Dr. Robert Wagenaar: „Švietimas turi keistis kartu su besikeičiančia visuomene“
Studijų siekiniais grindžiamas mokslas – tai globalaus judėjimo dalis ir visų Europos aukštųjų mokyklų tarpusavio susikalbėjimo būdas, tuo įsitikinęs Tuning Educational Structures in World (Tuning) projektų vadovas dr. Robert Wagenaar. Jo manymu, netgi privalumu galime laikyti tai, kad šią sistemą įsivedinėjame vieni paskutiniųjų – tai tik leidžia išnaudoti kitų šalių patirtį ir nekartoti jų klaidų.
Vilniuje vykusios diskusijos su Lietuvos akademinės visuomenės atstovais, naujojo projekto „Europos kreditų perkėlimo ir kaupimo sistemos (ECTS) nacionalinės koncepcijos parengimas: kreditų harmonizavimas ir mokymosi pasiekimais grindžiamų studijų programų metodikos kūrimas bei diegimas“ dalyviais metu, ekspertas iš Olandijos tikino, kad visoje Europoje, visame pasaulyje susiduriama su sunkumais ieškant, koks mokymo metodas būtų pats tinkamiausias.
Pasak dr. R. Wagenaar, toks projektas ypač svarbus šiuolaikinėje visuomenėje, kai vis labiau didėja studentų migracija, tarpuniversitetiniai mainai, o aukštosios mokyklos konkuruoja globaliuoju lygiu. Todėl poreikis būti palyginamiems ir pripažintiems pirmiausia kyla iš poreikio konkuruoti. Tam reikalinga bendra vertinimo sistema, kuri leistų įvertinti jaunuosius specialistus skirtingose šalyse. „Švietimas turi keistis, kaip keičiasi mūsų visuomenė. Mūsų vaidmuo – parengti šiems pokyčiams studentus – būsimus visuomenės lyderius“, – sakė R. Wagenaar. Jis tvirtino, kad visoms Europos šalims, jau įsitraukusioms į šį studijų siekiniais grindžiamų kreditų diegimo procesą, svarbūs vienodi aukštojo mokslo standartai.
Viena vertus, visos programos turi atitikti nacionalinius standartus. Kita vertus, jos turi būti paremtos dėstančiųjų ir studijuojančiųjų atsakomybe, orientacija į darbo rinką. „Jeigu jau kuriame tokią vieningą struktūrą, - pabrėžė ekspertas, - tai reikia ir kalbėti viena kalba, kurią suprastų ir akademikai, ir darbuotojai, ir studentai.“
Pagal Tuning metodiką (ECTS – jos dalis) visas dėmesys turi būti koncentruotas į besimokantįjį, studentą, kuris yra viso šio proceso centras. Todėl labai svarbu išaiškinti studentams jų pareigas, teises ir galimybes. Akademinė bendruomenė ir studentai – tai du skirtingi poliai. O tokių projektų pagalba siekiama užpildyti atsiradusias tarp tų polių spragas. Taigi, todėl ne mažiau svarbu bendrauti ne tik tarpusavyje, bet ir su studentais. Be to, svečias primygtinai siūlė nepamiršti ir darbo rinkos svarbos. Kitų šalių praktika parodė, jog kuriant studijų programas didelis dėmesys turi būti skiriamas įsidarbinimo galimybėms. Be jo mokymas netenka prasmės.
R. Wagenaar apibendrino, jog visas ECTS studijų kreditų diegimo procesas nėra savaeigis tikslas – jis glaudžiai susijęs su siekiu pakelti aukštojo mokslo kokybę. O tai galima padaryti tik veiksmingai organizuojant studijas, t. y., Lietuvos atveju, jas perorganizuojant. Ir visi naujojo projekto dalyviai, o vėliau – jo rezultatų naudotojai bendrai yra atsakingi už šio projekto kokybę bei gyvavimą.