Jei jūsų vaiko žemi intelektiniai gebėjimai, greičiausiai jis netaps profesoriumi. Bet jūs turite visas galimybes užauginti gerą žmogų“, — sako Kelmės rajono pedagoginės psichologinės tarnybos psichologė Vitalija Monkienė. Tėvų dėmesys, globa, švelnumas kitokiems vaikams padeda įsitvirtinti gyvenime ir būti laimingiems.
Vaikai ir tėvų ryšys
Tėvų dėmesys, globa, švelnumas kitokiems vaikams padeda įsitvirtinti gyvenime ir būti laimingiems.
„Vaiko, kurio savarankiškumas yra mažas, elementarius poreikius turime tenkinti žymiai ilgiau, o kartais — ir visą gyvenimą“, — sako psichologė V. Monkienė.
Vieno — trijų mėnesių kūdikėlį privalo tikrinti gydytojas neurologas. Jei iki metų nepradeda vaikščioti, iki dviejų — kalbėti, jau galima įtarti mišrų raidos sutrikimą.
Tėvų reakcija į medikų išvadas būna labai įvairi. Pasitaiko ir visiško neigimo ir atvejų, kai džiaugiamasi, jog vaikas gaus neįgalumo pašalpą.
Tėvų abejingumas
Kai vaikas įvertinamas pedagoginėje-psichologinėje tarnyboje, tėvams pateikiamos išvados, kaip jį ugdyti: ar pagal specialiąsias programas, ar derinant šias programas su bendrosiomis. Dėl neįgalumo nustatymo vaikui tėvai gali kreiptis į gydytoją.
„Pasitaiko, kad pradėję gauti pašalpas, į mokyklą mūsų dokumentų “pamiršta“ pristatyti. Vaikas ir toliau verčiamas ugdytis pagal jam per sunkias programas. Tai — skaudžiausia, bet sprendimus priima tėvai“, — apgailestavo psichologė.
V. Monkienė įvardijo keletą priežasčių, kodėl tėvai taip elgiasi, pavyzdžiui, jei vaikui nustatomas vidutinis protinis atsilikimas, jis negalės vairuoti.
Kartais tėvų norai būna neadekvatūs vaikų sugebėjimams, galimybėms. „Žinau atvejį, kuomet vaikui buvo nustatytas vidutinis protinis atsilikimas. Jo globėja ne tik atsisakė vaiką leisti į specialiąją mokyklą, bet ir pritaikyti mokymo programą“, — tvirtino V. Monkienė.
Penktadalis vaikų — su specialiaisiais poreikiais
Pernai Kelmės rajono pedagoginėje — psichologinėje tarnyboje iš visų tirtų vaikų 22 nustatyti nauji intelekto sutrikimai. Specialiojoje mokykloje iš jų susidarytų ne viena klasė.
Sunkesnius ar lengvesnius specialiuosius poreikius mokyklose turi apie 20 procentų vaikų. Tokiems vaikams šeima yra tvirčiausias užnugaris, atrama. Jei artimiausių žmonių nėra arba jie abejingi, vaikai žymiai greičiau pasiduoda neigiamai aplinkos įtakai. Jais labai nesunku pasinaudoti ir juos išnaudoti.
Dalia KARPAVIČIENĖ