Lietuvos dailės muziejus praneša, kad 2009 m. balandžio 17 d., penktadienį, 17 val. Šiaulių „Aušros“ muziejuje atidaroma paroda „PRANAS DOMŠAITIS (1880–1965). TAPYBA“ iš Lietuvos dailės muziejaus Prano Domšaičio galerijos Klaipėdoje rinkinių.
Parodoje eksponuojami P. Domšaičio aliejiniai paveikslai, nuosekliai atspindintys dailininko kūrybos raidą. Paroda Šiaulių „Aušros“ muziejaus Ch. Frenkelio viloje (Vilniaus g. 74, Šiauliai) veiks iki 2009 m. birželio 19 d.
Visas Prano Domšaičio, savito ir ryškaus tapytojo ekspresionisto kūrybos palikimas sudaro per 900 vienetų. Dalis jo kūrinių prarasti, kiti pasklidę po pasaulio muziejus arba yra privačiose kolekcijose Vokietijoje, Austrijoje, Kanadoje, JAV, Izraelyje, Australijoje, Pietų Afrikos Respublikoje.
Lietuvių fondas (Čikaga, JAV), nutaręs išsaugoti Lietuvai dailininko kūrybos palikimą, 1980-81 m. nupirko iš jo našlės per 800 kūrinių. 1989–2006 m. Lietuvių fondas padovanojo LDM 665 dailininko kūrinius, kurie saugomi ir eksponuojami LDM padalinyje Klaipėdoje – Prano Domšaičio galerijoje (Liepų g. 33).
P. Domšaitis gimė ir augo Mažojoje Lietuvoje, Kropynų kaime (dab. Gajevas, Kaliningrado sr.). Baigęs Karaliaučiaus meno akademiją, tobulinosi Berlyne, Loviso Korinto dirbtuvėje, bendravo Osle su Edvardu Munchu, 1914-18 m. lankėsi Nidos dailininkų kolonijoje. Pripažinimo Vokietijoje P. Domšaitis sulaukė 1919 m., Berlyne ir Breslau surengęs pirmąsias individualias parodas. Kaip pripažintas peizažų ir religinių kompozicijų meistras dalyvavo parodose Vokietijoje bei kitose Europos šalyse kartu su įžymiais dailininkais modernistais Ernstu Barlachu, Emiliu Nolde, Oskaru Kokoška ir kt. Trečiojo reicho metais (nuo 1933) jo, kaip ir kitų ekspresionistų kūryba buvo pripažinta „degradavusia“, profesinė veikla uždrausta, o paveikslai išimti iš muziejų ir eksponuoti kilnojamojoje „Išsigimusio meno“ parodoje. Antrojo pasaulinio karo išvakarėse P. Domšaitis pasitraukė į Austriją, kur susitiko lietuvių dailininkus emigrantus Telesforą Valių, Paulių Augių ir su jais pirmą kartą dalyvavo emigrantų dailės parodose kaip lietuvių menininkas. 1949 m. P. Domšaitis su žmona dainininke Adelheide Armhold apsigyveno Pietų Afrikos Respublikoje.
Paskutinysis dailininko kūrybos laikotarpis PAR buvo itin produktyvus. Ypatingai gilios, prasmingos tuo metu sukurtos kompozicijos religiniais motyvais, o biblinė „Bėgimo į Egiptą“ tema tapo viso dailininko gyvenimo ir kūrybos leitmotyvu. Menininkas, išaugintas dviejų tautų – lietuvių ir vokiečių kultūrų, teigė: „Mano tapybos esmė yra magiškas realybės atsivėrimas, savybė, paveldėta iš tolimosios baltiškosios Tėvynės“.
XX a. karų, suiručių blaškomas, gyvenimą baigdamas toli nuo Lietuvos, Keiptaune, P. Domšaitis nepamiršo gimtinės, jos vaizdai inspiravo daugelį jo paveikslų. Dailininko kūriniuose susilydė Europos moderniosios dailės patirtis, lietuvių liaudies pasaulėjauta, egzistenciniai apmąstymai, Afrikos meno tradicijos. Užsienio meno kritikai yra teigę, jog „jo peizažus ir scenas apšviečia nežemiškos šviesos spinduliai“, „Domšaičio paveikslai turi beribę dimensiją“, tai – „milžiniško įtaigumo ir gaivalingo žmogiškojo jausmo kūriniai, šiuolaikinės ikonos, kviečiančios medituoti“.