„Siekiame pasėti abejonę...“
16–29 metų asmenų motyvavimo ir aktyvinimo priemonės „Aš galiu“ dalyviai – jauni žmonės, kuriems darbo biržos specialistai padeda nusistatyti svarbiausius tikslus profesinėje srityje ir jų siekti.
Indrė Linkevičienė pasakoja, kad per 4 dienų trukmės mokymus, kurie vyksta centre, siekia ne tik praktiškai padėti jaunuoliams, bet ir priversti juos suabejoti tuo, ką jie apie save žino: „Sakau, kad siekiame pasėti abejonę, nes skatiname juos susimąstyti – ką galiu daryti geriau? Kur galiu daugiau stengtis? Kaip galiu veikti kitaip?“.
Dauguma į seminarus užsukančių jaunuolių ne vyresni nei 25-erių metų. Į Klaipėdos Jaunimo darbo centrą lankyti seminarų dažniausiai ateina jauni vyrai, neturintys tinkamo išsilavinimo ar reikiamos kvalifikacijos, ir jaunos moterys, kurioms darbo paieškas apsunkina mažo vaiko priežiūra.
„Neretai tai būna pasimetę, savimi abejojantys žmonės, kurių lūkesčiai dėl darbo dažnai nėra realistiški. Jie nori uždirbti daug, tačiau nėra linkę įdėti pastangų. Mokomės pamatyti ir šį skirtumą tarp svajonių ir realios padėties“, – pasakoja Jaunimo darbo centro specialistė.
„Aš viską moku“
Mokymai prasideda nuo susipažinimo grupėje, kurioje būna iki 10 jaunuolių. „Iš to, kaip žmogus prisistato, pateikia apie save informaciją, iškart matome jo motyvaciją, kitus socialinius gebėjimus“, – sako Indrė Linkevičienė. Ji pastebi, kad viena dažniausių problemų, su kuria susiduria jaunuoliai – nemokėjimas papasakoti apie savo kompetencijas ir žinias.
„Dažnas nemoka įvertinti savo darbo patirties, mokymosi metu įgytų žinių. Pavyzdžiui, sako: „Aš tik verdu, ir viskas“. Tuomet pradedame klausti – ką tu verdi? Kokius patiekalus? Kaip moki juos patiekti? Taip jie išmoksta apibūdinti savo turimas kompetencijas, o tai labai svarbu ieškant darbo, vertinant savo galimybes. Būna ir kitokių nuostatų. Kartais pareiškiama: „Aš viską moku“. Tačiau paprašius konkrečiau išvardyti, kas yra tas „viskas“, nebeturima ką atsakyti. Taigi – per seminarus jaunuoliai tartum atranda savo turimas kompetencijas iš naujo.“
Vėliau jaunuoliai kalba apie savo poreikius, lūkesčius, atlieka daug individualių užduočių, taip pat paragauja komandinio darbo. „Atliekame užduotis, kurios padeda geriau pažinti save, mokomės rašyti CV, kalbamės apie įvairias galimybes mokytis profesijos arba tęsti mokslus. Taip po truputį jie juda apibendrinimo link – kur esu dabar ir kur noriu judėti toliau, man reikia mokytis ar dirbti?“.
Dėmesys skiriamas kiekvienam
Svarbiausias seminarų tikslas – padėti jaunuoliams išmokti planuoti savo artimiausią tikslą, susijusį su karjera. Toks tikslas gali būti ir tam tikros kvalifikacijos įgijimas, ir darbo paieškos. „Svarbiausia, kad pats žmogus išmoksta apibendrinti, ką jis sugeba, kokie jo privalumai darbo rinkoje, ką reikėtų dar tobulinti. Jis nebepasimeta paklaustas, ką moka“, – sako I. Linkevičienė.
Kadangi seminaro metu daug dėmesio skiriama kiekvienam, specialistams lengviau padėti jaunuoliams sudaryti individualų veiksmų planą. „Yra nusistatomas tam tikras tikslas, suplanuojama, kaip jo pasiekti. Nemažiau svarbu, kad iškart būtų apsvarstytos alternatyvos. Ką darysiu, jei man nepavyks įveikti tam tikrų kliūčių? Ko imsiuosi tuomet? Kaip nenuleisti rankų? Kartais jaunuoliai į mokymus užsuka net du kartus.
Nepavykus pasiekti pirmo išsikelto tikslo, jie ieško būdų įgyvendinti alternatyvą ir mes drauge aptariame kitas galimybes, nes galimybių iš tiesų yra nemažai, tereikia jas mokėti pastebėti“, – pasakoja Jaunimo darbo centro specialistė.