Likus tiek nedaug iki šį šeštadienį vyksiančio valstybinio anglų kalbos egzamino, abiturientai turėtų visą dėmesį skirti tik anglų kalbai, tačiau kai kuriems jų iki olimpinės ramybės toli, ir ne be mokytojų pagalbos, – mintyse skamba žodžiai „tau nepasiseks“, o veidu rieda psichologinio teroro žymę rodančios ašaros. Nusprendžiau pasidomėti mokytojų ir mokinių tarpusavio santykiais pamokose Adolfo Ramanausko-Vanago, Jotvingių, Šv. Benedikto ir Putinų gimnazijose prieš artėjantį šeštadienio iššūkį.
Jotvingių gimnazija
„Negalėčiau pasakyti, kad mokytojos gąsdina. Sakyčiau, kad labiau motyvuoja, teigdamos, kad viskas bus gerai, jog greičiau ateis – greičiau ir baigsis. Žinoma, vis primena, kad egzaminas parodys, ar gerai įsisavinom visas žinias, o tai kartu ir baugina, bet to psichologiniu teroru nepavadinčiau, – apie savo anglų kalbos mokytoją Jūratę Muliuolienę kalba jos mokinė Evelina Gecevičiūtė. – Žinoma, anksčiau gal kiek lengvai ir pasakydavo ką nors, kas priversdavo sunerimti, pavyzdžiui, kiek dar daug nemokam, tačiau egzaminui artėjant mokytoja elgiasi labai adekvačiai.“
Tiesa, viena mergina, nepanorėjusi būti įvardyta, po šios mokytojos pamokos liko šokiruota: „Kad žinotum, koks jausmas, o tu stengiesi, ir tau kažkas pasako – tau nepasiseks, – jausmais dalijosi abiturientė. – Viskas prasidėjo nuo to, kad nebuvome išsivertę skaitymo užduotyje esančių kelių žodžių. Tada ji pradėjo sakyti, kad mums tikrai nevertėtų tikėtis aukštų balų su tokiomis žiniomis, paskui tikino, jog mes per daug išlepinti, nes dažnai negirdime, „jog nepavyks“, „mažai ką mokam“), tada pradėjo kalbėti, kad ji seniai galėjo pasakyti, jog kai kuriems mokiniams neverta net eiti į egzaminą, nes nežinia, ar išlaikys, ir net parodė į juos pirštu“, – teigia egzamino lapą šeštadienį atsiversianti abiturientė.
Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazija
Prie parko įsikūrusiai Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazijai, atrodo, persidavė magnolijos žydėjimo ramybė, nes mokytojų poelgis su mokiniais – išties pamokantis. „Anglų kalbos mokytoja su mumis šią savaitę elgiasi kaip su mažais vaikais – liepia išsimiegoti, gerti raminamųjų arbatų, nepersistengti, – apie Redos Gerybienės moralinį palaikymą kalba mokinė Greta Juodžiukynaitė. – Mokytojos tvirtinimu, jau vis tiek nieko naujo per kelias dienas neišmoksi.“
Apie savo mokytoją labai šiltai atsiliepia ir kitas gimnazistas Liutauras Palionis. „Mano mokytoja – Virginija Gaižauskienė, ką ir bepridursi, – juokiasi, – ji nuostabi! Mus ramina, jog nesielvartautume, siūlo šią savaitę klausyti angliškų laidų, susigyventi su kalba, jokiu būdu nesijaudinti, o paskutinę dieną išvis ramiai pabūti, psichologiškai pasiruošti. Žodžiu, net nemoku apsakyti, kaip nuostabiai ji mus nuteikia – drąsina, kad net jeigu ir nepasiseks – tai dar ne viskas. Gyvename tokiu laiku, kad dar spėsim išmokti, svarbiausia yra žmogiškosios vertybės.“
Šv. Benedikto gimnazija
Šioje gimnazijoje taip pat, atrodo, ramybė. Tiesa, tikrai ne iš parko sklindanti. Dvi abiturientės šiltais žodžiais atsiliepia apie specialistę Birutę Gudleikienę: „Galiu pasakyti, jog artėjant egzaminams tapo geresnė – kiekvieną pamoką stengiasi iš paskutiniųjų. Gąsdinimai seniai baigėsi – liko nuoširdus noras padėti mums“, – teigia nenorėjusi būti įvardyta mergina. Jai antrina jos bendraklasė Viktorija Masiulionytė, sakydama, jog mokytoja mokinių visiškai nestumia į paniką. „Jau mėnesis kaip ramiai sprendžiame praėjusių metų egzaminus, netgi nerašome jokių beverčių ir tik apsunkinančių, naudos neduodančių kontrolinių, kaip gramatikos ar iš viso kurso, o viską darome taip, kaip bus egzaminuose – manau, teisinga“, – dėsto mergina, pridurdama, kad ir namų darbais mokytoja neapkrauna, o šią savaitę patarė ilsėtis ir daug miegoti.
Su jauduliuku auditorijos duris praversianti abiturientė Aistė Česionytė apie savo mokytoją Kristiną Jankauskaitę taip pat atsiliepia teigiamai. „Puiki mokytoja. Nuteikia realistiškai: kaip mokat, taip ir bus. Patarė nesitikėti stebuklų ir nusiraminus padaryti viską kaip įmanoma geriau.“
Putinų gimnazija
Putinų gimnazijoje situacija, palyginti su Adolfo Ramanausko-Vanago ar Šv. Benedikto gimnazijomis, nepavydėtina sprendžiant iš to, ką pasakoja dvi anonimėmis panorusios likti abiturientės.
„Buvo uždavusi namų darbų padaryti 2008 metų skaitymo užduotį. Paėmė mano užduotį patikrinti ir net pati nustebau – surinkau 19 taškų iš 22. Ji nepatikėjo, jog tai mano savarankiškas darbas, liepė įrodyti, kodėl pasirinkau tam tikrus atsakymus. Tuomet ištraukė iš teksto kelis žodžius. Aš jų nežinojau – už tai mane aprėkė, kad neva nusirašiau, kad pati nedariau, kad jei nemoku šių žodžių – neišlaikysiu egzamino, kad niekada nesimokiau, kad manęs laukia nežmoniškai sunki egzamino skaitymo užduotis, taip leisdama suprasti, jog aš jos tikrai nepadarysiu, ir panašiai. Apsiverkiau prie jos, o ji tik palinkėjo nesinervinti ir pasakė, kad kitą pamoką, kuri bus paskutinė, duos man individualiai padaryti kurių nors metų egzamino užduotį, – pasakojo sujaudinta abiturientė. – O „smagiausia“ tai, kad prie visos klasės mane „ėdė“ už užduotį, o vėliau dar ir per pertrauką.“ Vėliau abiturientė prasitarė, kad jaučiasi visiškai sužlugdyta po anglų kalbos mokytojos P.D. pamokos.
Atrodo, jog ne tik ši abiturientė turi priekaištų savo mokytojai. „Mūsų anglų kalbos mokytoja visą antrą pusmetį tokia atsipūtusi, jog aš turiu mokytis savarankiškai. Mokykloj praktiškai tik praėjusią savaitę normaliai pradėjome egzaminams ruoštis. Man atrodo, kad jos tingi taisyti darbus. Apmaudu, – nuogąstauja nei savęs, nei mokytojos įvardyti nepanorusi mergina. – Mokytoja mums pasakė: spręskite egzaminų užduotis, yra atsakymai. Knygoje ir pratybose irgi yra užduočių, paskui ateikit per konsultacinę pamoką (pavyzdžiui, tuo metu man yra kita pamoka), duosiu atsakymus. Net nežinau, kaip vertinti tokios mokytojos pastangas...“
Alytaus miesto savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėjo Vytuolio Valūno komentaras
Šiuos mokytojų veiksmus, apie kuriuos mokiniai taip prastai atsiliepia, vertinu labai neigiamai. Taip jokiu būdu neturi būti. Tai – antipedagogiška. Mokytojas negerbia nei savo vietos, nei savo profesijos, nei mokinių ar jų tėvų. Įsivaizduokite, kaip mokiniai, vedami tokių minčių, turi eiti į anglų kalbos egzaminą? Baisu. Jei tai, ką mokiniai pasakė, iš tikrųjų yra teisybė, jie turi visą teisę kreiptis į savo auklėtoją, mokyklos vadovybę ar netgi tiesiogiai į mane, jei žemesniuose lygiuose neišeina išspręsti šios problemos, ir už tokį netoleruotiną elgesį mokytojai bus nubausti – arba įspėti, ką padaryti šiuo atveju turi direktorius, arba bus taikomos drausminės nuobaudos – pastaba, papeikimas ar netgi atleidimas iš darbo. Tiesa, šiuo atveju nemanau, kad reikėtų imtis tokių griežtų priemonių, tačiau toks mokytojų poelgis neturi būti toleruojamas.
Komentuojant paskutiniosios mokytojos veiksmus dėl anglų kalbos mokymosi paskutinėmis savaitėmis galiu pasakyti, jog egzaminui yra ruošiamasi ne mėnesį, ne savaitę, o visą laiką būnant mokykloje, tad tik mokytojos kompetencijos klausimas, kada ir kiek dėmesio ji pradės kreipti į anglų kalbos egzaminą. Be to, pats mokymosi procesas yra orientuotas į mokinio paruošimą gyvenimui, o ne anglų kalbos egzaminui.
Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto Studentų mokslinės draugijos prezidento, alytiškio Dariaus Versecko komentaras
Teigiamai vertinu tuos atvejus, kai mokytojai labai anksti pradeda mokinius ruošti egzaminui ne tik duodami atitinkamų užduočių, bet ir nuteikdami emociškai. Tiesa, švietimo sistemoje yra pavargusių nuo mokymo pedagogų. Mokiniui reikia suprasti tai, kad artėjanti egzaminų sesija yra pirma jam, bet mokytojui tai kasmetis ritualas, kuris jau nebeteikia tokio jaudulio. O mokinys juk nori jausti palaikymą, nori, kad juo tikėtų.
Labai slidus dalykas yra kiekvieno mokytojo vertinimo skalė. Juk žinom tuos atvejus, kai dešimtukininkai gauna vos pusę balų. Aš mokiausi aštuonetui. Kai pradėjau pildyti spragas papildomai, korepetitorė mane įvertino kaip nelengvą atvejį. Pasibaigus papildomoms pamokoms palinkėjo surinkti daugiau nei 40. Jos palinkėjimas buvo tikslesnis nei mokytojos įvertinimas. Norėčiau, kad mokytojai labiau stengtųsi mokiniams parodyti jų lygį, klaidas ir metodus, kaip jas ištaisyti.