Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ birželio 7–8 dienomis Ugdymo plėtotės centras rengia tarptautinį forumą kūrybingumui ugdyti. Kultūros, švietimo ir kitų socialinių sričių specialistai diskutuoja apie kūrybiškumo sampratą, savybių ir ugdymo galimybes bei jų poreikį šiuolaikinėje visuomenėje. „Kūrybinių partnerysčių" projektus Lietuvoje įgyvendinusios mokyklos pristato pirmąją patirtį.
Daugelis jau suprato, kad vien žinios karjeros sėkmės nelemia, kur kas svarbiau – sugebėti įgytą patirtį pritaikyti kūrybiškai. Kūrybiškumas tampa būtina savybe veikti modernioje visuomenėje - būtent apie kūrybiškumą ir jo sampratą kalbama dvi dienas Vilniuje vykstančiame forume.
„Forumas kūrybingumui ugdyti – projekto „Kūrybinės partnerystės“ dalis“, - dėsto projekto vadovė Milda Laužikaitė, kviesdama visuomenę diskutuoti, kelti klausimus apie pirmųjų mokyklų kūrybiško mokymosi projektų įgyvendinimą.
Pasak vadovės, ne tik švietimo, kultūros, bet ir verslo atstovai, politikai vis dažniau diskutuoja, kad jaunas žmogus pirmiausia turi išmokti pritaikyti žinias praktiškai, be to, turi gebėti prisitaikyti prie sparčiai besikeičiančio gyvenimo iššūkių, mokėti dirbti komandoje ir priimti sprendimus.
„Jungtinės Karalystės vyriausybė turi tyrimo duomenis, rodančius, kad apie 60 proc. būsimų darbo vietų dabartiniams moksleiviams dar nėra sugalvotos, o edukacinė sistema vis dar pagrįsta parengimu profesijai“, – tikina tarptautinis kūrybiško ugdymo ekspertas, Jungtinės Karalystės nevyriausybinės organizacijos „Kūrybiškumas, kultūra ir ugdymas„ (angl. „Creativity, Culture and Education“) vadovas Paulas Collardas.
Daugelio Europos šalių švietimo specialistai žmogaus kūrybingumą akcentuoja kaip būtiną ateities visuomenės vertybę.
Forumo kūrybingumo ugdymui tikslas – sudaryti erdvę pokalbiams tarp skirtingų sričių specialistų, siekiant susipažinti su egzistuojančiomis praktikomis, skirtingų šalių kūrybiškumo ugdymo tradicijomis, pamėginti susitarti dėl egzistuojančių sampratų, iškelti probleminius klausimus.
„Ar galime ugdyti vaikų kūrybingumą?" – sesijoje apie kūrybingumo sampratą diskutuos vienas forumo pranešėjų Vinčesterio universiteto mokymosi mokslų profesorius, „Real-World Learning“ centro direktorius iš Jungtinės Karalystės Guy Claxtonas. Jis konstatuoja, kad šiandieninei mokyklai būtina keistis.
„Mokykla, mokydama mokinius, neugdo juose įgūdžių, tokių kaip kūrybiškumas, ambicijos ar iniciatyva, stipriai padėsiančių gyvenime. Norint pakeisti šį procesą, nereikia revoliucijos ugdymo sistemose – tai galima daryti laipsniškai, ką įrodo ir mokyklų patirtys, ir daugybė mokslinių tyrimų“, - sako G. Claxtonas.
Dviejų dienų forumo programoje – tarptautinių ekspertų bei Lietuvos specialistų įžvalgos, diskusijos ir praktinė patirtis. Ryškesni Lietuvos mokyklų pasiekimai ir įspūdžiai, įgyvendinant pirmuosius šalyje „Kūrybinių partnerysčių" projektus pristatyta forumo metu veikiančioje Mokyklų mugėje. Konferencijoje Vilniuje dalyvauja kone visų šiais mokslo metais kūrybiško mokymosi programą pradėjusių vykdyti mokyklų atstovai.
Vienos jų – Kauno Vėtrungės pradinės mokyklos mokytoja Rykantė Šimkūnaitė sako, kad įspūdingi ne tik projektų metu sukurti meniški kūrėjų, moksleivių bei mokytojų darbai, bet ir žinios bei informacija, kuri buvo įgyta dirbant kartu.
„Kaip tapytojui reikia dažų ir teptuko, video operatoriui – vaizdo kameros, taip ir kūrėjui reikia instrumentų, įrankių kurti. Tie įrankiai yra mūsų žinios, tai, ką išmokstame dar mokykloje", – sako R. Šimkūnaitė.
Pašnekovę papildo kūrybos agentė Daiva Ivanauskaitė, kuri dalijasi savo patirtimi ir asmeniniais išgyvenimais, užsimezgusiais šiltais santykiais. D. Ivanauskaitė, kaip ir kiti kūrybos agentai, mezgė dialogą tarp vaikų, kūrėjų ir mokytojų, tardamiesi ir dirbdami drauge, jie rūpinosi projektu „Erdvė ir santykiai: kuriu ir mokausi grupėje" Lazdijų rajono Kučiūnų pagrindinėje mokykloje.
„Didžiulę svarbą sėkmei turi bendradarbiavimas, kai bendroje veikloje pavyksta sutarti įvairiems žmonėms. Kiekvienas, suvokdamas bendrą tikslą, tuomet tampa neįkainojamu komandos nariu. Pirmieji „Kūrybinių partnerysčių„ projektai Lietuvoje parodė, kad bendravimas ir tarpusavio supratimas – labai svarbūs iššūkiai šiandienos mokyklose“, - teigia D. Ivanauskaitė.
Šiemet „Kūrybinių partnerysčių“ programoje dalyvauja 43 atrinktos mokyklos iš visos Lietuvos, kurios jau sprendė rimtus ugdymo klausimus, gilinosi į mokinių bendrųjų kompetencijų ugdymą, bandė praplėsti įprastos pamokos erdves ir galimybes.
Visos mokyklos jau įgyvendino savo kūrybiško mokymosi projektus – tyrinėjo, kokiomis sąlygomis vaikai geriausiai mokosi, kas juos motyvuoja, bandė paskatinti bendradarbiavimą grupėmis, ugdė moksleivių pasitikėjimą savimi ir pagarbą kitiems, kūrė filmus, pasakojo apie save ir kitus tekstais, ir garsais, mokėsi klausyti ir reikšti mintis, dirbo su erdvėmis mokyklose.
Pavyzdžiui, Kauno Martyno Mažvydo vidurinėje mokykloje šeštos klasės mokiniai įgyvendino projektą „Kalbančios sienos“. Vienas labiausiai įsiminusių momentų buvo, kai mokiniai,, paruošė vaizdo pristatymą apie savo klasę. Vaikai repetavo, dainavo, o vienam destruktyviu elgesiu pasižyminčiam berniukui buvo patikėtas klavišinis instrumentas. Neįtikėtina, kaip mokinys, pajutęs atsakomybę, ne tik nuoširdžiai įsitraukė į veiklą, bet ir drausmino kitus.
O štai Vilniaus „Pelėdos“ pradinės mokyklos antrokai IT įgūdžius lavino per kūrybinę meninę veiklą. Visa veikla siejama su galutiniu laukiamu rezultatu – mokinių sukurtu filmu. Antrokai piešė, vaidino, kūrė, fantazavo, filmavo individualiai ir grupėmis, klasėje, aktų, sporto salėse, mokyklos kieme. Susipažino su kamera ir filmavimo specifika, diskutavo apie profesijas kine, mokėsi rašyti scenarijų – stengiamasi, kad vaikai būtų aktyvūs projekto dalyviai.
Apie „Kūrybinių partnerysčių“ projektą:
Šiame projekte dalyvaus apie 100 mokyklų, bus įgyvendinta apie 220 unikalių kūrybiškų mokymosi projektų. Kūrybiniuose projektuose dalyvaus apie 4000 mokinių. 2011 metais prasidėjęs „Kūrybinių partnerysčių“ projektas nacionaliniu mastu vykdomas LR Švietimo ir mokslo ministerijos iniciatyva, iš dalies remiamas Europos socialinio fondo. „Kūrybinių partnerysčių“ programą įgyvendina Ugdymo plėtotės centras.