Sinoptikai žada, kad lapkričiui neįprastai šilti orai mūsų greitai jau nelepins. Artėjanti žiema yra išbandymas ne tik mums, bet ir mūsų automobiliams. Geležis irgi bijo šalčio, tad, norint išvengti automobilio „išdavysčių“, jį reikia tinkamai paruošti žiemai. Tai senos tiesos, tačiau jas prisiminti verta prieš kiekvieną žiemą.
Neretai manoma, kad automobilio paruošimas žiemai baigiasi uždėjus žieminių padangų komplektą. Specialistai tikina, kad, prieš prasidedant šalčiams, derėtų apsilankyti remonto dirbtuvėse ir nuodugniai patikrinti automobilį.
Kad šaltą rytą variklis užsivestų
Prieš paspaudžiant šaltukui vertėtų patikrinti elektros akumuliatorių. Įprastai užvesti automobilį pakanka 40 proc. akumuliatoriaus galios. Žiemą, kai oro temperatūra nukrenta gerokai žemiau nulio, akumuliatoriaus pajėgumas sumažėja, tad reikėtų patikrinti realų baterijos pajėgumą. Patartina, kad variklio skyrius, akumuliatoriaus gnybtai ir aukštos įtampos laidai būtų švarūs. Automobilių elektros specialistas Mantas Pilkis teigia, kad purvas po variklio dangčiu ir ant laidų didina nereikalingus energijos praradimus. Elektros akumuliatorius turi būti tokios talpos, kaip rekomenduoja automobilio gamintojas.
Pasak elektriko, automobilių remonto dirbtuvėse ar pačiam reikėtų patikrinti ir generatorių. Jei pastarasis gamina pernelyg mažai elektros energijos, akumuliatorius gali būti nepilnai įkraunamas. Po žiemiško užvedimo sunaudota elektros energija normaliai veikiančiame automobilyje akumuliatoriuje atstatoma tik po maždaug 20 minučių variklio veikimo. Tad važinėjant tik trumpais miesto atstumais, baterija gali pilnai nepasikrauti. Generatorius irgi turi būti švarus, jokiu būdu ant jo negali varvėti tepalas.
Važinėjantys dyzeliniais automobiliais prieš šalčius turėtų patikrinti kaitinimo žvakes. Kol nespaudžia šalčiai galima net nepastebėti, kad neveikia net kelios kaitinimo žvakės. Tačiau spustelėjus rimtesniam šaltukui, kas dabar Lietuvoje darosi jau įprasta, variklis gali ir neužsivesti.
Gal tai pasirodytų pernelyg didelis smulkmeniškumas, bet specialistai prieš šalčius pataria patikrinti ir benzininių automobilių žvakes ir aukštos įtampos laidus. Spaudžiant didesniam nei 20 laipsnių šaltukui svarbi kiekviena smulkmena.
Jei prieš žiemą atėjo laikas keisti tepalus, nevertėtų taupyti ir pilti į tepimo sistemą pusiau sintetinį tepalą. Daugumos naujų ir apynaujų automobilių gamintojai primygtinai rekomenduoja naudoti tik sintetinę variklio alyvą, tačiau apie tokius tepalus vertėtų pagalvoti ir senesnių automobilių šeimininkams. Spaudžiant rimtam šaltukui variklis su tokiais tepalais užvedimo metu suksis daug lengviau. Juo labiau, dabar tokių tepalų kaina jau „nesikandžioja“.
Vardan apsidraudimo vertėtų patikrinti ir variklio aušinimo skysčio charakteristikas. Jis bėgant laikui praranda savo savybes, jį derėtų periodiškai keisti. Tačiau patys žinote, kad Lietuvoje važinėjančiuose automobiliuose aušinimo skystis tarnauja vos ne amžinai. Todėl remonto dirbtuvėse vertėtų patikrinti jo užšalimo temperatūrą. Tai kainuoja daug kartų pigiau nei remontuoti variklį.
Vardan saugumo
Prieš prasidedant tikrai žiemai pasikeiskite valytuvus. Ledas ir purvas jiems - didelis išbandymas. Važinėjant žiemiškais keliais jie reikalingi vos ne kiekvieną dieną, tad taupyti saugumo sąskaita tikrai nederėtų.
Nelaukite kol spūstels šaltis ir bakelyje ar vamzdeliuose užšals langų plovimo skystis. Kai tik sinoptikai praneš apie naktimis gresiantį šaltuką, bakelį užpildykite žieminiu langų plovimo skysčiu.
Nepatingėkite sureguliuoti automobilio žibintų. Darganoje ir vakaro prieblandoje tai padės ne tik geriau matyti kelią ir kliūtis, bet ir neerzins kitų eismo dalyvių - nieko nėra blogiau, kaip darganoje akinantys priešais atvažiuojančio automobilio žibintai. Automobilio elektros sistemų specialistas M. Pilkis pataria prieš žiemą patikrinti ne tik lemputes, bet ir žibintų reflektorius ir stiklus. Surūdiję reflektoriai ar matiniais tapę stiklai žibintų efektyvumą gali sumažinti net dvigubai.
Nors žiemą stabdžių pedalą spausti stengiamės kuo rečiau, būtina patikrinti ir automobilio stabdžius. Tai irgi saugumo garantas. Dėl nevienodai sudilusių kaladėlių ar stringančių stabdžių cilindriukų ratai gali būti stabdomi netolygiai, todėl slidžiame kelyje stabdomas automobilis pradėtų slysti šonu.
Praversti gali net ir pirštinės
Prieš žiemą nederėtų pamiršti ir mūsų patogumą užtikrinančių smulkmenų. Patikrinkite kaip veikia šildymo sistema, ar tinkamai cirkuliuoja aušinimo skystis. Nepatingėkite patikrinti ir salono filtro: jam užsikišus gerokai stipriau rasoja langai, todėl jį būtina pakeisti bent kas 30 tūkst. kilometrų.
Kad nereikėtų plėšte plėšti prišalusių durelių ar bagažinės patepkite jų gumas specialiu silikonu, sutepkite durelių ir bagažinės spynas užšalti neleidžiančiais cheminiais preparatais.
Žiemą automobilyje turi būti patogus gremžtukas ledui, šluotelė sniegui nušluoti, o kad dirbant šiuos darbus nešaltų rankos, automobilyje galima laikyti ir šiltas darbines pirštines.
Siūlome pažiūrėti vaizdo reportažą, kuriame VGTU docentas dr. Vigilijus Sadauskas dalijasi savo pastebėjimais apie pasiruošimą žiemai.