki 1550 litrų.
Baltas pavydas: kaimynai latviai turi puikiai įrengtų uždarų trasų tinkamų automobilių bandymams, nedidelėms varžyboms ar vairuotojų gebėjimų tobulinimui. Todėl visai nereikia siautėti bendrojo naudojimo keliuose. A. Krastinš nuotr.
Na o toliau, tai tiesiog tikras šiuolaikinis „Opel“, kurio charakterį pastebi pravažiavęs vos keletą kilometrų. Tiesiog padorus automobilis. Žinoma, jo salone galėtų būti vos vos daugiau vietos, tačiau tai juk ne vienatūris. Mano šeimai, kol dukrytė maža, jis puikiai tiktų, tik į sodybą tektų važiuoti atsargiau – prošvaisa mažoka.
Kaip dirba kaimynų policija
Latvių policija tikrai dirba. Bent Rygoje. Vakare miesto centre patruliuoja tikrai daug policijos ekipažų. Sutikome ir angliškai kalbančių pareigūnų, kurie be vargo nurodė kelius į pasilinksminimo įstaigas. Tiesa, vakaroti Latvijos sostinėje geriau pėstiems, nes vietos įstatymai nepakantūs neblaiviems vairuotojams.
Sulaikius vairuotoją, kurio kraujyje alkoholio koncentracija viršija 1 promilę, numatytas administracinis areštas iki 30 parų bei bauda iki 1000 latų (5000 litų). Taip pat konfiskuojamas automobilis, kuris patalpinamas į valstybinės agentūros “Materialiniai rezervai" aikštelę ir negrąžinamas tol, kol nesumokama bauda bei, jei paskirtas, neatliekamas administracinis areštas. Už kiekvieną automobilio saugojimo valandą imamas 1,5 lato mokestis.
Tuo tarpu baudos už greičio viršijimą nėra didelės. Tuo įsitikino mūsų kolega iš Estijos, kai įsijautęs po bandymų lenktynių trasoje, važiavo į oro uostą. Greičio viršijimas 28 km/h jam kainavo 100 litų.
Už greičio viršijimą išrašoma bauda, kuri turi būti sumokėta per protokole nurodytą laikotarpį. Pareigūno sprendimas dėl baudos paskyrimo gali būti skundžiamas aukštesnei institucijai per vieną mėnesį. Tokius skundus priimančioji institucija Latvijoje – Administracinis rajono teismas, Skundas turi būti pateiktas valstybine – latvių – kalba. Duomenys apie asmenys, kurie nesumokėjo paskirtų baudų, įtraukiami į Valstybinės sienos apsaugos valdybos duomenų bazę. Pareigūnas, patikrinęs atvykstančiojo į Latviją duomenis informacinėje bazėje, turi teisę neįleisti baudos nesumokėjusio asmens.
Latvijos kelių policijos pareigūnai negali reikalauti iš karto sumokėti baudos, t.y. imti grynuosius. Pinigai pervedami į pažeidimo protokole nurodytą banko sąskaitą.