Šiuolaikinės muzikos festivaliu „Permainų muzika“ netrukus prasidės Klaipėdos koncertų salės VII-asis koncertinis sezonas. Jo atidarymo koncertas „Degalai. Garsų energija“ rugsėjo 17 dieną, penktadienį, publiką stebins tolimais kontrastais: meditatyvią ramybę keis nuolatinis judėjimas, finale prasiveršiantis kaip galingas garsų energijos užtaisas. Klaipėdos kameriniam orkestrui diriguos Mindaugas Piečaitis.
Koncerto programa intriguoja dėl kelių priežasčių. Susidomėjimą kelia pasaulinė Miklós Maros kūrinio premjera. Kompozitoriaus, kuris gyvena Švedijoje, Concerto per piano ed archi / Koncertas fortepijonui ir styginiams buvo sukurtas pernai pianisto Daumanto Kirilausko prašymu ir jam dedikuotas. Solisto ir orkestro partijos, sekant klasikine koncerto tradicija, priešpastatomos viena kitai. Jų kontrastą sustiprina ir politonali harmonija. Nuolat vyksta greitų ir lėtų epizodų kaita, leidžiama pasireikšti pianisto virtuoziškumui. Pasak Daumanto, kuris koncerte gros solo partiją, „Miklós Maros parašė puikų kūrinį. Man jis patinka. Tikiuosi, jis patiks ir jums“.
Koncerte skambės ir klaipėdietiška Osvaldo Balakausko koncerto elektrinei violončelei ir styginiams „Polimelika“ premjera. Kūrinys buvo sukurtas kaip Nacionalinės programos „Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009“ užsakymas ir atliktas KKO koncertuose Kaune bei Vilniuje. „Polimelikos“ solo partiją išpildysiantis KKO meno vadovas M. Bačkus teigia, jog, „žiūrint iš akademinių tradicijų, tai yra džiazas.“ Šiame tipiškai balakauskiškame kūrinyje svinguojantis muzikos charakteris valdo nuo pirmo iki paskutinio takto.
Arvo Pärto „Fratres“ buvo vienas pirmųjų kūrinių, parašytų po ilgo tylėjimo. Jame kompozitorius atranda savitą techniką, kurią pavadina tintinabuli. Ji, anot autoriaus, perteikia varpeliais grojamo trigarsio skambėjimą. Paprasta harmonija ir ritmas, meditatyvus, lėtas tempas, ryški ankstyvosios muzikos įtaka. Festivalyje bus atliekama kūrinio versija styginiams ir perkusijai.
Amerikiečių kompozitorės Julios Wolfe muzika, pasižyminti energingu ritmu ir skambiais disonansais, priskiriama downtown naujosios muzikos krypčiai. Autorės įkvėpimo šaltiniai – rokas ir minimalizmas. J. Wolfe yra ansamblio „Bang on a Can“ (beje, koncertavusio Vilniuje 1998 metais) įkūrėja ir viena iš meno vadovių.
Kompozitorės J. Wolfe ir kino režisieriaus Billo Morrisono multimedijinis projektas „Fuel“ / „Degalai“ turėtų tapti atidarymo koncerto kulminacija. Kūrinį inspiravo jūrinio miesto garsynas (gerai pažįstamas klaipėdiečiams): nesustojantis mechanizmų dūzgimas, laivų pakrovimo ir iškrovimo garsai, dokų girgždėjimas, sunkvežimiai ir traukiniai. Kompozitorė šią muzikinę drobę audžia su nuožmia energija.
„Menas atspindi laikmetį, kuriame gyvename“, – sako su šiuolaikine muzika artimą ryšį turintis dirigentas M. Piečaitis. „Mūsų dabartis yra labai industrializuota, jai būdinga mechanika, beprotiškas, mašinalus judėjimas. Kompozitorė pasirinko ne banguojančią formos dramaturgiją, bet garsų energijos srautą nuo pat pradžios. Tai kūrinys, kurio garsai teka kūnu lyg elektros srovė.“
„Degalai. Garsų energija“ – dar viena nauja Klaipėdos kamerinio orkestro programa, parengta su M. Piečaičiu, kuris šįkart turės pasiekti tikslią muzikos ir vaizdo sinchronizaciją diriguodamas ne tik orkestrui, bet ir įspūdingų miesto vaizdų dinamika užburiančiai videoprojekcijai.
Koncerto pradžia 18 valandą, o 17 valandą II aukšto fojė vyks prieškoncertinis susitikimas su į festivalį atvykstančiais kompozitoriais M. Maros, O. Balakausku, jų kūrinių solo partijų atlikėjais D. Kirilausku, M. Bačkumi ir dirigentu M. Piečaičiu.