Kodėl moterys kenčia? Apie jų kančią sužinojau kalbėdamasi su daugybe sutiktų moterų. [...] Nors iš pažiūros taip neatrodė, moterys dažnai būdavo iš tiesų pasimetusios, suglumusios, bandydavo drąsiai laikytis situacijose, kurios pranokdavo jų jėgas ir supratimą: jos nebežinodavo, kaip reaguoti, ko imtis. Buvau sukrėsta tų moterų kančios ir to, kaip jos verčia kentėti aplinkinius tuomet, kai praranda savo tapatybę ir nebežino, nei kaip bendrauti su vyru, nei koks jų pašaukimas. Šiame pasimetusiame, prasmės ieškančiame pasaulyje jutau būtinybę grįžti prie ištakų, kreiptis į Šventąjį Raštą, kad suprasčiau, ką Dievo žodis sako mums apie gyvenimo prasmę, kančią, mirtį. Iš jo suvokiau, koks didingas yra moters vaidmuo ir kaip skubiai žmonijai būtina, kad ji iš naujo atrastų savo tapatybę ir vietą Dievo plane, kad ir vyras galėtų atrasti savąją, ir jie abu kartu bendradarbiautų dėl Dievo karalystės.
Šio straipsnio įžangai panaudota ištrauka iš leidyklos „Katalikų pasaulio leidiniai“ ruošiamos Jo Croissant (Džo Kruasan) knygos „Moteris, arba širdies kunigystė“ – knygos, kuri, pasak jos rengėjų, gali sugluminti ir supykdyti šiandienę netikinčią moterį, o tikinčiai – atsakyti į daugelį opių klausimų. Anaiptol ne atsitiktinai šiuos žodžius pasirinkome atspirties tašku naujam straipsnių ciklui apie įvairiai vertinamą feminizmo reiškinį, kurioidėjomis (deja, ne pačiomis geriausiomis) Lietuvoje šiandien persunkta visa populiarioji moterims skirta kultūra, pradedant žurnalais, TV laidomis ir baigiant įvairių organizacijų deklaruojamais šūkiais. Siekdami kuo geriau atskleisti feminizmo esmę, pirmojoje ciklo dalyje trumpai supažindinsime su jo istorija ir kryptimis, o antrojoje daugiausia dėmesio skirsime naujajam – krikščioniškajam feminizmui.
Feminizmo kryptys
Žmonių bendrabūvis ir bendradarbiavimas, būtinas teisingai žmogaus raidai, visuomet susiduria su sunkumais, pavojais ir netgi esti iškraipomas. Tai pasakytina ir apie pagrindinę socialinio gyvenimo formą – šeimą, t. y. vyro ir moters bendrabūvį. Įvairiose kultūrose skirtingais laikais vyravo ne viena šių santykių forma, ir jos lėmė nevienodą moterų padėtį. Mūsų kultūrinėje aplinkoje vyro ir moters santykių klausimas buvo suformuluotas ir iškeltas XVIII a., kuomet vyko didžiulės kultūrinės permainos. Ilgainiui jis išsiplėtė ir peraugo į platų tarptautinį judėjimą, vadinamą feminizmu.
Feminizmas kyla iš įsitikinimo, kad vyrų ir moterų santykiai netinkami ir moterims nepalankūs: moterys yra pavaldžios vyrams ir jų išnaudojamos, joms neužtikrinama derama vieta visuomenėje, nesuteikiamos pilietinės teisės. Taigi feministinis judėjimas kyla iš noro pakeisti moterims nepalankią padėtį ir garantuoti joms lygias politines teises bei tokį patį kaip vyrų statusą visuomenėje. Feminizmas siekia išlaisvinti moteris nuo bet kokios prievartos ir priespaudos, pasiekti lygybę su vyrais ir pakeisti socialinį bei politinį gyvenimą taip, kad moterims atitektų toks pat vaidmuo kaip vyrams (ar net svarbesnis). Feminizmas – sudėtingas ir įvairialypis judėjimas. Jis susijęs su įvairiomis filosofinėmis koncepcijomis, taiko įvairias kovos formas, siekia įvairių visuomeninių pokyčių. Tačiau pastaraisiais dešimtmečiais imta reikalauti tokių socialinių ir kultūrinių pasikeitimų, kurie, užuot gerinę moters padėtį, kelia pavojų jos tapatybei ir žmonijos kultūrai.
Įvairialypiame feminizmo judėjime reikia išskirti kelias jo kryptis. Pirmajai priklausytų toks feminizmas, kuris iškelia teisingą moterų siekį, kad būtų pripažintas jų orumas, suvienodintos pilietinės teisės, leista siekti profesinio išsilavinimo, leidžiančio realizuoti save lygiai su vyrais; siekiama praplėsti ekonominio, socialinio, politinio ir religinio gyvenimo erdvę moterims. Tačiau ši feminizmo kryptis pabrėžia, kad moteris turi visuomet išlaikyti pagrindinį savo pašaukimą šeiminiam gyvenimui ir žmonos bei motinos vaidmeniui. Antrajai krypčiai priskirtinas feminizmas yra iš kraštutinio liberalizmo, socializmo, marksizmo, froidizmo, postmodernizmo kylanti ideologija. Ji pažeidžia moters tapatybę ir galiausiai iškraipo socialinį gyvenimą – visų pirma todėl, kad nuvertina šeiminius ryšius ir negimusių vaikų teisę gyventi (galvoje turimi abortai).
Taigi galima kalbėti apie tikrąjį feminizmą, kuris remiasi nedeformuota žmogaus-moters, kaip tam tikrą prigimtį turinčio asmens, vizija, siekia užtikrinti deramą jos padėtį šeimoje bei visuomenėje, ir apie iškreiptąjį feminizmą, kuris, užuot išlaisvinęs ir gerbęs moterį, iš tikrųjų veda prie jos tapatybės, visų pirma – moralinės, sunaikinimo.
Pirmosios feminizmo bangos
Kaip organizuotas judėjimas, feminizmas radosi Europoje. Visų pirma jis sietinas su Didžiąja prancūzų ir pramonės revoliucija, t. y. jis atsiranda Apšvietos amžiuje, kuriam pasibaigus, buvo matyti daug socialinių ir kultūrinių pokyčių. Tais laikais „moterų klausimas“ daugiausia keltas pažangiausiose pramoninėse šalyse: Prancūzijoje, Anglijoje, vėliau – Vokietijoje ir Jungtinėse Valstijose. Pirmuoju feminisčių pasiekimu laikytina 1791 m. Prancūzijos Nacionalinėje asamblėjoje pristatyta „Moters teisių deklaracija“. Vėliau daugelyje šalių įvestas Napoleono kodeksas atėmė Prancūzų revoliucijos moterims suteiktas teises, tad moterų kova už lygybę tęsėsi toliau.
Po Pirmojo pasaulinio karo emancipacijos procesai stiprėjo ir buvo gana vaisingi. Daugelyje šalių moterims buvo suteikta balsavimo teisė (Lietuvoje ji įsigaliojo 1922 m.), joms buvo leista stoti į universitetus, užimti viešuosius postus. Svarbus momentas šioje istorijoje tenka ir 1948 m. priimtai Visuotinei žmogaus teisių deklaracijai. Tolesnės pastangos pagerinti moterų padėtį buvo sutelktos į 1967 m. Jungtinių Tautų organizacijos (JTO) Generalinės Asamblėjos priimtą Deklaraciją apie moterų diskriminacijos panaikinimą. Šis laikotarpis, ypač iki septintojo dešimtmečio, vadinamas pirmąja feminizmo banga, kurioje didžiausias dėmesys tenka teisingam moterų siekiui įgyti vienodą teisinį statusą su vyrais, gauti tokias pat politines teises ir panaikinti profesinę jų diskriminaciją.
1968 m., kai Vakarų Europoje nuvilnijo studentijos protestų banga, laikomi antrosios feminizmo bangos, pasižyminčios radikaliomis kovos formomis ir įtampa, pradžia. Šio feminizmo ideologija remiasi įsitikinimu, kad netgi gavus pilietines teises, moterų padėtis vis vien yra bloga, nes išliekantis moterų „pavaldumas“ vyrams jas skriaudžia, o mūsų kultūra ir toliau lieka patriarchalinė. Visa tai neatsiejama nuo įsitikinimo, kad vyrų „viešpatavimas“ ir iš to atsirandantis tam tikras moters statusas anaiptol nėra nulemtas biologinių ar antžmogiškų veiksnių – jis esąs sukurtas žmogaus ir kultūros, todėl to paties žmogaus gali būti ir pakeistas.
Antrosios feminizmo bangos atstovių nuomone, lyčių lygybė yra absoliuti, ji panaikina net biologinius skirtumus. Todėl feministės reikalauja kurti vienalytes visuomenes, kuriose veiksmai nebūtų vertinami pagal subjekto lytį, t. y. jos siekia visiškos lygybės visose gyvenimo srityse, nepriklausomai nuo lyties (tai vadinamasis antiseksizmas). Antrosios bangos feministės siekia sukurti ateities visuomenę, laisvą nuo bet kokio susiskirstymo pagal lytis šeimoje, kasdieniame gyvenime, politikoje, Bažnyčioje. Iškyla ir moterų kunigystės klausimas.
Filosofija, etika ir teologija
Drauge su antrąja feminizmo banga ėmė plėstis ir feminisčių veiklos apimtys bei sritys. Moterys pradėjo dirbti politinėse struktūrose, ėmėsi profesinės veiklos, griebėsi mokslinių tyrimų, kuriais siekė parodyti patriarchalinius mokslo iškraipymus ir, atsižvelgdamos į moteriškąją patirtį, performuluoti ligšiolinius sprendimus. Atsiranda specialios feministinės studijos, dar vadinamos lyčių studijomis (angl. gender studies).
Moterys pradėjo kurti ir feministinę filosofiją, kurios tikslas – demaskuoti jas žeminančias filosofines idėjas bei teorijas, sukurtas remiantis vyriškąja patirtimi. Tai ypač pasakytina apie moters seksualumo, šeimos, žmogaus pažinimo, proto ir kt. koncepcijas. Šios filosofijos užduotis – peržiūrėti garsių filosofų (pvz., Platono) tekstus ir pažvelgti į juos iš naujo, per feministinių idėjų prizmę. Etikos srityje feministės siekia vadinamosios „rūpinimosi etikos“, kuri neigia nusistovėjusius moralės principus ir pabrėžia, kad moteris privalo pasirūpinti savimi, savo karjera ir turi teisę priimti tokius sprendimus, kurie naudingiausi jai pačiai. Be to, siekiama, kad būtų pripažintos lytinių mažumų grupės – lesbietės ir gėjai.
Feministės kuria ir vadinamąją feministinę teologiją, kurioje apmąstoma moters tikėjimo patirtis. Pagrindinis šios teologijos objektas – moters santykis su Dievu ir su tuo susijusi Dievo „demaskulinizavimo“ problema. Feministinėje teologijoje yra įvairių krypčių. Kraštutinėmis pažiūromis išsiskiriančios jos atstovės reikalauja kurti naują teologiją ir peržiūrėti visą Evangeliją feminizmo dvasia. Ne tokios radikalios šios krypties feministės reikalauja „nuvalyti“ patriarchalinius apnašus, t. y. religiniame gyvenime visiškai suvienodinti lyčių galimybes.
Trečioji banga
Nuo praėjusio dešimtmečio pradžios feministinis judėjimas tampa vis radikalesnis – šį laikotarpį vardiname trečiąja jo banga. Radikalumas pasireiškia tuo, kad rūpinamasi ne lyčių lygybe ir ieškoma ne moters tapatybės, o siekiama nustatyti, kuo moteris nori būti. Teigiama, kad „moterimi ne gimstama“, o pasirenkama būti. Moteriškumą esą kuria pati moteris, o podraug atmetami bet kokie, net ir biologiniai apribojimai. Įsivyrauja sąvokos „laisvas pasirinkimas“, „sprendimas“, kurios galioja visoms gyvenimo sritims. Todėl kovojama su bet kokia neteisingumo, kuris suvokiamas kaip laisvo pasirinkimo apribojimas, apraiška. Pasirinkimas siejamas ir su pačia moteriškumo esme: siekiama šviesti jaunas moteris, kad jos būtų laisvos, laimingos, didžiuotųsi savo pačių pasirinktu moteriškumu, nebijotų siekti užsibrėžtų tikslų, jau nekalbant apie tai, kad skelbiama teisė daryti abortus, reikalaujama įteisinti gyvenimą nesusituokus ir homoseksualius ryšius. Egocentrizmas ir egoizmas – štai svarbiausios šios feminizmo krypties „vertybės“.
Kartu su trečiąja feminizmo banga randasi vadinamoji „mergaitiškoji“ kultūra (angl. girlish culture), pasak kurios, moterys turi teisę ir pakankamai jėgų elgtis su pasauliu taip, kaip joms patinka, pavyzdžiui, demonstruoti savo seksualumą be jokios baimės, kad tai bus palaikyta „kvietimu“ ar pasileidimu.
Šiandienio feminizmo pakraipos
Trumpai apžvelgus feminizmo istoriją, matyti, kad feminizmas yra ir ideologija, ir įvairialypis visuomeninis bei kultūrinis judėjimas, kurio formos priklauso nuo pasirinktų filosofinių idėjų. Šiuo metu aktualiausiame antrosios ir trečiosios bangos feminizme ryškiausios trys pakraipos: liberalioji, marksistinė ir radikalioji. Visos trys sutartinai pripažįsta, kad visuomeniniame gyvenime su moterimis elgiamasi netinkamai, t. y. socialinis ir kultūrinis moterų statusas, netgi gavus lygias teises, ir toliau esti neteisingas, nes moteris vis dar lieka pavaldi vyrui. Visos trys pakraipos siekia bendro tikslo: išlaisvinti moterį iš neteisingos ir jai nenaudingos padėties, nustatyti naujas socialines bei politines struktūras, kurios užtikrintų teisingumą, lygybę ir laisvę (absoliučią!). Skiriasi tik jų siūlomi sprendimai, t. y. išlaisvinimo formos, bei suvokimas, kasyra žmogus ir kokia yra moters prigimtis, lygybė bei laisvė.
Liberaliojo feminizmo atstovių manymu, prastos moterų padėties priežastis yra bloga teisinė sistema, taigi reikia ją pakeisti tokia, kuri teisine ir politine prasme užtikrintų moterims lygias pilietines funkcijas. Teisė moterims ir vyrams turi būti vienoda. Čia nekeliamas išskirtinių teisių moterims klausimas. Šių feminisčių manymu, suteikus moterims tokias teises, sustiprėtų socialinių vaidmenų pasidalijimo pagal lytis stereotipai, o tai jau būtų seksizmo klaida, analogiška, pavyzdžiui, rasizmo klaidai. Liberaliojo feminizmo atstovės siekia, kad mūsų kultūroje ir visuomenėje apskritai nebūtų atsižvelgiama į lytį (kaip ir į rasę, tautybę ar kilmę). Be to, moteris turi turėti galimybę kurti savo gyvenimą kaip tinkama ir pati nuspręsti dėl savo socialinio vaidmens.
Žvelgiant į marksistinį feminizmą, nesunku pastebėti idėjinius ir struktūrinius marksizmo bei feminizmo ideologijos panašumus: juos vienija kovos dvasia ir įsitikinimas, kad socialiniai pokyčiai vykdytini tik radikaliai – keliant revoliuciją. Marksizme ekonominio ir socialinio gyvenimo pokyčiai vyksta kovojant klasėms, o feminizme – vyrams ir moterims. Kaip klasių kova turėjo baigtis jų išnykimu, taip vyrų dominavimą turi pakeisti moterų dominavimas, kol galiausiai lytys visiškai dings (angl. unisex). Moters statusą patriarchalinėje visuomenėje ši feminizmo pakraipa bando vertinti pasitelkusi marksistinę prekės, kaip pagrindinės kapitalizmo formos, analizę. Moteris (prekė) yra mainų tarp subjektų (vyrų) objektas. Kad moteris virstų subjektu, jai būtina atrasti arba susikurti savo kaip moters moteriškumą. Dėl šios priežasties moteris privalo atsisakyti prekės pozicijos ir iš naujo apibrėžti savo ryšį su materija, kūnu, troškimu. Taigi reikia sukurti naują tvarką, kurioje moters ir vyro santykių pagrindas būtų iš esmės naujas.
Radikaliojo feminizmo pakraipa teigia, kad visiško moters išlaisvinimo sąlyga – būtinybė paneigti biologinę jos prigimtį. Svarbiausias radikaliųjų feminisčių teiginys – niekas negimsta moterimi. Tai reiškia, kad vyrišką ar moterišką lytį lemia ne gamta, o kultūra. Todėl galima panaikinti vyrų ir moterų vaidmenų bei teisių skirtumus. To padarinys – abejonės šeimos institucijos reikalingumu ar net siekis ją panaikinti. Esą tik nelikus šeimų, visuomenėje nebebus jokių seksualinių nesutarimų ir elgesio skirtumų. Viskas bus leidžiama ir legalu: heteroseksualumas, homoseksualumas, ikivedybiniai santykiai ir nesantuokinis gyvenimas. Šioje srityje viešpataus visiška laisvė, vadinamasis laisvasis pasirinkimas.
Radikaliajame feminizme yra įvairių srovelių. Vienos jų pasisako už visišką kultūrinį vyrų ir moterų atskyrimą – tai geriausiai atsispindi literatūroje: šios krypties atstovių parašyti tekstai laikomi „moteriškąja rašytine kūryba“. Kadangi ligšiolinėje rašytinėje kūryboje ir visoje kultūroje dominavo vyrai, reikia „aprašyti moterį pozityviu kitoniškumu, atkurti moteriškos esybės erdvę tekste“.
Sunku įvertinti visą feministinį judėjimą. Be abejo, moterų siekiai socialinėje, politinėje, kultūrinėje plotmėje suvienodinti savo teises su vyrais yra teisingi, ir šiuo požiūriu moterų judėjimas gali pasidžiaugti daugybe teigiamų pasiekimų. Tačiau feminizmas, kaip judėjimas, tiek sudėtingas, kad nepaprastai sunku jį įvertinti kaip visų jo rūšių ir formų visumą. Antrajai, o ypač trečiajai feminizmo bangai būdingi tikrovės neatitinkantys kraštutinumai gali sukelti pavojų ne tik moteriai, bet ir šeimos institutui.
Svarbiausia daugelio naujausių feminizmo krypčių „dogma“ – įsitikinimas, kad pagrindiniai moterų intelektualinių ir socialinių galimybių skirtumai yra tik kultūrinio, o ne biologinio pobūdžio. Pagrindinės šios orientacijos atstovės laikosi nuomonės, kad vyro ir moters skirtumus lemia stereotipai (kultūra). Tuo tarpu šiuolaikinės antropologijos žinios ir mokslas aiškiai parodo struktūrinius vyrų ir moterų smegenų skirtumus, taigi jie yra objektyvūs. Tačiau feministės to nepaiso.
Radikalusis feminizmas eliminuoja prigimties sąvoką. Feminizme nevyksta rimtos diskusijos apie prigimties ir kultūros santykį. Teiginys, kad lyčių skirtumų esmė glūdi kultūroje, yra nerealistinio mąstymo išdava. Iš tikrųjų galima pasirinkti fenotipinę lytį, t. y. pasikeisti išorinius lyties organus, bet negalima pakeisti genotipinės – gamtos suteiktos lyties. Be abejo, prigimties sąvoka reikalauja įvardyti jos Kūrėją – feministės jokiais būdais Jo nepripažįsta. Radikalusis feminizmas kyla iš tikrovės neatitinkančio požiūrio į žmogų, iš antropologinės klaidos, iš to, kad aukščiausiomis vertybėmis yra tapę egoizmas ir egocentrizmas, savirealizacija. Tai neigia žmogaus socialinę plotmę ir absoliutina laisvę. Galiausiai suabejojama moters ir vyro santuokos bei šeimos – pagrindinės socialinės struktūros – institutu ir pradedama žūtbūt siekti įteisinti abortus, nesantuokinius ir homoseksualų ryšius.
Parengta pagal Zofijos J. Zdybickos
pranešimą feminizmo tema,
skaitytą V Gniezno kongrese (2004 m.).
iš lenkų kalbos vertė Voicechas SAVICKIS