Po Lietuvos interneto portalų pranešimais, kuriuose kalbama apie trečiųjų šalių piliečius, dažniausiai plūsta neigiami, o dažnai ir įžeidžiantys komentarai. Užsieniečiai, patekę į nemalonias situacijas, dažnai kaltinami nenoru ir negebėjimu prisitaikyti, tačiau pakanka bent žaidimo metu įlįsti į migranto kailį, ir dauguma tai pabandžiusiųjų į tas pačias situacijas ima žiūrėti kitu kampu.
Galimybę dalyvauti simuliaciniame žaidime „Integracija“ ir kitose panašiose pratybose bei diskusijose šalies mokytojams ir moksleiviams suteikė projektas „Mokykla visiems II: Atviro dialogo link“.
Mokytojams skirto simuliacinio žaidimo esmė ta, kad kiekvienas dalyvis, tapęs mažuma, turi atlikti tam tikrą adaptacijos užduotį. Nors pačios užduotys yra lengvos, jas įveikti trukdo kliūtys, pvz., užrašas nesuprantama kalba, pernelyg smulkiu šriftu ar pan.
Projektas „Mokykla visiems II: atviro dialogo link“ (nuotr. Balsas.lt)
Pasak projekto koordinatorės Monikos Viščinytės, mokytojų reakcija į šią užduotį buvo įvairi – vieni ją priėmė kaip smagų žaidimą, kiti piktinosi dėl nelygybės, dar kiti pyko, kad buvo per sudėtinga išsiaiškinti pačią užduotį.
„Taip buvo siekta atkreipti dėmesį, kad ne visada integracijos sėkmė priklauso nuo įdėtų pastangų, kartais migrantai tiesiog turi nevienodas sąlygas, o procesą apsunkina ir priimančioji visuomenė, laiku neištiesdama pagalbos rankos“, – sakė projekto „Mokykla visiems II: Atviro dialogo link“ koordinatorė M. Viščinytė. Pasak jos, žaidimo situaciją aptarę realaus gyvenimo kontekste, mokytojai pripažino, kad integracija visuomet priklauso nuo abiejų pusių, lengviau diskutavo apie šias problemas.
Atvirumą daugiakultūriškumui ugdančio projekto metu vykusiose diskusijose buvo aptariami ir realūs šalies įvykiai, susiję su netolerancija – atlikėjos Berneen sumušimas, viešas muzikanto Victoro Diawaros įžeidinėjimas šių metų kovo 11-ąją vykusių eitynių metu. Pasak Lygių galimybių plėtros centro projektų vadovės Margaritos Jankauskaitės, labai svarbu, kad į migraciją nebūtų žiūrima vienareikšmiškai kaip į potencialią grėsmę tautiškumui, vertybėms, darbo vietoms.
„Nepamirškime, kad migracija visuomet egzistavo. Su šiuo reiškiniu susiduriama nuo tada, kai susikūrė pirmosios bendruomenės. Ją stebime ir dabar, vieni žmonės vyksta į šalį, kiti – iš šalies. Todėl valstybių, kuriose nuosekliai vykdoma integracijos politika, patirtis rodo, kad kitų kultūrų pažinimas, pagarba ir naujų piliečių priėmimas stiprina visuomenę“, – sako M. Jankauskaitė.
Todėl vykdant projektą „Mokykla visiems II: Atviro dialogo link“ daugiausia dėmesio buvo skirta mokyklų bendruomenėms – mokytojams ir moksleiviams, kurie, kaip rodo tyrimai, turi mažiau neigiamų nuostatų trečiųjų šalių piliečių atžvilgiu ir yra atviresni naujai patirčiai, nei vyresnė karta.
Projektas „Mokykla visiems II: atviro dialogo link“ (nuotr. Balsas.lt)
Dešimtyje projekte dalyvavusių Lietuvos mokyklų buvo įgyvendintos sąmoningumo ugdymo kampanijos: jų metu buvo demonstruojami netolerancijos problemas nagrinėjantys filmai, vyko diskusijos su mokiniais.
„Žiūrėdamas projekto organizatorių pateiktus filmus apie tolerancijos ir integracijos problemas ašarą nubraukė ne vienas moksleivis, pokalbiuose atsiskleidė ir didėjanti jaunų žmonių empatija trečiųjų šalių piliečių atžvilgiu“, – sakė Vilniaus Jeruzalės vidurinės mokyklos direktoriaus pavaduotoja Rita Rėkuvienė.
Moksleiviai labai įsitraukė ir ruošdami namų darbus tema „Kultūrų dialogas mūsų mokykloje“, kuriuos pristatė baigiamajame projekto renginyje – Kultūrų dialogo forume. Pasak projekto koordinatorės M. Viščinytės, nors kiekvienam prisistatymui buvo skirta tik ketvirtis valandos, moksleiviai taip noriai dalyvavo vieni kitų parengtose užduotyse – kūrė FlashMob'us, vaidino, dainavo, mokėsi skirtingų tautų šokių judesių – kad prisistatymai užtruko ilgiau nei planuota.
Aktyvias fizines pratybas, paremtas tautinių šokių motyvais, 150-čiai forumo dalyvių pasiūlė ir renginyje dalyvavusieji trečiųjų šalių piliečiai. Ypač daug entuziazmo sulaukė iš Nigerijos atvykusio Vilniaus afrikiečių bendruomenės prezidento Chijioke Ndubusi Nkemkos moksleiviams pasiūlytos užduotys.
Mokytojai pastebi, kad kitoms kultūroms atstovaujantys charizmatiški, įdomūs svečiai, pavyzdžiui, sportininkai, Lietuvoje studijuojantys jauni žmonės, menininkai, savanoriai, ypač stiprina moksleivių susidomėjimą. Todėl pasisėmę teorinės ir praktinės patirties, projekte dalyvavę mokytojai pageidavo ateityje susitikti su daugiau Lietuvoje gyvenančių trečiųjų šalių piliečių, taip pat besimokančiais užsieniečių vaikais.
Mokytojai sutaria, kad tarpkultūriškumo ir daugiakultūrio ugdymo nuostatas svarbu integruoti į ugdymo procesą, nes tai ne tik gerina mokinių kitų kultūrų pažinimo gebėjimus, bet ir plečia geografinį, kalbinį akiratį. Be to, šios temos glaudžiai susijusios ir su patyčių prevencija, mokinių socialinio atsakingumo ugdymu, todėl apskritai padeda gerinti bendrą mokyklos mikroklimatą. Forumo dalyviai pabrėžė, kad daugiakultūrių veiklų integravimas stiprina mokyklos įvaizdį ir suteikia išskirtinumo.
Projektas „Mokykla visiems II: atviro dialogo link“ (nuotr. Balsas.lt)
Tam, jog tokios veiklos galėtų įsitvirtinti mokykloje, pedagogai akcentavo mokyklos administracijos pritarimo būtinybę ir siūlė, kad ateityje būtų vykdomi panašūs projektai, skirti administracijos atstovų daugiakultūriškumo kompetencijai stiprinti. Taip pat mokytojai pasigenda bendradarbiavimo tarp šalies mokyklų – abipusių vizitų, bendrų renginių, kuriems neretai pritrūksta ir administracijos palaikymo, ir lėšų, ir koordinavimo ar postūmio iš šalies.
Projektą „Mokykla visiems II: Atviro dialogo link“ (Nr. EIF/2010/4/04/IP/3) VšĮ Lygių galimybių plėtros centras ir VšĮ “Socialinės partnerystės fondas Magnum Bonum“ vykdo nuo 2011 m. Projektas įgyvendinamas vykdant Europos fondo trečiųjų šalių piliečių integracijai 2010 m. metinės programos prioritetą „Veiksmai, skirti įgyvendinti „Bendruosius pagrindinius imigrantų integracijos politikos Europos Sąjungoje principus“. Projektas finansuojamas Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos lėšomis. Iš viso projektui įgyvendinti buvo skirta 327 277,09 Lt.
Projekto tikslai – stiprinti mokytojų, mokinių ir mokyklos bendruomenių gebėjimą prisitaikyti prie įvairovės ir skatinti pasitikėjimo santykius su trečiųjų šalių piliečiais, stiprinti pritarimą jų integracijai. Projekto metu buvo siekiama supažindinti mokytojus su užsienio ir Lietuvos gerosiomis daugiakultūrio ugdymo praktikomis, stiprinti mokytojų gebėjimus integruoti daugiakultūrį ugdymą į edukacijos procesą, kurti kultūriniam dialogui atvirą mokyklų aplinką, skatinti trečiųjų šalių piliečių integraciją. Projektas baigiasi 2012 m. birželio 30 d.
Užs.nr. 2373