Lietuvoje pirmą kartą išleista metodinė priemonė, kurią sudaro du skirtingo amžiaus vaikams skirti stalo žaidimai, patrauklia forma supažindinantys su įvairiomis pasaulio kultūromis ir ugdantys toleranciją trečiųjų šalių piliečių atžvilgiu.
„Nepaisant to, kad mūsų šalyje gyvena palyginti nedaug trečiųjų šalių piliečių, tolerancijos rodikliai jų atžvilgiu yra prasti. Tačiau jaunoji karta turi galimybę būti atviresnė ir išvengti stereotipinių išankstinių nuostatų, pasisemti kitokios patirties, išmokti bendrauti ir vertinti skirtumus“, – sako projekto koordinatorė, VšĮ Socialinės partnerystės fondo Magnum Bonum atstovė Monika Viščinytė.
Vaikai tolerancijos kitataučiams mokysis žaisdami (nuotr. Gamintojo)
Idėja sukurti šiuos stalo žaidimus kilo projekto „Mokykla visiems II: Atviro dialogo link“ vykdytojams svečiuojantis Danijoje, įvairiose institucijose ir nevyriausybinėse organizacijose bei mokyklose.
Pasak VšĮ Lygių galimybių plėtros centro projektų vadovės Margaritos Jankauskaitės, kuriant žaidimus vadovautasi nuostata, kad neformalios priemonės ugdymo procese padeda sužadinti mokinių motyvaciją, dėmesį ir įsitraukimą. „Šie žaidimai leidžia patraukliai ir neįprastai integruoti socialinius klausimus į bet kokio dėstomo dalyko turinį, todėl tikimės, kad jie palengvins mokytojų darbą ir paskatins juos daugiau laiko skirti daugiakultūrio ugdymo temoms“, – sako M. Jankauskaitė.
Vaikai tolerancijos kitataučiams mokysis žaisdami (nuotr. Gamintojo)
Jaunesnio mokyklinio amžiaus vaikams skirtą žaidimą „Po Saule“, paremtą atminties lavinimo principu, gali žaisti vienas ar daugiau žaidėjų: jų tikslas – susirinkti kuo daugiau tą pačią kultūrą iliustruojančių kortelių porų. Dailininko Jono Liugailos sukurti piešinėliai, kurių iš viso yra 50, supažindina su budizmo, islamo, induizmo, judaizmo ir krikščioniškos kultūrų simboliais. Mokytojas atlieka žaidimo vedėjo funkciją: žaidžiant pirmą kartą, pristato simbolių reikšmes ir svarbą atskiroms kultūroms. Vėliau žaidimo taisyklės gali būti koreguojamos pagal pamokos temą ir poreikius. Žaisdami nebe pirmą kartą mokiniai gali varžytis tarpusavyje ir įgytomis žiniomis apie kultūras.
Vyresnių klasių moksleiviams skirtas žaidimas „365“ (dail. Jurgita Juodytė) paremtas klausimais apie pagrindines šių penkių kultūrų šventes. Mesdami kauliuką ir teisingai atsakę į taškų skaičių atitinkantį klausimą žaidėjai juda langeliais iki finišo. Šiame žaidime, kurį gali žaisti 3–6 žaidėjai arba 2–5 žaidėjų komandos, iš viso pateikti 205 klausimai.
Abu žaidimai yra išleisti 1 250 vnt. tiražu ir platinami bendradarbiaujant su Ugdymo plėtotės centru. Žaidimu jau džiaugiasi projekte „Mokykla visiems II: Atviro dialogo link“ dalyvavusios mokyklos.
Projektą „Mokykla visiems II: Atviro dialogo link“ (Nr. EIF/2010/4/04/IP/3) VšĮ Lygių galimybių plėtros centras ir VšĮ Socialinės partnerystės fondas Magnum Bonum vykdo nuo 2011 m. Projektas įgyvendinamas vykdant Europos fondo trečiųjų šalių piliečių integracijai 2010 m. metinės programos prioritetą „Veiksmai, skirti įgyvendinti „Bendruosius pagrindinius imigrantų integracijos politikos Europos Sąjungoje principus“. Projektas finansuojamas Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos lėšomis. Iš viso projektui įgyvendinti buvo skirta 327 277,09 Lt.
Projekto tikslai – stiprinti mokytojų, mokinių ir mokyklos bendruomenių gebėjimą prisitaikyti prie įvairovės ir skatinti pasitikėjimo santykius su trečiųjų šalių piliečiais, stiprinti pritarimą jų integracijai. Projekto metu buvo siekiama supažindinti mokytojus su užsienio ir Lietuvos gerosiomis daugiakultūrio ugdymo praktikomis, stiprinti mokytojų gebėjimus integruoti daugiakultūrį ugdymą į edukacijos procesą, kurti kultūriniam dialogui atvirą mokyklų aplinką, skatinti trečiųjų šalių piliečių integraciją. Projektas baigiasi 2012 m. birželio 30 d.
Užsk. nr. 3252
Vaikai tolerancijos kitataučiams mokysis žaisdami (nuotr. Gamintojo)